۲۶ اسفند ۱۳۹۶، ۹:۴۷
کد خبر: 82864588
T T
۰ نفر

سرپل ذهاب آماده استقبال از مسافران نوروزي است

۲۶ اسفند ۱۳۹۶، ۹:۴۷
کد خبر: 82864588
سرپل ذهاب آماده استقبال از مسافران نوروزي است

قصرشيرين- ايرنا- شهرستان سرپل ذهاب در غرب كرمانشاه با داشتن غناي تاريخي و برخورداري از جاذبه هاي طبيعي و گردشگري، در آستانه بهار طبيعت چشم به راه مسافران و ميهمانان نوروزي است.

به گزارش خبرنگار ايرنا، شهرستان سرپل ذهاب معروف به مشهد مظلومان فاتح، داراي 32 اثر تاريخي است كه پيشينيه آن به دوران نوسنگي باز مي گردد و در ماه هاي اسفند و فروردين، طبيعت دلنشين و مطبوعش همه را به خود فرا مي خواند تا از طبيعت سبز بهاري آن لذت ببرند.
اين شهرستان با قدمت 2 هزار و 800 سال قبل از ميلاد مسيح از شهرهاي مرزي ، باستاني و زرخيز استان كرمانشاه است كه سابقه سكونت آن به هفت هزار سال قبل بر مي گردد.
از آثار تاريخي شهرستان سرپل ذهاب مي توان كتيبه و سنگ نوشته 'آنوباني ني' پادشاه لولوبي ها كه بر سينه رشته كوه هميشه استوار زاگرس حك شده است، 'دكان داوود'، 'طاق گرا'، 'زيج منيژه' و ده ها اثر باستاني و تاريخي ديگر را نام برد كه همگي گوياي هويت و تمدن و غناي فرهنگي مردم اين منطقه است.
از ديگر آثار تاريخي اين شهرستان مي توان به نقش برجسته آنوباني ني، نقش برجسته كتيبه دار، قربانگاه، آتشدان، پله ها و صفه، مرد مادي در حال نيايش، برد عاشقان، كتيبه اشكاني، سنگ نوشته مردوك آپال ايدين، زيچ منيژه در ابتداي دشت قلعه شاهين، قلعه منيژه، حوض منيژه، قلعه شاهين، زيجگه سراب، نقاره كوب، برج هزار گريه و برج كل گاراه نام برد.
همچنين آثار تاريخي قلعه مريم، تپه سراب ذهاب، آتشگاه سراب ذهاب، نهر والاش، برج والاش، آتشكده كويك، آتشدان برد عاشقان، دروازه جبال، قلعه سرخ ديزه، تاق گرا، قصر پاتاق، گور حمزه قاري و قريه مله ديز نقش پادشان لولوبي، چشم هر مسافر و گردشگري نوروزي را به خود خيره مي كند.
سرپل ذهاب در زمان قديم به حلوان معروف بود و حلوان شهر مهم ساسانيان و پايتخت 156 ساله بنوعنازيان بود كه ارتفاع متوسط اين شهر از سطح دريا 550 متر است.
مردم سرپل ذهاب در طول هشت سال دفاع مقدس در جهت حفظ و حراست از كيان مقدس ايران اسلامي از هيچ كوششي فرو گذار نكردند و در راه پاسداري از مملكت خويش 803 شهيد و 163 آزاده و 840 جانباز را تقديم انقلاب كرده اند.
بوستان جنگلي، مزار شهداي گمنام و ديگر مناظر طبيعي اين شهرستان نيز در ايام پاياني سال و نوروز مسافران و ميهمانان زيادي را به طبيعت دلچسپ خود دعوت مي كند.
اين شهرستان در زلزله مهيب 21 آبان امسال خسارت هاي بسياري ديد و بناها و واحدهاي مسكوني بسياري در آن تخريب و دچار خسارت شد.
مردمان اين منطقه در هشت سال دفاع مقدس براي دفاع از اين آب و خاك راست قامت ايستادند و اين شهر را همچمون سال هاي دور از نو ساختند.
اين بار نيز پس از زلزله، اين مردم زير بار مصيبت كمر خم نكردند و با وجود قرباني شدن تعدادي زيادي در زلزله آبان امسال، بار ديگر غبار غم ها را از دل ها مي تكانند و مهياي نوروز شده اند.
روند بازسازي در اين منطقه شتاب گرفته است و برخي مردم سرپل ذهاب كه در منازل خود ساكن هستند، خانه تكاني نوروز را انجام داده اند و در آستانه تدارك سفره هفت سين سال 97 هستند تا از خدا بخواهند كه حال سال نو شان را احسن الحال قرار دهد.
سرپل ذهاب از هم اكنون براي پذيرايي از ميهمانان نوروزي آماده شده و تمهيدات لازم براي اسكان و اقامت مسافران و كاروان هاي راهيان نور در اين شهرستان فراهم آمده است.
آماده سازي يادمان هاي شهدا در مناطق عملياتي دوران دفاع مقدس، شهيد شيرودي و پادگان ابوذر، احياي سنگرهاي هشت سال دفاع مقدس براي آشنايي نسل جوان و كاروان هاي راهيان نور در محل يادمان شهدا از جمله اقدام هاي فرهنگي است كه براي حضور و بازديد ميهمانان و مسافران نوروزي در سرپل ذهاب انجام شده است.
سرپرست فرمانداري سرپل ذهاب گفت: براي ساماندهي وضعيت شهر زلزله زده و خدمات رساني مناسب به گردشگران و مسافران نوروزي، جلسات متعددي در شهرستان برگزار شده است.
محبت جمالي نيا روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ايرنا افزود: ساماندهي مبادي ورودي شهر، جمع آوري صنوف غيرمجاز، بهسازي و بازسازي معابر ورودي شهر، تزئين شهر به پرچم جمهوري اسلامي و ايجاد شادابي ، شور و نشاط با ايجاد روشنايي ريسه ها و چراغ ها در المان هاي شهري از تمهيدات لازم براي استقبال از نوروز 97 است.
وي اظهار كرد: در آستانه سال نو برنامه ريزي لازم براي برپايي نمايشگاه هاي متعدد و آئين هاي ملي مذهبي و جشن عشاير در مبادي شهر با همكاري اداره فرهنگ و ارشاد اسلامي و اداره ميراث گردشگري شهرستان صورت گرفته است.
وي اظهار داشت: تلاش مي شود وضعيت آب آشاميدني و برق رساني ساماندهي شود به نحوي كه با قطعي برق با مشكل كمبود آب آشاميدني شرب مواجه نشويم و خدمات رساني به مسافران و گردشگران نوروزي به نحو مطلوبي مديريت شود.
سرپرست فرمانداري سرپل ذهاب ادامه داد: با دستور جهادي استاندار كرمانشاه و تلاش مسئولان دستگاه هاي اجريي ذيربط، تاسيسات برقي كه روي زمين خطرآفرين است و باعث آتش سوزي و حادثه شده بود، ساماندهي و دستگاه هاي بي خطري جايگزين شد.
جمالي نيا، اضافه كرد كه تلاش براي هدايت آب هاي سطحي و انتقال آن به فاضلاب شهري با توجه به در پيش بودن فصل گرما، از ديگر اقدام هاي صورت گرفته براي جلوگيري از انتشار برخي بيماري ها در مناطق زلزله زده سرپل ذهاب است.
وي گفت: پيش بيني مي شود در ايام نوروزي امسال، مسافران و گردشگران زيادي وارد سرپل ذهاب شوند و براي ارائه خدمات به ميهمانان، نياز است از توان و ظرفيت ديگر استان ها نيز به كارگيري شود.
اين مقام مسئول اظهار كرد: آمادگي بخش هاي مختلف درماني، داروخانه ها، نظارت بر ناوگان حمل و نقل درون و برون شهري، اتخاذ تمهيدات ترافيكي، تامين امنيت، كشيك واحدهاي خبازي شهرستان براي ارائه خدمات و تامين نياز مسافران به صورت تمام وقت از ديگر اقدام هاي صورت گرفته در ايام تعطيلات نوروزي در سرپل ذهاب است.
سرپل ذهاب در غرب كرمانشاه بيش از 90 هزار تن جمعيت و 48 كيلومتر مرز با عراق دارد.
7079/3012/8066

سرخط اخبار استان‌ها