۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳، ۱۱:۰۶
کد خبرنگار: 851
کد خبر: 85480478
T T
۲ نفر

برچسب‌ها

سه هزار ساله‌های طلا در گیلان رونمایی شدند

۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳، ۱۱:۰۶
کد خبر: 85480478
سه هزار ساله‌های طلا در گیلان رونمایی شدند

رشت - ایرنا - ۲ جام سه هزار ساله طلا همزمان با آغاز هفته پاسداشت میراث فرهنگی و روز جهانی موزه و آئین افتتاح ۱۴ نمایشگاه آثار موزه‌ای منحصر به فرد در سراسر کشور امروز شنبه در موطنشان گیلان رونمایی شد.

به گزارش ایرنا، این جام‌ها شامل؛ جام طلای عمارلو و کلورز است که به شماره‌های ۴۳۶۴ و ۴۳۶۳ در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است و اینک در گنجینه بیستون رشت رونمایی شدند.
جام کلورز با ارتفاع ۱۶ سانتیمتر در محلی به همین نام در منطقه رستم آباد رودبار گیلان با نقش اسب و گردونه مهر و جام عمارلو نیز با ارتفاع بیش از ۱۱ سانتی‌متر در بخش عمارلو این شهرستان با نقش صور فلکی حمله شیر و گوزن یافت شده است که نشان دهنده پیروزی تابستان بزرگ بر زمستان است.
جام‌های سه هزارساله یادشده بمدت یک هفته میهمان گیلانیان و علاقه‌مندان به میراث هزاران ساله این سرزمین هستند.
مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گیلان در حاشیه رونمایی از جام‌های یادشده گفت: بمناسبت روز جهانی موزه و پاسداشت هفته میراث فرهنگی ۱۵ پروژه بزرگ گیلان شامل؛ موزه چهارگانه رودبار، بومگردی، هتل و مرمت با حضور مدیران ارشد کشوری و استانی به بهره برداری می‌رسند.
گیلان در ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۱ نیز جام سیمین زراندود «رشی» یک نمونه زیبا از هنر قلمزنی دوره ساسانی را که سطح داخلی آن دارای نقوش برجسته قایقرانان، ماهی، اردک و موجودات افسانه ای است را پس از سه دهه دوری به همراه ۱۵۰ اثر مربوط به همین عصر بمناسبت روز جهانی موزه در موطنش میزبان شده بود.
این شی به همراه سایر اشیای نفیس موزه ملی ایران به مدت پنج سال در «نمایشگاه هفت هزار سال هنر ایران» در کشورهای اروپایی به نمایش درآمده بود. علاوه بر این نمایشگاه، بشقاب سیمین رشی در چند نمایشگاه دیگر از جمله نمایشگاه ایران؛ مهد تمدن در موزه درنتس هلند و موزه آلیکانته اسپانیا نیز به نمایش درآمده بود.

این شی تاکنون در پنج کاتالوگ نمایشگاه های موزه ملی ایران معرفی شده است.
بیش از پنج هزار و ۵۰۰ اثر تاریخی در گیلان شناسایی شده که یک هزار و ۲۶۱مورد آن در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده و ۲۳ موزه هم در استان فعال است که از این تعداد ۱۳ مورد به صورت تخصصی در سال‌های اخیر ایجاد شده و شی‌سپاری به موزه‌های گیلان هم افزایش یافته است.
شورای بین‌المللی موزه‌ها (ICOM) از سال ۱۹۷۷ تاکنون روز ۱۸ ماه می‌ را به عنوان روز جهانی موزه (International Museum Day) اعلام کرده و جشن گرفته است از اینرو امسال شنبه ۲۹ اردیبهشت ماه بنا به همین عنوان، بازدید از این گنجینه های تاریخی برای عموم در گیلان رایگان است.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha