تحقق رؤیای خانه‌دار شدن مردم فارس؛ از وعده تا عمل

شیراز- ایرنا - تولید مسکن با هدف خانه‌دار کردن اقشار مختلف از محوری‌ترین رویکردها در استان فارس به شمار می‌رود و با تاکیدات رئیس دولت سیزدهم اقدامات عملی برای تحقق این مهم به صورت مستمر در حال انجام است.

به گزارش خبرنگار ایرنا، ساخت مسکن و خانه‌دار شدن مردم به ویژه در مناطق محروم از مهمترین اولویت‌ها در استان فارس است که پیگیری و برنامه‌ریزی برای تحقق این مهم در طول ۲سال گذشته نیز در حال انجام است به گونه‌ای که افق توسعه مسکن شهری برای برخی مناطق تعریف شده و به گفته متولیان امر برخی شهرستان‌ها هم پیشرفت قابل‌توجهی در این عرصه داشته‌اند.

افتتاح ۱۰ هزار و ۲۰۰ واحد مسکونی طرح نهضت ملی مسکن در سفر رییس جمهور

در حقیقت تأمین مسکن مناسب و پیگیری نهضت ملی مسکن در همه شهرهای فارس در اولویت قرار گرفته و در سفر رئیس جمهور به استان فارس نیز که در مهرماه سال ۱۴۰۲ انجام شد حدود ۱۰ هزار و ۲۰۰ واحد مسکونی طرح نهضت ملی مسکن در استان فارس مورد بهره‌برداری قرار گرفت.

این تعداد واحد مسکونی شامل ۴۶۴ واحد نهضت ملی مسکن شهر، یک هزار و ۸۵۴ واحد خود مالکی، ۶۶۵ واحد بافت فرسوده بازآفرینی شهری و هفت هزار و ۲۱۷ واحد خانه های روستایی بود.

همچنین همزمان عملیات اجرایی ۵۵ هزار واحد طرح نهضت ملی مسکن فارس و عملیات آماده سازی ۲۸ سایت نهضت ملی مسکن در سطح یک هزار و ۲۷۸ هکتار آغاز و ۳۰ هزار قطعه زمین نیز به متقاضیان مسکن در استان واگذار شد.

اقدامات برای خانه‌دار کردن مردم فارس در مناطق مختلف استان همچنان ادامه دارد.

پایان سال ۱۴۰۴ افق پیش‌بینی برای بهره‌برداری از طرح اکباتان

برخی معتقدند شهر صدرا که در ۲۰ کیلومتری غرب شیراز واقع شده مهیای تأمین مسکن در قالب‌های مختلف است، شهری که در دهه ۷۰ با هدف اسکان سرریز جمعیت کلانشهر شیراز احداث شد و به گفته مقامات ارشد استان در حال حاضر استعدادهای قابل توجه در توسعه طرح نهضت ملی مسکن دارد.

اخیراً مدیرکل بنیاد مسکن فارس به همراه مسئول دفتر نمایندگی ولی فقیه در بنیاد مسکن از پروژه سه هزار و ۱۵۲ واحدی نهضت ملی مسکن صدرا موسوم به طرح اکباتان بازدید کردند، طرحی که گفته می‌شود حدود ۲۲درصد پیشرفت فیزیکی داشته است.

مدیرکل بنیاد مسکن فارس در حاشیه این بازدید و در نشستی با مدیران و کارشناسان طرح پیشرفت بیش از ۲۲ درصدی طرح اکباتان را خوب توصیف کرد و گفت: افق برنامه‌ریزی شده برای افتتاح طرح اکباتان پایان سال ۱۴۰۴ است؛ این طرح در ۳۸ هکتار زمین و با اسکلت بتنی در حال ساخت است.

سید علیرضا حمیدی ادامه داد: مجموع این پروژه بیش از ۲۲ درصد پیشرفت فیزیکی دارد و بتن مورد نیاز در محل پروژه ساخته می‌شود تا کمترین بار مالی به مردم وارد شود.

مدیرکل بنیاد مسکن استان فارس اضافه کرد: با آزادسازی تسهیلات، پیشرفت کار سرعت خواهد گرفت و پیش‌بینی می‌شود تا پایان ۱۴۰۴ این پروژه به بهره‌برداری برسد.

وی در خصوص طرح‌های نهصت ملی مسکن در شیراز نیز گفت: یک پروژه ۸۴۸ واحدی در این کلان‌شهر تعریف شده که کار توسط بنیاد مسکن آغاز شده و در مرحله اسکلت قرار دارد و یک پروژه ۴۹۶ واحدی هم در حال تحویل به متقاضیان است.

حمیدی از واگذاری اجرای پروژه ۳۳۶ واحدی زیتون به بنیاد مسکن شهرستان شیراز خبر داد و گفت: زمین آن تحویل داده شده و کار آماده‌سازی در حال انجام است.

صدور بیش از ۲۴۰ واحد پروانه ساختمانی فیروزآباد

شهرستان فیروزآباد هم که در فاصله ۱۲۰ کیلومتری جنوب غرب شیراز در استان فارس قرار دارد از جمله شهرستان‌هایی است که اقدامات توسعه گرایانه‌ای در آن جهت بهتر شدن شرایط زندگی در حال انجام است؛ اقداماتی که ساخت مسکن بخشی از آن قلمداد می‌شود.

مدیر بنیاد مسکن شهرستان فیروزآباد از صدور بیش از ۲۴۰ واحد پروانه ساختمانی طرح نهضت ملی مسکن این شهرستان با همکاری شهرداری خبر داد و در این باره گفت: با پیگیری تسهیل‌گران بنیاد مسکن انقلاب اسلامی شهرستان فیروزآباد مجموع پروانه‌های صادره به عدد ۲ هزار و ۶۵۰ واحد رسید.

محمد ناصر کریمی افزود: ارائه خدمات فنی و پاسخ استعلامات صدور پروانه ۲۳۲ فقره با فعالیت ۲دفترفنی و نظارت بیش از ۲۸ ناظر روستایی از دیگر اقدامات انجام شده با هدف توسعه این شهرستان است.

مدیر بنیاد مسکن انقلاب اسلامی شهرستان فیروزآباد اضافه کرد: همچنین اسناد تملکی با همکاری اداره ثبت اسناد و املاک و منابع طبیعی به مساحت بیش از ۶۸ هکتار انجام شده و پایش بیش از ۱۳ هزار متقاضی طرح نهضت ملی مسکن و تایید نهایی بیش از ۶ هزار و ۲۰۰ نفر متقاضی این طرح صورت گرفته.

او اخذ پروانه ساختمانی طرح نهضت ملی مسکن یک هزار و ۵۵۰ واحد مسکونی را از دیگر اقدامات قابل‌توجه بنیاد دانست و گفت: عملیات اجرائی بیش از یک هزار و ۱۰۰ واحد از این واحدها در سال جاری محقق شده است.

تحقق رؤیای خانه‌دار شدن مردم فارس؛ از وعده تا عمل

قرعه کشی فاز پنجم طرح نهضت ملی مسکن شهر سعادت شهر

در روزهای اخیر همچنین مراسم قرعه کشی فاز پنجم طرح نهضت ملی مسکن شهر سعادت شهر با حضور نمایندگان فرمانداری، دادگستری، بنیاد مسکن، راه و شهرسازی و نمایندگان گروه سنی با هدف شتاب‌بخشی به این طرح و توسعه این شهرستان برگزار شد، شهری که مرکز شهرستان پاسارگاد در استان فارس است و در ۱۱۰ کیلومتری شمال شهر شیراز قراردارد.

مدیر بنیاد مسکن شهرستان پاسارگاد در حاشیه این مراسم گفت: در فاز پنجم این طرح، تعداد ۴۰۴ نفر به مرحله تأیید نهایی رسیده که پس از فرآیند اولویت‌بندی و افتتاح حساب، مراحل قرعه‌کشی و تخصیص زمین برای ۷۷ نفر از متقاضیان دارای آورده ۴۰۰ میلیون ریالی صورت گرفت.

محمد جواد آرایش ادامه داد: نهضت ملی مسکن در این شهرستان با بهره‌گیری از ظرفیت‌های قانونی اجرا و زمینه برای تأمین مسکن طیف وسیعی از جمعیت شهری فراهم می‌شود.

وی اضافه کرد: در سعادت شهر بیش از ۲هزار و ۳۰۰ متقاضی برای نهضت ملی مسکن نام‌نویسی کردند که از این تعداد فرم ثبت نام یک هزار و ۶۰۰ نفر تایید شد و مراحل پالایش افراد نیز صورت پذیرفت.

به گفته مدیر بنیاد مسکن شهرستان پاسارگاد بیش از یکصد واحد نهضت ملی مسکن در این شهرستان به مرحله زیر ساخت و فونداسیون رسیده و این مراحل تا اجرای کامل ادامه دارد و در نهایت واحدهای نهضت ملی مسکن در فازهای مختلف تحویل متقاضیان خواهد شد.

طرح نهضت ملی شهر سده اقلید در رصد کارشناسان بانک و بنیاد مسکن

بازدید و کارشناسی واحدهای طرح نهضت ملی مسکن شهر سده اقلید واقع در ۲۶۷ کیلومتری شمال شیراز با حضور رئیس بانک صادرات و کارشناس بنیاد مسکن شهرستان هم از مهمترین اقدامات اخیر این بنیاد محسوب می‌شود.

مدیر بنیاد مسکن شهرستان اقلید در این بازدید گفت: این بازدیدها جهت برآورد پیشرفت فیزیکی پروژه‌های در حال احداث و به منظور ارسال به دفترخانه و اتصال پروژه‌ها به تسهیلات و تسریع در احداث واحدها صورت گرفت.

محسن اسلامی اضافه کرد: در شهر سده تا کنون ۶۴۲ متقاضی تخصیص پروژه شده اند و زمین تحویل متقاضیان شده و آماده‌سازی شامل زیرسازی، نصب پایه برق موقت و خط انتقال آب تا مرکز سایت انجام شده و یا در حال اجراست.

مدیر بنیاد مسکن شهرستان اقلید، بازنگری طرح هادی و تهیه مجدد طرح هادی روستاهای رضاآباد، چشمه رعنا، مهجان، آسپاس، خنجشت،‌ کافتر، هرآشوب، پهلوانی، ایگدر، رحمت آباد، زین الدین، عباس آباد، دردانه، میانرود، لاله‌گون، شهربالا و خارستان علیا با اعتباری معادل ۲۵ میلیارد ریال را یکی دیگر از طرح‌های زیر بنایی در شهرستان اقلید دانست.

در قانون جهش تولید مسکن دولت موظف است نیاز سالانه مسکن کشور را براساس اعلام وزارت راه و شهرسازی تأمین و به نحوی برنامه‌ریزی و اقدام کند تا در چهار سال نخست اجرای این قانون، سالانه به طور متوسط حداقل یک میلیون واحد مسکونی در کشور برای متقاضیان واجد شرایط عرضه شود.

سهم استان فارس از این چهار میلیون، ۲۴۰ هزار واحد تعیین شده است.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha