۱۲ اسفند ۱۳۹۵، ۱۵:۲۱
کد خبر: 82450005
T T
۰ نفر
'ترزا می' مصمم به پیشبرد برگزیت به رغم مانع تراشی مجلس اعیان

لندن - ایرنا - 'ترزا می' نخست وزیر انگلیس به رغم مانع تراشی نمایندگان مجلس اعیان و احتمال سرپیچی نمایندگان محافظه كار مجلس عوام، ظاهرا همچنان مصمم به پیشبرد برگزیت و فعال كردن ماده 50 پیمان لیسبون كه سرآغاز روند خروج این كشور از اتحادیه اروپا شمرده می شود، است.

به گزارش ایرنا، نمایندگان مجلس اعیان انگلیس كه حزب محافظه‌كار در آنجا اكثریت كرسی‌ها را در اختیار ندارد، شامگاه چهارشنبه گذشته با 358 رای موافق، در مقابل 256 رای مخالف خواهان انجام اصلاحات در لایحه برگزیت شدند.
آن‌ها لایحه برگزیت را با هدف انجام اصلاحاتی در آن به‌منظور حفظ حقوق شهروندان اروپایی ساكن انگلیس، مجدداً برای شور بیشتر به مجلس عوام بازگردانند.
یك سخنگوی نخست وزیر انگلیس روز پنجشنبه به خبرنگاران گفت كه 'ترزا می' همچنان متعهد به فعال كردن ماده 50 پیمان لیسبون تا پایان ماه مارس آینده است.
وی افزود: 'پیام ما به نمایندگان مجلس عوام این است كه انتظار داریم این لایحه را بدون انجام اصلاحاتی در آن، به تصویب برسانند.'
این سخنگو افزود: 'نمایندگان مجلس عوام یك بار به این لایحه بدون انجام اصلاحاتی در آن رای داده اند، و انتظار ما این است كه این رای بار دیگر داده شود.'
یك سخنگوی وزارت برگزیت نیز روز پنجشنبه گفت: از اینكه نمایندگان مجلس اعیان خواستار ایجاد اصلاحیه در لایحه‌ای شدند كه مجلس عوام پیشتر آن را تصویب كرد، متأثر شدیم.
وی افزود: هدف این لایحه مشخص است - این لایحه به‌منظور تائید رأی مردم در جریان همه‌پرسی و اینكه به دولت اجازه داده شود تا مذاكرات را آغاز كند، هست.
بااین ‌حال منابع انگلیسی می‌گویند كه احتمال دارد تا دست‌كم 30 نفر از نمایندگان شورشی حزب محافظه‌كار در مجلس عوام از اصلاحات مدنظر نمایندگان مجلس اعیان، حمایت كنند.
«بارونس میچر» نماینده مجلس اعیان روز پنجشنبه در گفت‌وگو با شبكه رادیویی 'بی.بی.سی' 4 بیان داشت: نمایندگان محافظه كار شورشی مجلس عوام، دولت 'ترزا می' را مجبور خواهند ساخت تا بنا به خواسته نمایندگان مجلس اعیان، حقوق اتباع اروپایی ساكن انگلیس را پیش از آغاز مذاكرات برگزیت به رسمیت بشناسد.
وی افزود: البته اعضای ارشد حزب محافظه‌كار در مجلس عوام از هر اهرمی حتی پرداخت رشوه برای كسب رأی بیشتر و تصویب لایحه برگزیت استفاده خواهندكرد.
روزنامه دیلی تلگراف نیز روز پنجشنبه در گزارشی نوشت: به نظر می‌رسد كه حزب كارگر نیز در نظر دارد تا از اصلاحات مورد نظر مجلس اعیان حمایت كند.
این روزنامه افزود: جرمی كوربین رهبر حزب كارگر نیز كه پیشتر از نمایندگان حزبش خواسته بود تا به لایحه برگزیت در مجلس عوام رأی مثبت بدهند، از نتیجه رأی‌گیری مجلس اعیان ابراز خرسندی كرده است.
دیلی تلگراف به نقل از وی نوشت: دولت اكنون موظف است كه كار درست را انجام دهد و به اتباع اروپایی ساكن انگلیس ضمانت دهد.
این روزنامه افزود: این در حالی است كه «ترزا می» با اطمینان اعلام كرده است كه نمایندگان مجلس عوام كه كمتر از یك ماه پیش لایحه برگزیت را تصویب كردند، اصلاحات مدنظر مجلس اعیان را رد خواهند كرد. در این صورت لایحه یاد شده برای كسب تائید نهایی به ملكه الیزابت ارجاع و راه را برای فعال شدن ماده 50 پیمان لیسبون كه سرآغاز رسمی خروج انگلیس از اتحادیه اروپا به شمار می‌رود هموار خواهد كرد.
«ترزا می» همچنین چهارشنبه گذشته نیز در نشست مجلس عوام گفته بود كه فارغ از رأی مجلس اعیان در رابطه با لایحه برگزیت،مصمم است تا پایان ماه مارس، ماده 50 پیمان لیسبون، را فعال سازد.
ترزا می» در پاسخ به سئوال «نایجل دادز» نماینده منطقه «بلفاست» كه پرسید «آیا نخست وزیر می تواند به نمایندگان اطمینان دهد كه فارغ از نتیجه رای مجلس اعیان در رابطه با لایحه برگزیت و به رغم مخالفت برخی از شخصیت های برجسته حزب محافظه كار، ماده 50 پیمان لیسبون را تا پایان مارس فعال خواهد كرد؟» گفت: برنامه من این است كه ماده 50 پیمان لیسبون را تا پایان ماه مارس فعال كنم.
وی افزود: ما تمایل داریم كه این اقدام را صورت دهیم.
نخست وزیر انگلیس تصریح كرد: این مهم است كه فعال ساختن ماه 50 پیمان لیسبون در چارچوب حكم دیوان عالی صورت گیرد، ضمن آنكه ما بتوانیم به خواست مردم انگلیس مبنی بر خروج از اتحادیه اروپا پاسخ دهیم.
«ترزا می»، سال گذشته در جریان كنفرانس سراسری حزب محافظه كار اعلام كرده بود كه ماده 50 پیمان لیسبون را تا پایان ماه مارس میلادی فعال خواهد ساخت.
اما براساس رأی جنجالی دیوان عالی انگلیس در پنجم بهمن‌ماه گذشته، دولت 'ترزا می' برای اجرای ماده 50 پیمان لیسبون، باید رأی موافق پارلمان را به دست بیاورد.
پس از رأی دیوان عالی انگلیس، دولت محافظه‌كار 'ترزا می' مجبور شد كه لایحه مربوط به فعال كردن ماده پنجاه پیمان لیسبون را به پارلمان ارائه دهد.
براساس ماده 50 پیمان لیسبون كه در دسامبر 2007 میلادی تصویب شد، دولت‌هایی كه بخواهند از اتحادیه اروپا خارج شوند، باید این ماده را فعال و مطابق آن عمل كنند.
در صورتی كه نمایندگان مجلس عوام، با اصلاحات مد نظر مجلس اعیان در لایحه برگزیت بر خلاف نظر دولت 'ترزا می' موافقت كنند، این لایحه پس از تایید ملكه به اجرای گذاشته خواهد، اما در صورت مخالفت نمایندگان مجلس عوام با اصلاحات یاد شده، این لایحه بار دیگر به مجلس اعیان بازگردانده خواهد شد.
در صورت تاكید مجدد نمایندگان مجلس اعیان بر انجام اصلاحات در لایحه یاد شده، این روند بار دیگر تكرار خواهد شد كه بی شباهت به بازی تنیس روی میز یا همان پینگ پنگ نخواهد بود.
دولت انگلیس در صورت بروز این وضعیت بعید است كه بتواند به وعده اش برای شروع مذاكرات برگزیت در زمان اعلام شده، تحقق بخشد.
مردم بریتانیا (انگلیس، اسكاتلند، ولز، ایرلندشمالی) در روز 23 ژوئن ماه جولای 2016 ( سوم تیرماه 1395) با شركت در همه‌پرسی رأی به خروج از اتحادیه اروپا دادند.
در همه‌پرسی 23 ژوئن ( سوم تیرماه ) 51.9 درصد مردم بریتانیا به خروج از اتحادیه اروپا و 48.1درصد آنها به ماندن در این اتحادیه رأی دادند.
اروپام**4**ن**1552/انتشاردهنده: قاسم شریعتی

سرخط اخبار جهان