۱۰ خرداد ۱۳۹۱، ۱۰:۴۸
کد خبر: 80159874
T T
۰ نفر

فاز دوم هدفمندي يارانه ها چه زماني اجرا مي شود؟

۱۰ خرداد ۱۳۹۱، ۱۰:۴۸
کد خبر: 80159874
فاز دوم هدفمندي يارانه ها چه زماني اجرا مي شود؟

تهران - فاز دوم هدفمندسازي يارانه ها قرار بود ماهها پيش اجرايي شود ولي به دلايل مختلف به تاخير افتاد اينك زمزمه اجراي آن از تيرماه به گوش مي رسد و شواهدي از اقدامات اقتصادي دولت، اين موضوع را تقويت مي كند.

به گزارش ایرنا، شواهدی همچون وعده ارزانی و پایان اعتبار بنزین 100 تومانی از اول خرداد و تصویب اعتبار ویژه 24 میلیارد دلاری برای خرید و ذخیره كالاهای اساسی، زمزمه آغاز فاز دوم هدفمندی یارانه ها از آغاز تابستان را تقویت می كند.

دولت این روزها مانند فاز اول اجرای هدفمندسازی یارانه ها؛ اقدامات خود را برای كنترل بازار و قیمتها تشدید كرده كه مصوبه كارگروه كنترل بازار برای واردات 24 میلیارد دلار كالای اساسی از آن جمله است.

همچنین؛ ذخیره سازی كالاهای اساسی در فاز اول هدفمندی یارانه‌ها نیز از جمله برنامه های دولت بود و به نظر می رسد در آستانه فاز دوم هدفمندی نیز برای اطمینان بخشی به مردم، این سیاست را دنبال می كند.

مسئولان دولتی نیز در روزهای اخیر، از تشدید نظارت های خود بر بازار خبر می دهند؛ بویژه این كه وزیر صنعت، معدن و تجارت وعده داد كه قیمت مواد غذایی و كالاهای اساسی كاهش خواهد یافت.

به اعتقاد كارشناسان اقتصادی، در شرایطی به مرحله اجرایی شدن فاز دوم هدفمندی یارانه ها نزدیك می شویم كه همه بندهای فاز اول بطور كامل اجرا نشده كه یكی از بندهای آن حمایت از بخش تولید و ارایه یارانه ها به این بخش بود.

اعضای كمیسیون تلفیق مجلس نیز؛ درآمد دولت از هدفمندی یارانه ها در سال 91 را 54 هزار میلیارد تومان یعنی رقمی معادل درآمد دولت در سال 90 تعین كردند، این درحالی است كه دولت خواستار كسب درآمد 135 هزار میلیاردی از اجرای فاز دوم این طرح بود.

با توجه به این كه فاز اول اجرای قانون، در آذر ماه سال 1389 آغاز شد، اكنون شش ماه از زمان تعیین شده برای اجرای فاز دوم هدفمندسازی یارانه‌ها گذشته است و رییس ‌جمهوری می‌تواند اقدام به اجرای فاز دوم كند.

بنابراین؛ با توجه به تصویب رقم درآمدی دولت از محل هدفمندی یارانه ها در مجلس و نهایی شدن بودجه سال 91، در حقیقت تكلیف دولت در اعمال قانون و شروع فاز دوم هدفمندی مشخص شده است و به زمان اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه ها نزدیك شده ایم.

البته براساس ‌قانون هدفمند كردن یارانه ها، هدفمندی، به تدریج و در طول 5 سال، پذیرفته است.

براساس قانون هدفمندسازی یارانه‌ها كه در سال 1388 در مجلس شورای اسلامی به تصویب رسید، دولت از زمان اجرا، باید طی پنج سال اقدام به آزادسازی قیمت‌ها كند؛ به عبارت دیگر سالانه 20 درصد آزادسازی صورت ‌گیرد.

بر این اساس؛ سال 89، 20 هزار میلیارد تومان، سال 90، 40 هزار میلیارد تومان، سال 91، 60 هزار میلیارد تومان، سال 92، 80 هزارمیلیارد تومان و سال آخر یعنی سال 93، 100 هزار میلیارد تومان از یارانه ها را هدفمند می كند و از آنجا كه این موضوع در قانون آمده است، دولت نمی تواند خلاف آن عمل كند، گرچه نظر دولت آن است كه پنج سال زمان زیادی است و باید دو ساله یا حداقل سه ساله كار تمام شود و این دو نظر، باعث شده كه این كار مقداری به چالش كشیده شد.

آنچه مسلم است این كه دولت می تواند با استناد به مبلغی كه مجلس تعیین كرده است، اجرای فاز دوم را در دستور كار قرار دهد.

البته به نظر می رسد، در صورت اجرای فاز دوم هدفمندی؛ بخشی دیگر از یارانه ها حذف شده و قیمت حامل های انرژی، برق، آب و گاز به قیمت آزاد نزدیك تر شود و همچنین، یارانه نقدی شماری از مردم حذف و شماری نیز اضافه شود. انتظار از اجرای این مرحله نیز كاهش میزان مصرف حامل های انرژی در كشور با همكاری مردم و دولت و تقویت مالی اقشار آسیب پذیر جامعه خواهد بود.

اقتصام 1070**1319

سرخط اخبار اقتصاد