۱۱ تیر ۱۳۹۴، ۱۱:۵۴
کد خبر: 81668172
T T
۰ نفر
انتقال خون كردستان روزه داران را به اهداي خون دعوت كرد

سنندج - ايرنا- مديركل انتقال خون كردستان با اشاره به كاهش تعداد اهدا كنندگان خون در ماه مبارك رمضان از روزه داران خواست با اهداي خون خود به بيماران نيازمند به فرآورده هاي خوني به آنان در جهت بهبود بيماري كمك كنند.

محمد سعيد كريميان روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار ايرنا با اشاره به اينكه همه ساله با فرا رسيدن ماه مبارك رمضان مراجعه مردم براي اهداي خون كاهش مي يابد، افزود: نياز بيماران در مراكز درماني رو به رشد و هميشگي است و تنها با حضور مستمر اهداكنندگان خون قابل پاسخگويي است.
وي اظهار كرد: طولاني بودن ساعات روز و گرماي هوا عواملي است كه موجب مي شود روزه داران گرامي كمتر به پايگاه هاي انتقال خون استان مراجعه كنند و به همين دليل پايگاه انتقال خون سنندج پذيرش اهداكنندگان را در شيفت شب تا ساعت 23 اعلام نموده است و پس از آن نيز كاركنان بخش تهيه فرآورده هاي خوني تا صبح روز بعد به فرآوري خون هاي اهدايي مي پردازند.
مديركل انتقال خون كردستان با بيان اينكه روزه داري منعي براي اهداي خون نيست از عموم اهداكنندگان خير انديش خواست اهداي خون را به شب هاي قدر و مناسبت هاي خاص ماه مبارك رمضان موكول نكنند.
كريميان افزود: عمر فرآورده هاي خوني نظير پلاكت كه عموما مورد استفاده بيماران مبتلا به سرطان يا بيماران سانحه ديده است تنها سه روز است بنابراين از اهداكنندگان گرامي درخواست مي كنيم اهداي خون را به صورت توزيع شده و متوازن در تمام روزهاي ماه رمضان مد نظر قرار دهند.
او همچنين از اعزام تيم هاي سيار اهداي خون جهت برپايي كمپين هاي بزرگ اهداي خون رمضان به شهرستان هاي قروه ،بيجار و شهر سريش آباد در هفته آينده خبر داد.
كريميان در خصوص ارسال خون به بيمارستان هاي استان نيز اظهار كرد: اكنون 15بيمارستان و مركز درماني، خون و فرآورده هاي مصرفي خود را از اداره كل انتقال خون كردستان تهيه مي كنند كه روزانه به صورت ميانگين 70 واحد خوني به اين بيمارستان ها ارسال مي گردد و در مواقع اورژانسي نيز انتقال خون كردستان جهت دريافت و ارسال واحد هاي خوني در تعامل و همكاري با استان هاي كرمانشاه و همدان است.
مديركل انتقال خون كردستان اعلام كرد: 1.5 درصد بيماران خاص كشور در كردستان زندگي مي كنند و از اين ميان بر اساس آخرين آمار دانشگاه علوم پزشكي مجموعا 262 بيمار هموفيلي و تالاسمي در كردستان شناخته شده اند كه از مصرف كنندگان دائمي خون هستند و ماهانه 270 واحد خوني گلبول قرمز مورد استفاده 135 نفر بيمار تالاسمي ماژور در استان است.
او با اشاره به اينكه از واحد هاي خوني اهدايي سه فرآورده خوني براي نجات بخشي سه نفر تهيه مي گردد گفت: از پلاكت براي درمان بيماران سرطاني و افرادي كه داراي بيماري هاي خونريزي دهنده ارثي هستند استفاده مي شود.
وي اضافه كرد: پلاسما نيز براي نجات جان بيماران با مشكل پيشرفته كبدي و سوختگي ها استفاده مي شود و گلبول قرمز فشرده شده در جراحي هاي بزرگ قلب باز، بيماران دياليزي، تالاسمي، جراحي هاي ارتوپدي، سوانح و تصادفات، بيماران با كم خوني مزمن و جراحي هاي زنان و زايمان مورد استفاده است.
كريميان گفت: همچنين از خون كامل اهدايي در تعويض خون نوزادان كه مبتلا به زردي يا يرقان و نياز به تعويض خون دارند، استفاده مي شود.
در سه ماه اول سال جاري آمار اهداي خون در استان كردستان نسبت به مدت مشابه سال گذشته افزايش داشته است.ك/3
3033/1904

سرخط اخبار استان‌ها