زنان چهارمحال و بختیاری در انتقال میراث ناملموس فرهنگی نقش آفرین بوده اند

شهركرد – مدیركل دفتر امور بانوان و خانواده استانداری چهارمحال و بختیاری گفت: زنان این استان در دوره های تاریخی مختلف در انتقال میراث ناملموس فرهنگی نقش آفرینی كرده اند.

به گزارش ایرنا، فاطمه دوستی شامگاه چهارشنبه در نخستین كارگاه آموزشی دو روزه تاب آوری چهارمحال و بختیاری تاكید كرد: زنان در تبیین ارزش ها، داستان ها، لالایی ها و میراث ناملموس و معنوی موجود در این استان و انتقال آن ها از دور و نزدیك تاثیر مستقیم داشته اند.
وی افزود: برخی آثار ناملموس چهارمحال و بختیاری مانند لالایی ها و آواها ، ثبت جهانی شده است.
دوستی تصریح كرد: برای تبیین پیشینه فرهنگی تاریخی زنان چهارمحال و بختیاری در برخی موارد به درستی تلاش و اقدام نشده است.
وی یادآور شد: براساس تفاهمنامه منعقد شده با جهاد دانشگاهی چهارمحال و بختیاری 12 كارگاه آموزشی در حوزه زنان استان برگزار می شود.
مدیركل دفتر امور بانوان و خانواده استانداری چهارمحال و بختیاری اظهار كرد: در نخستین كارگاه آموزشی مربوط به این تفاهمنامه مسائل مرتبط با توان افزایی، تاب آوری و توانمند سازی زنان در جوامع محلی، مدنی و سازمان های مردم نهاد ارائه شد.
وی گفت: ارتقای مهارت های ارتباطی در حوزه فردی و اجتماعی، افزایش میزان مشاركت زنان، مباحث توسعه ای و غیره در دوره های بعدی این تفاهمنامه ارائه می شود.
دوستی تاكید كرد: جوامع مدنی می توانند نقش قابل توجهی در حوزه زنان و توان افزایی آنان ایفا كنند.
وی افزود: بسیاری از سازمان های مردم نهاد در حوزه های اجتماعی كارآفرینی و اقتصادی فعالند اما هنوز در خصوص نحوه دریافت اعتبارات ملی، پروژه نویسی، انجام فعالیت های اجتماعی خودمحور و غیره با مشكلاتی مواجه هستند.
مدیر و مؤسس خانه تاب آوری و مدرس این كارگاه آموزشی نیز گفت:تاب آوری می تواند خلأهای مؤثر در ایجاد شرایط آسیب زا و چالش زا را با ترویج فرهنگ گفت و گو به سمت یك مسیر توسعه اجتماعی هدایت كند.
محمدرضا مقدسی تصریح كرد: برای مقابله با سختی ها و عبور موفقیت‌ آمیز از آن نیاز جدی به تاب آوری وجود دارد.
به گزارش ایرنا، قدرت مقابله با مشكلات و توانایی بازیابی و بازسازی پس از صدمات احتمالی را تاب آوری می گویند.
در این كارگاه آموزشی 70 نفر از نمایندگان جوامع مدنی، سازمان های مردم نهاد در حوزه زنان و بانوان استانداری چهارمحال و بختیاری و فرمانداری های شهرستن های 9 گانه استان حضور داشتند.
كارگاه دو روزه آموزشی تاب آوری به همت استانداری چهارمحال و بختیاری و جهاد دانشگاهی استان برگزار شد.
چهارمحال و بختیاری بیش از 900 هزار نفر جمعیت دارد كه نیمی از این جمعیت را بانوان تشكیل می دهند.
خبرنگار: وحید رئیسی دهكردی** انتشار دهنده:محمود رئیسی
7362/2097

سرخط اخبار استان‌ها