۲۷ فروردین ۱۳۹۴، ۰:۳۳
کد خبر: 81573222
T T
۰ نفر

عمليات اجرايي مرحله دوم تصفيه خانه آب گيلان آغاز شد

۲۷ فروردین ۱۳۹۴، ۰:۳۳
کد خبر: 81573222
عمليات اجرايي مرحله دوم تصفيه خانه آب گيلان آغاز شد

رشت- ايرنا- همزمان با پانزدهمين سفر استاني رييس جمهوري و هيات دولت به گيلان عمليات اجرايي مرحله دوم تصفيه خانه بزرگ آب گيلان به روش BOT براي اولين بار در كشور آغاز شد.

به گزارش خبرنگار ايرنا، قائم مقام وزير نيرو عصر چهارشنبه اجراي مرحله دوم تصفيه خانه بزرگ آب گيلان را پروژه بزرگ بهداشتي و زيست محيطي عنوان كرد و افزود: آبرساني از اقداماتي است كه منفعت بزرگي براي مردم دارد.

ستار محمودي با بيان اين كه حق جامعه داشتن امنيت، سلامت، بهداشت و نيازهاي اساسي مي باشد، اظهار كرد: آب و برق از نيازهاي اوليه مردم بوده و مايه خرسندي است كه توفيق تأمين آب شرب جامعه را بر عهده داريم.

قائم مقام وزير نيرو بر ضرورت بهره گيري از بخش خصوصي در اجراي بهتر پروژه هاي آبرساني تاكيد و تصريح كرد: در اجراي پروژه هاي ملي تنها نبايد به درآمدهاي عمومي دولت متكي بود بلكه بايد با ستفاده از منابع ديگر و مشاركت بخش خصوصي و قراردادهاي BOT و EPC نسبت به تأمين مالي پروژه ها اقدام كرد.

وي با بيان اين كه 70 درصد كشاورزي استان گيلان وابسته به سدسفيدرود است، اظهار داشت: سد سفيدرود منبع آبي خوبي مي باشد و بهره مندي از قطب ديگري همچون سد شهر بيجار با كيفيت آب بالا و استانداردهاي جهاني نيز كار خردمندانه اي بوده كه در اختيار شهروندان قرار گرفته است.

وي با اشاره به اينكه آب شهرها از منابع سطحي تأمين مي شود، تصريح كرد: منابع زيرزميني بايد حفظ شود و به لحاظ پدافند غيرعامل، منابع غيرضروري بايد پلمپ شده تا در صورت لزوم از اين آب گران قيمت و پر كيفيت كه به زحمت بدست مي آيد ، به صورت صحيح استفاده كرد.

قائم مقام وزير نيرو با تأكيد بر اينكه ديدگاه مردم به آب بايد همچون نگاهشان به قوت خود باشد، تصريح كرد: با اطلاع رساني مناسب به مردم و آگاهي از مشقت و سختي تأمين و استحصال آب، بايد اين نعمت الهي ارج گذاشته شود و با پايداري در نگهداري، بهره برداري آن رعايت شود.

مديرعامل شركت آبفاي گيلان نيز در اين مراسم با تشريح پروژه هاي اين شركت اظهار داشت: 16 طرح ملي و ملي استاني در گيلان اجرا مي شود كه طرح فاضلاب 11 شهر استان با برخورداري 70 درصد جمعيت گيلان و پنج طرح آبرساني در حال اجراست.

كاظم لطفي با توجه به نگاه ويژه دولت به پروژه هاي اين شركت در بودجه 94 تصريح كرد: بودجه شركت آب و فاضلاب شهري گيلان پارسال 55 ميليارد تومان بوده كه در امسال به 71 ميليارد تومان افزايش يافته است.

وي اضافه كرد: همچنين در بخش فاضلاب 35 درصد و طرح آب آستان افزايش داشته است.

مديرعامل آبفاي گيلان با اشاره به اينكه آبفاي گيلان توانست در 40 شهر از 51 شهر تحت پوشش خود نسبت به اخذ تبصره 3 اقدام كند، اظهار داشت: درآمد حاصل از تبصره 3 كه مشاركت مردمي است در استان بين 40 تا 50 ميليارد تومان خواهد بود و اميد است اعتبارات استان به شكلي تقويت شود تا اهداف عالي شركت محقق شود.

وي افزود: استان گيلان به اين باور رسيده كه در كنار اعتبارات دولتي، مشاركت مردمي را نيز بايد داشته باشد و با توجه به برخورداري گيلان از آب پايدار، تأمين نياز آبي 50 سال آتي رشت در طرح فاز دوم تصفيه خانه بزرگ آب گيلان پايه ريزي شده است.

وي با اشاره به توافقنامه اين پروژه با مبلغ اوليه سرمايه گذاري به ميزان يكهزار و 680ميليارد ريال اظهار داشت: مدت قرارداد آن 24 سال شامل چهارسال ساخت و 20 سال بهره برداري توسط سرمايه گذار مي باشد كه شهر هاي رشت- انزلي- آستانه اشرفيه- سياهكل- لاهيجان- لنگرود را تحت پوشش قرار خواهد داد.

مديرعامل آبفاي گيلان با بيان هدف گذاري احداث فاز دوم تصفيه خانه بزرگ آب گيلان خاطرنشان كرد: سرمايه گذار در مدت سه سال، فاز دوم با ظرفيت سه هزار ليتر بر ثانيه را احداث خواهد كرد و در سال چهارم عمليات بازسازي و ارتقاء فاز اول انجام و سپس تصفيه خانه با ظرفيت شش هزار ليتر برثانيه وارد مدار بهره برداري خواهد شد.

فاز اول تصفيه خانه بزرگ آب گيلان در سال 1379 وارد مدار بهره برداري شده بود.

تعداد جمعيت زير پوشش شركت آبفاي گيلان را يك ميليون و 600 هزار نفر است.

99.8 درصد جمعيت شهري گيلان زير پوشش شركت آب و فاضلاب شهري هستند.ك/2

7296/6158

سرخط اخبار استان‌ها