امسال بیماری زنگ زرد گندم در کشور مهار شد

شهرکرد – ایرنا - مدیرکل دفتر پیش آگاهی و کنترل عوامل خسارت زای سازمان حفظ نباتات وزارت جهادکشاورزی گفت: با انجام کارهای پیشگیرانه و اقدام به موقع کشاورزان گندم‌کار بیماری زنگ زرد گندم در کشور مهار شده است و هیچ مشکلی و خسارتی در این بخش وجود ندارد.

اکبر آهنگران روز جمعه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا در شهرکرد با اشاره به مساعد بودن شرایط جوی برای شیوع آفت‌ها، بیماری‌ها و علف‌های هرز گندم افزود: با اقدام به موقع در خصوص پیش‌آگاهی‌ها از سوی سازمان حفظ نباتات و همکاری کشاورزان گندم‌کارهم‌اکنون تمام عوامل خسارت‌زای مربوط به گندم در کشور مهار و تحت کنترل است.

وی اظهار داشت: افزایش ۲.۵ تا چهار درجه سانتی‌گراد میانگین دمای هوا در پاییز و زمستان باعث شد روند زندگی آفت‌ها ادامه یابد و زمستان گذرانی نداشته باشند.

مدیرکل دفتر پیش آگاهی و کنترل عوامل خسارت‌زای سازمان حفظ نباتات وزارت جهادکشاورزی گفت: در این ارتباط شرایط آب و هوایی از اواخر بهمن برای بیشتر استان‌های گرمسیر و نیمه گرمسیر و از فروردین‌ماه در استان‌های معتدل و سردسیر برای بروز و شیوع بیماری زنگ زرد گندم و سایر بیماری‌های مربوط به گندم مهیا شد.

مبارزه با بیماری‌های گندم در سطح یک میلیون و ۵۰۰ هزار هکتار

وی مبارزه با بیماری‌های گندم در سال زراعی جاری به خصوص در بحث بیماری زنگ زرد را یک سال استثنایی عنوان کرد و افزود: تاکنون در سطح یک میلیون و ۵۰۰ هزار هکتار مبارزه با انواع بیماری‌های گندم انجام شده که از این میزان ۵۹۰ هزار هکتار مربوط به بیماری زنگ زرد گندم است.

مدیرکل دفتر پیش آگاهی و کنترل عوامل خسارت زای سازمان حفظ نباتات اضافه کرد: این در حالی است که میزان مبارزه با بیماری‌های گندم تا کنون در سال زراعی گذشته ۶۳۰ هزار هکتار و از این میزان ۱۰۰ هزار هکتار مربوط به بیماری زنگ زرد گندم بوده است.

آهنگران تاکید کرد: اگر مبارزه با آفت‌ها، بیماری‌ها و علف‌های هرز به موقع انجام نشده بود می‌توانست تاثیر بسزایی نسبت به عملکرد گندم داشته باشد درحالی که با پیگیری‌های سازمان حفظ نباتات و مبارزه‌ انجام شده از سوی کشاورزان باعث شد هیچ‌گونه خسارتی در حوزه تولید از بابت عوامل خسارت‌زای گندم نداشته باشیم.

افزایش سطح مبارزه با علف‌های هرز و آفت‌ها

وی در خصوص مبارزه با علف‌های هرز گفت: افزایش دمای هوا در پاییز و زمستان گذشته موجب شد تا علف‌های هرز رشد کنند و زمان مبارزه با آن‌ها زودتر از سال‌های قبل در بیشتر استان‌ها فرا برسد.

مدیرکل دفتر پیش آگاهی و کنترل عوامل خسارت زای سازمان حفظ نباتات افزود: این شرایط تا اواخر بهمن وجود داشت اما با توجه به بارش‌ها و سرما یک مقدار جلو شیوع آفت‌ها و علف‌های هرز گرفته شد.

آهنگران یادآور شد: بر این اساس در سال زراعی جاری تاکنون سه میلیون و ۳۰۰ هزار هکتار با علف‌های هرز مبارزه انجام شده در حالی که در سال زراعی گذشته تا این تاریخ تنها سه میلیون هکتار مبارزه انجام شده بود.

امسال بیماری زنگ زرد گندم در کشور مهار شد

وی در خصوص شیوع آفت‌ها به جز آفت سن گندم گفت: در سال زراعی جاری تاکنون ۷۸۰ هزار هکتار مبارزه با آفت‌ها انجام شده است.

مدیرکل دفتر پیش آگاهی و کنترل عوامل خسارت زای سازمان حفظ نباتات کشور با اشاره به شرایط مناسب جوی برای رشد آفت‌ها گفت: این میزان مبارزه با آفت‌ها نسبت به مدت مشابه سال زراعی گذشته که به میزان ۲۹۰ هزار هکتار انجام شده بود بیش از ۲.۵ برابر افزایش نشان می‌دهد.

به گزارش ایرنا، سالانه ۳۸ هزار هکتار اراضی دیم و ۲۱ هزار هکتار اراضی آبی به کشت گندم اختصاص داده می‌شود.

یک چهارم تولید ناخالص داخلی و یک پنجم اشتغال چهارمحال و بختیاری به بخش کشاورزی وابسته است.

۲۵۰ هزار هکتار برابر ۱۵ درصد زمین‌های چهارمحال و بختیاری زیرکشت محصولات مختلف است.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha