۱۹ فروردین ۱۳۹۶، ۱:۰۶
کد خبر: 82485286
T T
۰ نفر
كشورهایی از حمله آمریكا مطلع بودند/معادله مبهم مبارزه با داعش در سوریه

تهران- ایرنا- حمله موشكی آمریكا به سوریه همچنان با واكنش جامعه جهانی روبرو است و تحلیل گران در حالی كه با احتیاط سخن می گویند اما براین باورند كه این اقدام ناگهانی و بدون اعلام قبلی معادله مبارزه با داعش در سوریه را با پیچیدگی روبرو كرده است و نگرانی برخی كشورها ، نهاد بین المللی و حقوق بشری بر سر این كه این اقدام می تواند به یك درگیری بین المللی منتهی شود، افزایش داده است.

به گزارش ایرنا، حمله موشكی آمریكا به الشعیرات سوریه واكنش های متفاوتی را در پی داشته است. نخستین تجاوز مستقیم آمریكا در دوره ترامپ به مواضع ارتش سوریه بامداد جمعه با شلیك 59 موشك به پایگاه هوایی شعیرات در استان حمص آغاز شد.
این حمله موشكی بدون مجوز شورای امنیت سازمان ملل و كنگره آمریكا و از ناوهای آمریكایی مستقر در دریای مدیترانه و به بهانه حمله شیمیایی به خان شیخون در استان ادلب انجام شده است.
از زمان بروز این اقدام تاكنون سیاستمداران و دولت های مختلف به همراه داشته و تحلیل های متعددی در این زمینه منتشر شده است. در این میان برخی كشورها از این اقدام حمایت كرده و عده ای نیز این اقدام را در جهت افزایش افراط و تفریط و تقویت تروریسم دانسته و این امر را محكوم كردند.
اطلاع بسیاری از كشورها و دولت ها از اقدام موشكی آمریكا و در عین حال مخالف خوانی آنها پس از انجام این اقدام ابهاماتی را در پرونده حمله موشكی آمریكا به سوریه باقی گذاشته و معادلات در این سرزمین پیچیده تر از قبل دنبال می شود.
در این میان واكنش ها به این اقدام همچنان ادامه دارد و برگزاری نشست فوری سازمان ملل نیز از دیگر اتفاقات رخ داده در واكنش به حمله موشكی آمریكا به سوریه است.

*كشورهای عربی
اردن همسو با عربستان از حمله موشكی آمریكا به سوریه حمایت كرد . اردن چهارمین كشور عربی است كه حمله موشكی آمریكا به سوریه را تایید و اعلام كرد كه این حمله واكنش مناسبی علیه كسانی بود كه غیرنظامیان را هدف قرار دادند.
پیش از این، عربستان، بحرین و امارات حمایت خود را از حمله موشكی آمریكا به مواضع سوریه اعلام كرده بودند.
اردن این حمله را واكنشی ضروری و مناسب برای جلوگیری از هدف قرار دادن مستمر غیرنظامیان با سلاحهای كشتار جمعی و ارتكاب جنایت های غیر انسانی می داند.
امارات نیز با تایید این اقدام آمریكا اعلام كرد:حمله هوایی آمریكا به پایگاه نظامی سوریه «شجاعانه و حكیمانه» بود
مصر نیز از ایالات متحده امریكا و روسیه خواست با محدود كردن درگیری های سوریه، به رسیدن به راه حل فراگیر و پایان جنگ كمك كنند.

*واكنش اتحادیه اروپا
دونالد توسك رئیس اتحادیه اروپا نیز در واكنش به اقدام آمریكا گفت: این نهاد با ایالات متحده به منظور پایان دادن به وحشیگری در سوریه، همكاری خواهد كرد.
ژان كلون یونكر رئیس كمیسیون اروپا و مقام اجرایی اتحادیه اروپا، نیز حمایت خود را از تصمیم واشنگتن برای حمله نظامی به سوریه، اعلان كرد.

*مهر تایید سناتورهای جمهوری خواه و دمكرات
بسیاری از نمایندگان حزب دمكرات و جمهوری خواه كنگره و سناتور های دو حزب آمریكا تقریبا بطور یكپارچه از حمله موشكی آمریكا به پایگاه های نظامی سوریه حمایت كردند اما گفتند كه ادامه این اقدام باید به تایید كنگره برسد.
ماركو روبیو سناتور جمهوریخواه فلوریدا این حمله را بجا و قانونی دانست و گفت كه این حمله پیام روشنی به حامیان اسد است و به آن ها می گوید كه دوران مصونیت جرائم بین المللی برای او و حامیان او به پایان رسیده است.
سناتور جان مك كین از ایالت آریزونا نیز با صدور بیانیه ای از این حمله حمایت كرد و آن را حاوی پیامی بموقع به دولت سوریه دانست.
سناتور لیندزی گرام از ایالت كارولینای جنوبی اقدام ترامپ را ستود و از این كه او برخلالف دولت قبلی آمریكا نسبت به این كشور واكنش نشان داده است، ابراز خرسندی كرد.
پال رایان رئیس جمهوریخواه مجلس آمریكا نیز با صدور بیانیه ای این حمله را بجا توصیف كرد.
رابرت ادرهولت نماینده جمهوریخواه، بیل نلسون سناتور دموكرات ایالت فلوریدا، چاك شومر رهبر اقلیت دموكرات سنای آمریكا و نانسی پلوسی رهبر اقلیت دموكرات مجلس این كشور، بن كاردین و دیك دوربین سناتورهای حزب دمكرات نیز از دیگر كسانی بودند كه این اقدام آمریكا را تایید و از آن حمایت كردند.

*واكنش موگرینی
«فدریكا موگرینی» مسئول سیاست خارجه اتحادیه اروپا روز جمعه در بیانیه ای، با بیان اینكه بروكسل در جریان تصمیم آمریكا برای حمله موشكی به سوریه قرار گرفته بود، بر لزوم حل بحران سوریه از طریق مذاكرات سیاسی تاكید كرد.
وی در این بیانیه افزود: آمریكا به اتحادیه اروپا اطلاع داده بود كه بر اساس تحقیقات صورت گرفته دولت سوریه از سلاح شیمیایی استفاده كرده و بدین منظور حملاتی را علیه پایگاه هوایی شعیرات به منظور جلوگیری از استفاده از سلاح های شیمیایی مرگبار صورت خواهد داد.

*آلمان: حمله آمریكا قابل درك است
آنگلا مركل صدر اعظم آلمان امروز (جمعه)، حمله نظامی ایالات متحده آمریكا را به یك پایگاه هوایی سوریه قابل درك دانست.
مركل افزود: حمله آمریكا با توجه به ابعاد جنایت های جنگی، درد و رنج مردم بیگناه و مانع تراشی در شورای امنیت سازمان ملل متحد، قابل درك است.
وی این حملات را محدود و هدفمند، توصیف كرد.

*برخی كشورها در جریان بودند
اسكای نیوز اعلام كرد، آمریكا قبل از حمله موشكی خود به پایگاه نظامی هوایی شعیرات در سوریه، برخی ازكشورهای جهان را در جریان این تصمیم خود قرار داده بود.
منابع دیپلماتیك فرانسه تاكید كرده اند كه واشنگتن پاریس را در جریان حمله نظامی خود قرار داده بود، بی آنكه خواستار همكاری فرانسه در این زمینه شود.
ژان مارك اِرو وزیر امور خارجه فرانسه نیز گفت: آمریكا از قبل فرانسه را در جریان حمله موشكی خود به مواضع نظامی سوریه قرار داده بود.
وزارت دفاع آمریكا (پنتاگون) نیز اعلام كرد كه قبل از انجام حملات موشكی علیه مواضع نظامی سوریه نیروهای روسیه را در جریان قرار داده بود.
این در حالی است كه كرملین مقر ریاست جمهوری روسیه خواستار اعلام محكومیت حمله موشكی بدون مجوز آمریكا به سوریه به عنوان یك كشور عضو سازمان ملل شد.
دیمیتری پسكوف سخنگوی كاخ كرملین اعلام كرد كه شورای امنیت سازمان ملل باید اقدام تجاوزگرانه آمریكا علیه سوریه را محكوم كند.
وی اظهار كرد: روسیه می خواهد، نشست فوری شورای امنیت برگزار شود تا وضعیت پس از حمله آمریكا مورد بررسی قرار گیرد.
مقام روسی همچنین تاكید كرد: آمریكا با حمله های موشكی به سوریه به روابط خود با روسیه ضربه زد.
همچنین سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه در پی تجاوز آمریكا به روسیه، تمامی همكاری های نظامی واشنگتن و مسكو دراین كشور را متوقف كرد.
در مقابل كاخ سفید نیز در پی حمله آمریكا به سوریه و تهدید روسیه به قطع همكاری ها میان مسكو و واشنگتن در سوریه، گفت: ممكن است كه آمریكا و روسیه در خصوص همكاری های خود برای نابودی داعش در سوریه پیابند بمانند.
كاخ سفید در ادامه تاكید كرد كه حمله واشنگتن به سوریه پیام قوی به جهان بود و این حمله موجه، قوی و متناسب بوده است.
در همین حال خبرگزاری رویترز به نقل از یك مقام بلند پایه پنتاگون گفت: كه روسیه كانال ارتباطی نظامی میان نیروهای دو طرف را در سوریه قطع نكرده است.
این مقام نظامی آمریكا كه نامش ذكر نشده است، افزود: عملیات نظامی آمریكا علیه داعش در سوریه هیچ تغییری نیافته است.
نیكی هیلی نماینده ایالات متحده در سازمان ملل متحد نیز در نشست فوری شورای امنیت درباره حمله كشورش به سوریه گفت: واشنگتن برای اقدامات بیشتر در سوریه آمادگی دارد.
چین نیز در واكنش به حمله موشكی آمریكا به پایگاه هوایی سوریه، از همه طرفهای ذیربط خواست ضمن رعایت خویشتن داری به دنبال راهكارهای سیاسی برای حل بحران موجود باشند.
«هوا چون اینگ» كه در نشست خبری با خبرنگاران سخن می گفت، اظهار داشت: پایان بحران سوریه راه حل نظامی ندارد و همه طرفهای مرتبط باید این روش را كنار بگذارند.
مولود چاووش اوغلو وزیر امور خارجه تركیه اعلام كرد كه دولت متبوعش از حمله آمریكا به سوریه حمایت كرده و این اقدام را بجا می داند.
پائولو جنتیلونی نخست وزیر ایتالیا نیز گفت، ایتالیا معتقد است كه راه حل درازمدت برای بحران سوریه در گفت و گو و مذاكراتی است كه شامل تمام نیروهای اپوزیسیون و حكومت سوریه شود.
جاستین ترودو نخست وزیر كانادا روز جمعه گفت كه كشورش از حمله آمریكا به یك پایگاه هوایی در سوریه كاملا حمایت می كند.
«اوو مورالس» رئیس جمهوری بولیوی نیز حمله آمریكا به یك پایگاه هوایی در سوریه را تهدیدی برای امنیت بین المللی و صلح جهانی‌ دانست.
صلیب سرخ جهانی نیز اعلام كرد كه پس از حمله موشكی آمریكا به پایگاه هوایی سوریه، اوضاع كنونی در این كشور به سمت درگیری مسلحانه بین المللی كشیده می شود.
آنتونیو گوترش دبیركل سازمان ملل متحد با صدور بیانیه ای ضمن ابراز انزجار نسبت به حملات شیمیای در سوریه حمله دیشب آمریكا به این كشور را گواه دیگری براین حقیقت دانست كه بحران سوریه جز مذاكره سیاسی راه حل دیگری ندارد.

*واكنش سوریه
وزارت خارجه سوریه روز جمعه اعلام كرد كه حمله شیمیایی به منطقه خان شیخون اقدامی از پیش برنامه ریزی شده بود تا حمله آمریكا به مواضع ارتش سوریه را كه همواره در حال نبرد با تروریسم است، توجیه كند.
یك منبع رسمی در وزارت خارجه این كشور اعلام كرد: آمریكا بامداد روز جمعه تجاوز آشكاری را به یكی از پایگاه های هوایی ارتش سوریه در استان حمص به بهانه استفاده از سلاحهای شیمیایی در منطقه خان شیخون انجام داد؛ بهانه ای كه تشكیلات تروریستی و بنگاه خبرپراكنی آن ها در واشنگتن، تل آویو، ریاض، دوحه، آنكار، لندن، پاریس و سایر رسانه های وابسته به شدت آن را تبلیغ كردند.
این منبع افزود: آنچه در خان شیخون رخ داد، اقدامی از پیش برنامه ریزی شده و عمدی بود تا حمله آمریكا به مواضع ارتش سوریه را كه همواره در حال نبرد با ترروریسم بوده و هست، توجیه كند.
فیصل مقداد معاون وزیرامورخارجه سوریه نیز در مصاحبه با شبكه خبری المیادین با بیان اینكه هدف آمریكا ازحمله به مواضع نظامی سوریه، تضعیف ارتش سوریه بوده، گفت كه آمریكا همواره برای تامین منافع رژیم صهیونیستی از گروه های تروریستی حمایت كرده و می كند.
شورای سیاسی جنبش انصار الله یمن نیز در بیانیه ای در واكنش به حمله موشكی آمریكا، بر حمایت كامل خود از ملت و دولت سوریه تاكید و اعلام كرد: هدف آمریكا از این حمله، گسترش نفوذ رژیم صهیونیستی در منطقه است.
ریاست جمهوری سوریه نیز در بیانیه ای تاكید كرد: این اقدام آمریكا چیزی جز رفتار احمقانه و غیر مسئولانه نیست كه از تنگ نظری و كوته بینی سیاسی و نظامی كه به دور از واقعیت است، ناشی شده است.
در بیانیه ریاست جمهوری سوریه آمده است: اقدام شرم آور آمریكا در حمله به پایگاه كشوری مستقل و دارای حاكمیت، بار دیگر به وضوح و خوبی اظهارات مقام های سوریه را در این باره نشان داد كه هر دولتی در آمریكا روی كار آید، این نظام سیاست های خود را در هدف قرار دادن كشورها، به زیر سلطه بردن ملت ها و تلاش برای سیطره بر جهان تغییر نمی دهد.

*واكنش رییس جمهوری كشورمان
دكتر حسن روحانی رییس جمهوری كشورمان نیز در واكنش به اتفاقات اخیر سوریه و حمله موشكی آمریكا به سوریه در پیام توئیتری تاكید كرد: حمله تجاوزكارانه به شعیرات سوریه به معنای تقویت افراط و ترور در منطقه و بی قانونی و بی نظمی در جهان و كاملا محكوم است.
روحانی همچنین در این پیام تصریح كرد: جهانیان را به مخالفت با این گونه سیاست ها كه نتایج مخرب برای منطقه و جهان دارد، فرا می خوانم.
«محمدجواد ظریف» وزیر امور خارجه ایران، با اشاره به حمله موشكی آمریكا به سوریه، بار دیگر این قبیل اقدامات را محكوم كرد و گفت: زمان جوسازی و فرافكنی پایان یافته است.
وی در صفحه توئیتر خود نوشت: به عنوان تنها قربانی اخیر استفاده گسترده از سلاح های شیمیایی (توسط صدام در دهه 80 میلادی)، ایران هرگونه استفاده از سلاح های كشتار جمعی توسط هر كس و علیه هر كس را محكوم می كند.
ظریف افزود: آمریكا به صدام حسین در استفاده از سلاح شیمیایی علیه ایران در دهه 80 میلادی كمك كرد. سپس دوبار به بهانه های بی اساس شیمیایی به حمله نظامی اقدام كرد: سال 2003 و اكنون.
وزیر امور خارجه خاطر نشان كرد: كمتر از دو دهه بعد از یازده سپتامبر، آمریكا در دو جبهه سوریه و یمن در كنار القاعده و داعش می جنگد. زمان جوسازی و فرافكنی پایان یافته است.
دریابان شمخانی نماینده مقام معظم رهبری و دبیر شورای عالی امنیت ملی در واكنش به اقدام غیر قانونی آمریكا در تجاوز موشكی به سوریه گفت: تجاوز جنایتكارانه دولت آمریكا به سوریه را كه با زیر پا گذاردن مجموعه هنجارهای بین المللی انجام شده است نشانه روشنی از سیاست مستمر این كشور برای بهره گیری از تروریسم به منظور تحقق اهداف سیاسی در سوریه عنوان كرد و اظهار داشت: بدون شك اقداماتی از این دست ضمن آن كه موجب پیچیده تر شدن معادلات سیاسی و امنیتی در سوریه وشكل گیری روندهای خطرناك و غیر قابل پیش بینی خواهد شد تاثیری درانگیزه دولت و ملت سوریه برای مبارزه قاطع با تروریسم مورد حمایت جبهه غربی-عبری-عربی نخواهد داشت.
شبك**1983**1917**خبرنگار: مرتضی رنجبران ** انتشار دهنده: سید محمدباقر نوربخش
۰ نفر

سرخط اخبار جهان