۸ خرداد ۱۳۹۳، ۱۵:۰۱
کد خبر: 81181440
T T
۰ نفر
مفقود شدن دختر خردسال از مقابل مدرسه در انزلي مردم را نگران كرده است

انزلي - ايرنا - ناپديد شدن دختر بچه هفت ساله اي در روز يكشنبه چهارم خرداد از جلوي مدرسه اي در انزلي، علاوه بر رنج و عذاب فراوان براي خانواده كودك ، مردم اين شهر گردشگرپذير را به شدت نگران كرده است .

ماجرا از اين قرار است كه 'مائده كبرايي ' دانش آموز كلاس اول دبستان حدود ساعت 10 و نيم صبح از مقابل مدرسه ﺷﻬﯿﺪ ﺟﻌﻔﺮﯼﻧﯿﺎ در خيابان ﻣﻌﻠﻢ از مناطق پرجمعيت شهر و به فاصله حدود 300 متري با محل سكونت خود و خانواده اش، مفقود شد و با وجود تلاش هاي پليس تاكنون هيچ اثري از او به دست نيامده است .

اين مساله موجب نگراني خانواده ها ، ايجاد جو ناامني در سطح اين شهر ساحلي و شايعات بسيار شده و مردم خواهان پيگيري سريع مساله ، يافتن كودك ، مشخص شدن مقصرين اين قضيه و برخورد با آنها هستند.

روز يكشنبه و دوشنبه حتي اهالي محل براي يافتن كودك در حوالي منطقه بسيج شده و فعالان فضاي مجازي نيز با انتشار عكس و خبر براي يافتن او تلاش كردند .

*عدم مسئوليت پذيري و حساسيت لازم

نخستين مساله مورد انتقاد از سوي خانواده كودك مفقود شده و شهروندان انزلي، تعطيل كردن مدرسه در ساعت 10 و نيم صبح و فرستادن كودكان خردسال به بيرون مدرسه و فقدان نظارت بر اين امر از سوي مسئولان مدرسه است .

' بهزاد كبرايي ' پدر كودك مفقود شده عصر پنجشنبه در گفت وگو با خبرنگار ايرنا با بيان اين كه از زمان گم شدن فرزندم زندگي برايمان جهنم شده، اظهار كرد: روز يكشنبه پسرم چند دقيقه ديرتر به مدرسه رسيد ولي از خواهرش اثري پيدا نكرد.

وي بيان داشت: آيا مدير و ناظم نسبت به دانش آموزان خردسال مسئوليتي ندارند و بايد آنان را به حال خودشان در خيابان رها كنند.

خانواده ها مي گويند اگر سال تحصيلي در واقع براي دبستاني ها به اتمام رسيده و برنامه آموزشي مدون و منظم ندارند و نيمه تعطيل است، چرا به والدين دانش آموزان گفته شده كه آنها را به مدرسه بفرستند و اگر قرار است كودك در مدرسه باشد چرا در اين ساعت از روز آنها را تعطيل كرده و اجازه خروج از مدرسه مي دهند.

رييس اداره آموزش و پرورش انزلي نيز در اين باره گفت : امتحانات دبستان به پايان رسيده ولي از سوي سازمان اعلام شده كه دانش آموزان تا 13 خرداد بايد به مدرسه بيايند.

' فريدون طيوري ' با ابراز تاسف از اين واقعه اظهار كرد : قرار شده بود با هماهنگي اولياء 10 و نيم صبح مدارس را براي برگزاري امتحانات مقاطع بالاتر تعطيل كنند.

وي افزود : به مديران مدارس تاكيد شد طبق برنامه عادي سالانه چه دانش اموز باشد چه نباشد تا ساعت مقرر يعني 12 و نيم بايد بمانند.

وي تصريح كرد : آموزش و پرورش شهرستان نيز با مشكلات و كم و كاستي هاي بسياري نظير كمبود نيروي خدماتي مواجه است.

*ضعف آموزش مهارت هاي زندگي

با توجه به اين كه در خصوص مفقود شدن اين كودك هيچ نشاني از استفاده از زور و اجبار براي بردن او در محل ديده نشده، ضعف آموزش مهارت هاي زندگي ، نحوه برخورد با بيگانگان ، آموزش نه گفتن و آشنايي با خطرات احتمالي از سوي خانواده و مدرسه مشاهده مي شود .

يكي از معلمان آموزش و پرورش انزلي در اين خصوص گفت : كتاب مخصوص مهارت هاي زندگي از كلاس سوم ابتدايي آموزش داده مي شود ولي در كلاس اول نيز برخي مسائل در لابه لاي دروس از سوي معلمان اشاراتي صورت مي گيرد.

وي ادامه داد : بايد مهارت هاي زندگي بويژه مهارتهاي نه گفتن در مواقع خطرساز از ابتدا و به شكل جدي و قابل فهم براي كودكان توسط خانواده ها و معلمان آموزش داده شود تا كودك قرباني افراد بيمار و خلافكار نشود.

*لزوم افزايش نيروهاي پليس و تجهيز

مردم مي گويند با توجه به گستردگي وظايف و مسئوليت هاي پليس و حساسيت و سختي كار، لازم است دولت تعداد نيروهاي پليس را در هر منطقه باتوجه به شرايط از جمله گردشگر پذير بودن ، استانداردسازي و تجهيزات لازم براي آنها را نيز تهيه كند.

همچنين مردم خواستار نصب دوربين هاي نظارتي در اطراف مدارس دخترانه در تمام مقاطع و ابتدايي و راهنمايي پسرانه و همچنين گشت پليس در اين مناطق هستند .

*بازار داغ شايعات

مفقود شدن اين كودك همچنين موجب بروز شايعات بسياري در شهر شده و برخي اين قضيه را به فعاليت باند قاچاق كودك در يكي ديگر از شهرهاي كشور ارتباط مي دهند.

مردم مي گويند چاپ و انتشار عكس هاي كودك مي تواند به پيدا شدن او كمك كند.

كاري كه از سوي اغلب وبلاگ ها و فعالان رسانه هاي مجازي انجام شده و همچنين در مقابل برخي مغازه ها و مناطق پر جمعيت نيز عكس اين كودك معصوم نصب شده است .

*خودداري از اشاعه اخبار نادرست

كارشناس روانشناسي و مشاوره شهرستان انزلي در اين باره به خبرنگار ايرنا گفت : اطلاع رساني صحيح و به موقع مي تواند كمك شاياني به ثبات احساسات و آرامش رواني جمعي كند كه در اين مورد شاهد آن نبوديم .

' امين حق ره ' ادامه داد: توصيه كاربردي ديگر در شرايطي اين چنين، خودداري جمعيِ از تبليغ و اشاعه اخبار و اطلاعاتي است كه پايه و اساس مستندي ندارند.

وي خاطرنشان كرد : تكثير اخبار و اطلاعاتي كه بار احساسيِ بالايي نيز دارند، علاوه بر تشديد فشار رواني بر تيم هاي عمل كننده در امر مديريت حادثه، به يقين فقط اسباب رنجش و دردمندي افزونتر حادثه ديدگان را فراهم مي نمايد.

اين كارشناس مشاوره افزود : توصيه به گروه ها و تشكل هاي مردمي رسمي و غير رسميِ فعال در جريان اين چنين حوادثي اين است كه فراتر از تنها حادثه مذكور با هوشمندي به پيامدهاي آن همچنين فردايي كه در پي آن براي جامعه متصور است، بينديشند .

حق ره خاطرنشان كرد : اين گروه ها و تشكل ها مي توانند با برنامه ريزي دقيق و اصولي و سازماندهيِ نيروها، خواست ها و نيازمندي هاي جامعه را در جهت پيشگيري از رخ دادن مكرر وقايع مشابه و هم رفع كمبودها و نواقص موجود در روند پيگيري وقايع احتمالي مشابه از مراجع قانوني مطالبه كنند.

*مردم با پليس همكاري كنند

فرمانده نيروي انتظامي شهرستان انزلي در خصوص اين واقعه به خبرنگار ايرنا گفت : پي گيري براي يافتن كودك توسط پليس از زمان اعلام مورد آغاز شده و ادامه دارد و اميدواريم هرچه زودتر موفق به يافتن او شويم.

سرهنگ ' هرمز عشقي ' اظهار كرد : ماموران بررسي هاي لازم را آغاز و با استفاده از ظرفيت هاي مردمي و نيروهاي بسيج تمامي خانه هاي متروكه ، آلاچيق ها، سواحل دريا، تالاب و بناهاي در حال احداث را به صورت پياده جستجو كردند.

وي خاطرنشان كرد : با توجه به اين كه پليس به شبكه آن لاين متصل است، در صورتي كه طفل در شهرهاي ديگر نيز پيدا شود سريعا مطلع مي شويم .

وي افزود : طرح هاي مرتب و مكرري را به صورت شبانه روزي با استفاده از نيروهاي محسوس و غيرمحسوس و استفاده از نيروهاي امنيتي شهرستان با حمايت نيروهاي قضايي دنبال مي كنيم .

فرمانده نيروي انتظامي انزلي گفت: مديران و متصديان مدارس نبايد دانش آموزان خردسال را به حال خود رها كنند بلكه بايد تا زمان حضور خانواده يا فرد معرفي شده بعنوان راننده سرويس منتظر بمانند.

وي شايعات پخش شده در مورد گم شدن و يا ربودن كودكان ديگر در شهرستان را رد كرد و گفت : در اين صورت بايد خانواده اين كودكان مساله را به پليس اعلام مي كردند.

سرهنگ عشقي با بيان اين كه تلاش پليس برقراري امنيت و آرامش شهروندان است، از مردم خواست با احساس مسئوليت بيشتر نسبت به جامعه در صورت مشاهده موارد تخلف و افراد ناباب بي تفاوت نباشند و مراتب را به پليس 110 گزارش دهند.

وي اظهار كرد : افراد حتي اگر نگران فاش شدن نامشان هستند، مي توانند از باجه هاي تلفن همگاني و به صورت ناشناس اخبار تخلفات مشاهده شده را به پليس 110 اطلاع دهند.

*توصيه هاي پليس

فرمانده نيروي انتظامي انزلي به خانواده ها توصيه كرد از تنها گذاشتن كودكانشان در كوچه ، پارك و مناطق دور افتاده خودداري كنند .

وي تاكيد كرد: رانندگان سرويس ها ، نگهبان هاي مدارس ، سرايدارهاي ساختمان ها بايد توسط پليس تائيد صلاحيت شوند .

سرهنگ عشقي نصب دوربين هاي مداربسته در مقابل مراكز آموزشي توسط آموزش و پرورش و همچنين در نقاط مختلف شهر توسط شهرداري را در كاهش جرايم موثر خواند .

وي اظهار كرد : نيروي انتظامي جلوي مدارس طرح استقرار نيرو و گشت زني دارد ولي مدارس نبايد قبل از ساعت مقرر دانش آموزان را تعطيل كنند.

فرماندار شهرستان انزلي نيز در گفت وگو با خبرنگار ايرنا با ابراز تاسف از حادثه پيش آمده تاكيد كرد : دستگاه هاي مختلف انتظامي ، اطلاعات ، دادستاني و ساير دستگاه هاي ذيربط از روز وقوع حادثه مشغول پي گيري مساله هستند .

' قاسم روحاني فر' به مردم اطمينان داد مسئولان مرتبط از هيچگونه اقدامي براي پي گيري اين موضوع و پيشگيري از موارد مشابه فروگذار نخواهند كرد.

خانواده كودك با بيان اين كه از زمان گم شدن مائده زندگي برايشان جهنم شده، ضمن قدرداني از پليس و همدردي و همكاري مردم ، خواستار تلاش فزون تر نيروي انتظامي براي يافتن فرزندشان شدند.

مردم انزلي نيز با ابراز تاسف از واقعه ناگوار رخ داده و نيز اميدواري از پيدا شدن اين كودك معصوم، از مسئولان ذيربط در تمامي بخش ها مي خواهند تا با انجام اقدامات لازم ضمن يافتن اين كودك و برخورد با مقصران اين مساله، از وقوع حوادث مشابه جلوگيري كنند.

شهرستان ساحلي انزلي در 40 كيلومتري شمال غرب مركز استان گيلان واقع است.

گزارش از: گيتي بابايي

620/695

سرخط اخبار استان‌ها