۸ آذر ۱۳۹۴، ۷:۵۴
کد خبر: 81857918
T T
۰ نفر

'جاده مرگ'، فرشته نجات هرسین می‌شود؟

۸ آذر ۱۳۹۴، ۷:۵۴
کد خبر: 81857918
'جاده مرگ'، فرشته نجات هرسین می‌شود؟

كرمانشاه - ایرنا - گرچه سوار شدن بخشی از ترافیك مسیر جنوب كشور بر جاده هرسین، سبب كاهش عمر مفید این جاده و ایجاد مشكلاتی برای مردم این شهرستان می شود اما بی شك 2 بانده شدن این جاده، منجر به افزایش مسافر و در نتیجه رشد گردشگری، تولید و اشتغال آن خواهد شد.

بیش از چهار سال از آغاز عملیات اجرایی طرح 2 بانده كردن مسیر 24 كیلومتری جاده شهرستان هرسین به پلیس راه كرمانشاه - همدان گذشته اما تاكنون فقط پنج كیلومتر آن به بهره برداری رسیده است.
این مسیر 2 طرفه كه هرسین را به بزرگراه كربلا متصل می كند و تنها راه ارتباطی این شهرستان با استان همدان و شهر كرمانشاه است، در بین مردم به 'جاده مرگ' شهرت یافته است.
تنها در سال 93 بیش از 430 تصادف در این مسیر ثبت شد كه آمار جانباختگان آن قابل توجه بود.
مرگبارترین تصادف ماه های اخیر هم 28 شهریور ماه رخ داد كه در نتیجه برخورد سه دستگاه خودرو سواری، پنج نفر كشته و سه تن بشدت مصدوم شدند.
در نتیجه درخواست های مردمی، مصوبه 2 بانده كردن مسیر هرسین از 2 راهی هرسین (پلیس راه) در سفر رهبر معظم انقلاب به كرمانشاه در سال 90 مصوب شود.
طرح در ابتدا با حمایت مسئولان استان خوب آغاز اما به یكباره زمینگیر و متوقف شد.

* تغییر پیمانكار و افتتاح بخشی از جاده
تا اینكه سال گذشته اداره ‌كل راه و شهرسازی مجبور شد پیمانكار ضعیف طرح را كنار بگذارد و كار را به دست یك پیمانكار جدید بدهد.
یاور محمدی، فرماندار هرسین همان زمان به خبرنگار ایرنا گفت كه پیمانكار جدید 'توان مالی و تجهیزاتی بیشتری' دارد.
حال و هوای طرح با این تغییرعوض شد و طبق نظر پیمانكار، تعریض جاده در 2 بخش در دستور كار قرار گرفت.
خودروهای سنگین راهسازی ابتدا به محدوده پل چهر تا دو راهی هرسین سرازیر شد و این مسیر پنج كیلومتری را در اوائل سال 94 به بهره برداری رساندند؛ هرچند افتتاح رسمی آن در هفته دولت انجام شد.
كار كه به بخش دوم و بزرگ جاده رسید، سرعت این پیمانكار هم كم شد و اكنون چندین ماه است كه مسافران این مسیر دیگر شاهد فعالیت كارگران و مهندسان طرح نیستند.
برای پیگیری افت و خیز احداث این مسیر كوتاه به سراغ فرماندار هرسین رفتیم.

* افتتاح طرح؛ سال 95
یاور محمدی در گفت و گو با ایرنا، مشكل اصلی طرح را 'تامین مالی نشدن' آن عنوان كرد و گفت: پیمانكار طرح تاكنون بیش از یكصد میلیارد ریال هزینه كرده اما تنها 12 میلیارد ریال دریافت كرده است با این حال همچنان كار را ادامه می دهد.
محمدی می گوید كه بخش دوم این مسیر كه 19 كیلومتر است، نزدیك به 45 درصد پیشرفت فیزیكی دارد اما شرایط آب و هوایی این فصل، چندان اجازه پیشبرد كار را نمی دهد.
او در باره مهمترین سوال این روزهای مسافران و رانندگان این مسیر، یعنی زمان بهره برداری از جاده می گوید كه 'تا پایان سال 95' آن را تكمیل می كنیم.
محمدی اضافه می كند: درخواست كرده ایم كه این طرح در سفر رئیس جمهوری مورد بررسی قرار گیرد و دستور تخصیص كل بودجه آن داده شود.
به گفته فرماندار هرسین باقی مانده جاده قرار است با شیوه متفاوتی احداث شود؛ به این صورت كه ابتدا یك لایه بتن ‌ریزی انجام سپس روی آن آسفالت می شود.
او می گوید كه در گذشته برای ساخت جاده، چند بار آسفالت ریزی می شد.
البته استفاده از بتن به عنوان لایه زیرین و در نقش لایه اساس و آسفالت به عنوان لایه سطحی، یك تركیب متداول است كه ظرفیت باربری زیاد و مقاومت در برابر تغییر شكل از مهمترین ویژگی های آن است.

*تغییر جهت از اسلام آباد به هرسین
تا حدود 2 سال پیش ترافیك جاده هرسین چندان سنگین نبود اما به گفته محمدی از وقتی كه رانندگان متوجه 'نزدیكی این مسیر به جنوب كشور' شده اند، حجم تردد در آن بالا رفته است.
تا چند سال پیش بیشتر ترددهای كرمانشاه به خرم آباد و خوزستان، از مسیر اسلام آباد غرب انجام می شد اما به تازگی بخشی از این سفرها به سمت هرسین تغییر جهت داده است.
این موضوع البته كاملا طبیعی است زیرا فاصله كرمانشاه تا خرم آباد از مسیر اسلام آباد غرب، بیشتر از 300 كیلومتر است در حالی كه این مسیر از جاده هرسین حدود 190 كیلومتر است.
هرسین دومین شهرستان صنعتی استان كرمانشاه است و به دلیل داشتن كارخانه های پلیمر، پتروشیمی، كرپ‌ ناز و جهان فولاد همواره مسیر تردد وسایل نقلیه سنگین بوده و به همین دلیل، علاوه بر تخریب جاده، احتمال ترافیك و تصادف در جاده 2 طرفه آن زیاد است.
گرچه سوار شدن بخشی از ترافیك مسیر جنوب كشور بر جاده هرسین، سبب كاهش عمر مفید این جاده و ایجاد مشكلاتی برای مردم شهرستان می شود اما بی شك 2 بانده شدن این جاده، منجر به افزایش مسافر و در نتیجه رشد گردشگری، تولید و اشتغال در هرسین خواهد شد.
این موضوع البته زیرخواست های اقتصادی دیگری را هم نیاز دارد كه در صورت وجود یك عزم و تفكر چند بعدی در مدیران استان و شهرستان تحقق آن دور از دسترس نیست.
شهرستان 85 هزار نفری هرسین در جنوب شرقی كرمانشاه واقع است و 45 كیلومتر با مركز استان فاصله دارد.
7444/8066
گزارش از عبدالله الماسی

سرخط اخبار استان‌ها