وزارت صنعت دانش فنی تولید چادر مشكی را خرید

تهران - ایرنا - مدیركل دفتر صنایع نساجی و پوشاك وزارت صنعت، معدن و تجارت با بیان اینكه دانش فنی تولید چادر مشكی خریداری شده است، از راه اندازی واحد تولید چادر مشكی 'حجاب شهركرد' تا اواسط سال آینده خبر داد.

به گزارش ایرنا از شبكه اطلاع رسانی تولید و تجارت ایران، 'گلناز نصرالهی' گفت: با راه اندازی این واحد تولیدی 10 میلیون متر انواع پارچه ساده و گلدار چادری با كیفیت مرغوب تولید می شود.

وی افزود:در این زمینه تمام گشایش اعتبارات ماشین آلات بافندگی و رنگرزی و چاپ و تكمیل به ارزش 20 میلیون دلار انجام و دانش فنی آن هم خریداری شده است.

نصرالهی ادامه داد: شركت كره ای دارنده دانش فنی آن تضمین صادرات 30 درصد از تولیدات را داد و امیدواریم از مهر ماه سال جاری واردات ماشین آلات انجام شود.

وی تاكید كرد: هر ساله بحث تولید پارچه چادر مشكی در اولویت سرمایه گذاری صنعت نساجی گنجانده می شده و این مساله مورد پیگیری بوده و امسال هم در اولویت سرمایه گذاری قرار دارد و خوشبختانه پیگیری های قبلی برای ایجاد یك واحد تولید پارچه چادر مشكی با كیفیت مناسب نیز به نتیجه رسید.

نصرالهی با اشاره به نیاز سالانه 70 تا 75 میلیون متر پارچه چادر مشكی در كشور، اضافه كرد: براساس نیاز سالانه به استفاده از پارچه چادر مشكی، ظرفیت راه اندازی چهار تا پنج واحد مشابه دیگر در كشور وجود دارد.

مدیركل دفتر صنایع نساجی و پوشاك وزارت صنعت، معدن و تجارت تاكید كرد: اعتقاد داریم این نوع تولید باید از سوی بخش خصوصی انجام شود و هم اكنون نیز بخش خصوصی توانمند در این صنعت تولیدات مرغوب را ارائه می كند.

نصرالهی همچنین در زمینه نحوه حمایت از این صنعت، اظهار داشت: اگر در زمینه تولید پارچه به خصوص چادر مشكی تقاضا باشد در مراحل طی كار و در زمان گرفتن تسهیلات ارزی و ریالی، پیگیری های لازم از طریق وزارتخانه انجام می شود و مسائل واحد را با اولویت بیشتری پیگیری می كنیم.

مدیركل دفتر صنایع نساجی و پوشاك وزارت صنعت، معدن و تجارت در ادامه یكی از وجوه حمایت از این واحدها را حمایت های تعرفه ای برشمرد و گفت: اكنون به علت اینكه پارچه چادر مشكی در كشور تولید نمی شود، حمایت های تعرفه ای هم نسبت به سایر پارچه ها بسیار كم و در حد نخ و الیاف است اما در صورت راه اندازی واحدهای بیشتر تولید پارچه چادر مشكی حمایت های ما نیز در حد كالای نهایی پارچه خواهد بود.

وی ادامه داد: در حال حاضر تعرفه واردات چادر مشكی 10 درصد و سایر پارچه ها 30 و 32 درصد تعیین شده است.

نصرالهی سپس تولید اندك پارچه زنانه مرغوب را از ضعف های بخش نساجی كشور دانست و گفت: راه اندازی این واحد تولید چادر مشكی می تواند شروعی برای تولید پارچه زنانه مرغوب در كشور باشد چرا كه از این نظرهم اهمیت دارد كه این نوع كارخانجات قابلیت تولید پارچه های لباسی مرغوب را داشته باشند.

وی در ادامه با اشاره به تولیدات كارخانه بروجرد، افزود: اخیرا در این واحد افتتاح واحدهای دوزندگی به ایجاد اشتغال در آن منطقه كمك زیادی كرده است.

نصرالهی ادامه داد: دو تا از كارخانجات موجود با ماشین آلات فعلی در حال تولید پارچه چادر مشكی هستند كه از لحاظ كیفی محصولاتشان متوسط است.

وی تاكید كرد: آمادگی داریم كه در تامین نقدینگی و حل مسائلی كه واحدهای تولید پارچه چادر مشكی با سازمانهای دیگر دارند، كمك كنیم.

اقتصام(1)1574**1558

سرخط اخبار استان‌ها