۴ اسفند ۱۳۹۳، ۱۲:۲۲
کد خبر: 81517077
T T
۰ نفر
فرستنده های دیجیتال،نیازی كه بیش از گذشته در روستاها احساس می شود

یاسوج -ایرنا- در شرایطی كه همگان نسبت به خطر نفوذ و گسترش روزافزون شبكه های ماهواره ای و دامنه نفوذ خطرات آن حتی به دورترین نقاط روستایی اذعان دارند بی توجهی به نیاز دیجیتال كردن دریافت تصاویر شبكه های تلویزیونی داخلی قابل توجیه نیست.

به گزارش ایرنا، بدون تردید در سفر هر یك از مسوولان و مقامات اجرایی به روستاهای كهگیلویه وبویراحمد یكی از خواسته ها و نیازهای اساسی مردم در كنار سایر كمبودها موضوع راه اندازی و تقویت فرستنده های دیجیتال بوده است.

در سفر اخیر مسئولان اجرایی استان به منطقه محروم سیلاب كلوار نیز یكی از خواسته های به حق مردم دراین روستاها نبود و یا اخلال در فرستنده های دیجیتال بود.

در این روستاها جوانان و دانش آموزانی دیده شدند كه از مسوولان عاجزانه بر این حق خود و بهره مندی از زیرساخت فرستنده های دیجیتالی پافشاری می كردند.

یكی از اهالی روستای كلوار بخش مارگون حتی با صراحت از وجود دیش های ماهواره ای بر روی پشت بام خانه خود گفت و از اینكه تاكنون صداو سیمای مركز استان اقدام به راه اندازی شبكه های دیجیتال نكرده به شدت گله كرد.

وی گفت: تا وقتی كه فرستنده های دیجیتال راه اندازی نشوند همچنان باید شاهد ورود تصاویر نامناسب این شبكه های ماهوره ای در روستاها بود.

برخی از مردم منطقه تاك سیسه و شهنیز از توابع بخش مارگون با جمعیتی افزون بر یك هزار خانوار نیز از نبود فرستنده های دیجیتال ابراز گلایه كردند.

قلی آرامش در همین زمینه به خبرنگار ایرنا گفت: بارها مسوولان اجرایی استان و شهرستان بویراحمد برای رفع این مشكل وعده دادند ولی تاكنون عملی نشده است.

او می گوید: فرزندانم بارها به دلیل نبود وجود شبكه های دیجیتال خواهان مهاجرت به شهر یاسوج شده اند.

آرامش اظهار داشت: این در حالی است كه توانایی رفتن به شهر را بدلیل وضعیت نامناسب اقتصادی ندارم.

منطقه تاكسیسه دارای زمین های مناسب ، شرایط خوب آب و هوایی و اقتصادی برای اجرای طرح های كشاورزی و باغداری در حدود 40 كیلومتری شهر یاسوج واقع شده است.

برخی از مردم منطقه جلیل در بخش مركزی بویراحمد نیز ضمن ابراز گلایه از مسئولان اجرایی شهرستان بویراحمد خواهان راه اندازی فرستنده های دیجیتال در سطح روستاهای این منطقه شدند.

یكی از اهالی این منطقه به ایرنا گفت: سالهاست كه دریافت تصاویر شبكه های داخلی در روستاهای این منطقه از جمله قاسم آباد، باقرآباد ، سرتیپ آباد، برد پهن و سیوكی به سختی امكان پذیر است.

جانمحمد علی زاده افزود: تاكنون بارها این مشكل با مسوولان اجرایی شهرستان بویراحمد و صدا وسیمای استان مطرح شده اما تاكنون اقدامی صورت نداده اند.

وی معتقد است: وقتی تصاویر تلویزیون ایران در 50 كیلومتری یاسوج مركز استان دریافت نمی شود جز روی آوردن به شبكه های ماهواره ای چكار می توان كرد.

به گفته وی، اینكه مسوولان صدا و سیمای استان مشكل دریافت نشدن تصاویر شبكه های داخلی را در منطقه جلیل حل نمی كنند مشكوك است.

بسیاری از ساكنان روستاهای شهرستان های باشت، لیكك، كهگیلویه و چرام نیز از نبود و اخلال در شبكه های دیجیتال گله مند هستند.

در حالی كه نگرانی ها از نبود و اخلال در شبكه های دیجیتال در سطح روستاهای استان بالاست به نظر می رسد اجرای طرح فرهنگی 'دجال واره' توسط سپاه پاسداران به عنوان اقدامی ارزنده نیز با مشكل مواجه شود.

'دجال واره' یك برنامه راهبردی و ارشاد گرایانه از سوی سپاه است كه در قالب آن هر خانواده می تواند با تحویل داوطلبانه دیش های ماهواره ای خود یك دستگاه دیجیتال به صورت رایگان تحویل گیرد.

كارشناسان اجرای موفق این طرح فرهنگی را نیز كه تا حدودی با استقبال خانواده ها روبه رو بوده منوط به ایجاد زیرساخت اساسی آن كه راه اندازی شبكه ها و فرستنده های دیجیتالی است می دانند.

استاندار كهگیلویه وبویراحمد نیز تقویت و راه اندازی فرستنده های دیجیتال در روستاها را یكی از نیازها و در عین حال اولویت های استان دانست.

سید موسی خادمی گفت: با توجه به گسترش روزافزون شبكه ها و هجوم بی رحمانه فرهنگ های صادراتی از غرب و نفوذ فضاهای مجازی حتی به دورترین نقاط روستایی ضرورت این زیرساخت بیش از گذشته احساس می شود.

معاون فنی صداوسیمای مركز كهگیلویه وبویراحمد نیز در این زمینه گفت: تاكنون 33 ایستگاه فرستنده دیجیتال در نقاط مختلف این استان راه اندازی شده است.

علیرضا اشعه افزود: 23 مورد از آنها در طول حدود یك سال گذشته و بعد از روی كار آمدن دولت یازدهم بوده است.

وی میزان اعتبار هزینه شده برای راه اندازی این تعداد فرستنده دیجیتال در استان را افزون بر 40 میلیارد ریال اعلام كرد.

اشعه اظهار كرد: حدود 50درصد از این میزان اعتبارات متمركز در سازمان صداو سیما و حدود 50درصد دیگر نیز با همكاری استانداری كهگیلویه وبویراحمد تامین شده است.

یك كارشناس فنی صداوسیمای مركز كهگیلویه وبویراحمد نیز در حالی كه خبرنگار ایرنا در زمینه گله مندی برخی روستاییان نسبت به نبود و یا اخلال در شبكه ها و فرستنده های دیجیتال با وی گفت و گو می كرد اظهار داشت: آنها باید به خود صداو سیما تماس بگیرند و یا مراجعه كنند.

صدرالله وفاپور در عین حال افزود: هم اكنون بیش از 80درصد روستاهای این استان فاقد شبكه دیجیتال هستند.

وی مشكل اساسی در این راستا را كمبود اعتبار دانست و گفت: برای بهره مندی روستاییان از فرستنده های دیجیتال نیازمند تامین اعتبار از سوی استانداری هستیم.

كهگیلویه وبویراحمد دارای یك هزار و 676 روستای دارای سكنه است.

3016/1662

سرخط اخبار استان‌ها