۲۴ تیر ۱۳۹۵، ۸:۳۴
کد خبر: 82148431
T T
۰ نفر
مشكلات و نيازهاي رونق صنعت فرش دستباف كردستان بررسي شد

سنندج- ايرنا- نشست ستاد اقتصاد مقاومتي با حضور دستگاه هاي مختلف شامگاه چهارشنبه در استانداري كردستان و با موضوع فرش دستباف برگزار شد.

به گزارش خبرنگار ايرنا در اين نشست مدير شركت فرش استان كردستان گزارشي را كه با همكاري و همفكري خانه فرش، اتحاديه هاي فرش دست باف شهري و روستايي، افراد حقيقي توليد كننده فرش و سازمان صنعت، معدن و تجارت تهيه شده بود براي حاضران تشريح و تبيين كرد.
بهرام احترامي گفت: هزار و 200 تُن پشم فرشبافي در استان كردستان توليد مي شود اما بيشتر آن از استان خارج مي شود و مقدار كمي براي توليد فرش هاي محلي مورد استفاده قرار مي گيرد.
وي ادامه داد: به دليل نبود كارگاه بافندگي، سفارشات از خارج از استان تامين مي شود.
مدير شركت فرش استان كردستان با اشاره به اينكه رنگرزي سنتي و گياهي نيز در استان كردستان در حال نابودي است، اظهار كرد: كارگاه رنگرزي صنعتي هم با حجم بالا در كردستان وجود ندارد.
احترامي با بيان اينكه 90 هزار بافنده در استان وجود دارد و 60 هزار نفر آنها فعال هستند، افزود: 160 تا 180 هزار مترمربع ميانگين ظرفيت توليد فرش استان در شرايط كنوني است.
به گفته وي نياز است تسهيلات كم بهره به تشكل ها و توليد كنندگان فرش داده شود و براي آموزش بافندگان نيز اعتبارات لازم تامين شود.
احترامي گفت: 14 هزار و 500 نفر در استان بيمه قاليبافي دارند كه اين مقدار پاسخگوي درخواست قاليبافان نيست.
مدير شركت فرش استان كردستان نبود شركت هاي مديريت صادرات فرش در استان، نبود صندوق ضمانت صادرات و عدم آشنايي توليدكنندگان با بازارهاي هدف صادراتي و بازاريابي را از ديگر مشكلات اين صنعت بيان كرد.
وي ضمن تاكيد بر راه اندازي جشنواره فرش در كردستان به بيان طرح هاي مورد نياز اين صنعت پرداخت.
احترامي تاسيس دانشكده و موزه فرش، ثبت سبك ها، طرح ها و نقوش استان در سطح ملي و جهاني و اعطلاي تسهيلات كم بهره را بعضي از طرح هاي مورد نياز اين حوزه بيان كرد.
وي ادامه داد: طرح هاي ايجاد ريسندگي، نخ تابي و رنگرزي و ايجاد مشوق هايي براي توليد كنندگان از ديگر طرح هاي مورد نياز در صنعت فرش كردستان است.
مديركل ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري كردستان نيز در اين نشست گفت: قاليبافي در كردستان بيشتر كاري خانگي است تا صنعتي و بنابراين شناختي هم از بازار وجود ندارد.
سيد محسن علوي افزود: طرح محتوايي موزه فرش در حال انجام است اما بدون اينكه قالي هاي اين موزه تامين شود در حال سرمايه گذاري براي ساخت موزه هستيم.
وي ادامه داد: اگر بخواهيم قالي هاي اين موزه را تهيه كنيم هزينه هاي بيشتري از ساخت خود موزه خواهد داشت.
او گفت: تا وقتي كه فرشبافي ما به رونق نرسد اگر بخواهيم دانشكده هم ايجاد كنيم فارغ التحصيلان بازار كار نخواهند داشت.
مديركل كميته امداد امام خميني(ره) كردستان نيز در اين نشست گفت: در سال گذشته هزار طرح فرشبافي را در استان اجرا كرديم.
موسي نژاد افزود: بازاريابي فرش هاي توليدي مددجويان را نيز از طريق بازرگاني كميته امداد مركز حل كرديم.
وي گفت: پيش بيني مي شود در مرحله بعد اين طرح ها را از هزار طرح به 2 هزار طرح افزايش دهيم.
موسي نژاد به ضرورت فرهنگ سازي براي اينكه مردها نيز در كردستان پابه پاي زنان به قاليبافي بپردازند، تاكيد كرد.
6108/1904

سرخط اخبار استان‌ها