۲۸ تیر ۱۳۹۷، ۱۴:۳۸
کد خبر: 82975731
T T
۰ نفر
عملیات اجرایی سه طرح صنعتی در كردستان آغاز شد

سنندج - ایرنا - عملیات اجرایی طرح تولید گندله آهن شركت صبا نور یاسوكند بیجار، طرح تولید گندله آهن در قروه و كارخانه تولید آهن اسفنجی شركت ذوب آهن (فولاد گستر الماس) سقز روز پنجشنبه با حضور محمد شریعتمداری وزیر صنعت، معدن و تجارت آغاز شد.

به گزارش خبرنگار ایرنا، این كارخانه ها به ظرفیت تولید سالانه حدود سه میلیون و 400 هزار تن با پیش بینی 21 هزار و 100 میلیارد ریال سرمایه گذاری ارزی و ریالی و فراهم كردن زمینه اشتغال مستقیم یك هزار و 550 نفر در این شهرستان ها احداث و پیش بینی می شود پس از بهره برداری از فروش خام حدود سه میلیون و 400 هزار تن مواد معدنی جلوگیری شود.
ذخایر قطعی ‌سنگ آهن با درجه خلوص بالا از مزیت‌ها و پتانسیل‌های معدنی در كردستان است كه در چند سال گذشته تلاش های جدی برای ایجاد صنایع معدنی به خصوص فرآوری سنگ آهن و ایجاد زنجیره فولاد با هدف جلوگیری از خام فروشی معادن و ایجاد اشتغال جوانان فارغ التحصیل دانشگاهی، خلق ثروت و ارزش افزوده در كردستان با همت مدیران دولت تدبیر و امید برداشته شده است.
این هدف پس از سال ها در حالی تحقق می یابد كه بیكاری، اشتغال و تحقق ارزش افزوده فرآوری سنگ‌ آهن كردستان یكی از دغدغه‌ های مردم و دولت است تا از این طریق بتوان نقش كردستان را كه بر اساس برآوردهای كارشناسی معادن كشف‌ شده از لحاظ میزان ذخیره سنگ ‌آهن استان چهارم است را در توسعه كشور ارتقا داد.
كارخانه های تولید تولید گندله آهن شركت صبانور در بیجار و شركت صنایع فولاد كردستان در قروه هر كدام با ظرفیت اسمی سالانه یك میلیون تن گندله آهن (مواد اولیه تولید آهن اسفنجی) با پیش بینی 200 شغل مستقیم و سه هزار میلیارد ریال سرمایه گذاری داخلی در زمینی به مساحت 70 هزار متر مربع با 12 هزار متر مربع زیربنا احداث می شود.

** تولید گندله آهن صبانور بیجار
طرح تولید گندله آهن شركت صبا نور یاسوكند بیجار با ظرفیت اسمی یك میلیون تن گندله آهن در زمینی به مساحت 7 هكتار و زیربنای 12 هزار متر مربع ساخته می شود.
این پروژه كه محصولات آن در تولید مواد اولیه تولید آهن اسفنجی كاربرد دارد در زمان بهره برداری كامل برای 200 نفر اشتغال ایجاد می كند.
برای احداث این طرح در مجموع 3 هزار میلیارد ریال (687 میلیارد ریال سرمایه گذاری ریالی و 15.9 میلیون دلار سرمایه ارزی) هزینه می شود و قرار است تا سال 1399 راه اندازی شود.
وزیر صنعت، معدن و تجارت در آیین كلنگ زنی این طرح صنعتی گفت: حدود 1120 كیلومتر اكتشاف معادن و ذخایر سنگ آهن به صورت هوایی در كشور انجام شده كه این میزان بیش از ظرفیت فعلی معادن در حال فعالیت است.
محمد شریعتمداری با بیان اینكه در دولت تدبیر و امید اقدامات بسیار وسیعی برای انجام اكتشافات معدنی صورت گرفته است، اظهار داشت: از مجموع ذخایر ۲۰۰ میلیون تنی سنگ آهن كشور، ٨۰ میلیون تن در این دولت كشف شده است.
وی ایجاد زنجیره فولاد در كردستان را حركتی جهت اقتصاد مقاومتی دانست و افزود: در زنجیره فولاد كردستان باید قدم‌های مهم و اساسی برای تولید محصول نهایی و ارزش افزوده و ایجاد شغل برداشته شود.
وزیر صنعت، معدن و تجارت همچنین به موضوع تامین آب برای زنجیره فولاد اشاره كرد و یادآور شد: در خصوص تامین آب این طرح موافقت و نظر مساعد وزارت نیرو اخذ شده و بدون نظر آنها قطعا این طرح را در كردستان كلنگ زنی نمی‌كردم.
شریعتمداری اضافه كرد: كردستان در خصوص آب نسبت به اكثر استان‌های كشور دارای شرایط مطلوب است و می‌توان گفت این استان جزو مناطق غنی ایران است.
وی با بیان اینكه ٨۰ درصد معادن سنگ آهن استان مربوط به شهرستان بیجار است، گفت: برای تامین و ایجاد و زنجیره‌های بعدی فولاد با توجه به غنای معادن مشكلی وجود ندارد و باید استمرار پیدا كند.
وزیر صنعت، معدن و تجارت افزود: 6 واحد معدنی در بیجار كشف شده و با ورود بخش خصوصی و افزایش رونق اقتصادی، تولید و اشتغال در شهرستان، مهاجرت معكوس تحقق خواهد یافت.
شریعتمداری تاكید كرد: یكی از مسایل مهم احداث كارخانه های آهن اسفنجی، تامین آب مورد نیاز است كه با مصوبه وزیر نیرو، سهم آب این كارخانه تامین و تضمین شده است.
وزیر صنعت، معدن و تجارت یادآور شد: ظرف 2 تا سه ماه آینده اقدامات عمرانی این پروژه آغاز خواهد شد.
وی در بخش دیگری از سخنان خود به موضوع كشف فساد توسط دولت اشاره كرد و گفت: اگر در دولت فسادی شكل گرفته افتخار دولت است كه خود فسادها را كشف و عاملان را به مراجع ذیربط معرفی كرده است.
شریعتمداری اضافه كرد: دولت باید برای كشف آن فسادها مورد تقدیر قرار گیرد چرا كه بزرگترین افتخار دولت دور كردن فساد از خود است.
نماینده مردم بیجار در مجلس شورای اسلامی هم در این آیین گفت: این شهرستان از ظرفیت 200 تا 250 هزار تن تولید گندم در سال برخوردار است و به نوعی انبار غله كردستان محسوب می شود.
حمدالله كریمی اضافه كرد: نیروی انسانی متخصص و جوان یكی دیگر از ظرفیت های دیار گروس است كه با احداث پروژه های صنعتی می توان از این ظرفیت استفاده مطلوب برای رفع معشل بیكاری كرد.
وی با اشاره به اینكه بیكاری جوانان موجب مهاجرت از شهرستان شده است، افزود: مردمان دیار گروس با تقدیم 450 شهید و حضور حداكثری در صحنه های ملی و مذهبی، استحقاق خدمات بیشتری از سوی مسئولان را دارند.
شهرستان بیجار با 89 هزار و 162 نفر جمعیت در 142 كیلومتری شمال شرق سنندج قرار دارد.

** آغاز عملیات اجرایی كارخانه تولید آهن اسفنجی سقز
عملیات اجرایی كارخانه تولید آهن اسفنجی شركت ذوب آهن (فولاد گستر الماس) نیز امروز در مراسمی با حضور وزیر صنعت، معدن و تجارت، استاندار كردستان، نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی و مسئولان اجرایی استان در شهر سقز آغاز شد.
این پروژه ظرفیت تولید یك میلیون و 400 هزار تن آهن اسفنجی خام، 2 میلیون تن گندله و 2 میلیون تن كنسانتره آهن را دارد و محصولات تولیدی آن در مواد اولیه صنعت ذوب و نورد كاربرد دارد.
مجری طرح یك سرمایه گذار خارجی است و مجموع سرمایه گذاری آن 15 هزار و 100 میلیارد ریال به صورت 3 هزار و 940 میلیارد ریال سرمایه گذاری ریالی و 215 میلیون یورو سرمایه گذاری ارزی است.
این طرح در زمینی به مساحت 105 هكتار و زیربنای 20 هكتار در شهرستان سقز ساخته خواهد شد و زمان راه اندازی آن سال 1400 خواهد بود.
پیش بینی می‌شود این طرح در زمان بهره برداری كامل برای یك هزار و 150 نفر به صورت مستقیم اشتغال ایجاد كند.
وزیر صنعت معدن و تجارت در آیین كلنگ زنی این پروژه صنعتی گفت: در مجموع استان كردستان در حوزه معدن جایگاه ویژه‌ای دارد.
محمد شریعتمداری افزود: در این استان، 8 هزار و 500 كیلومتر عملیات اكتشافات معدنی توسط بالگرد ژئوفیزیك هوایی انجام شده ضمن اینكه تمام پهنه‌های كردستان زیر نظر اكتشافات ژئوفیزیك هوایی قرار گرفته است.
وی با بیان اینكه عملیات اجرای معدن طلای سقز از اولویت های كاری این وزارتخانه است، یادآور شد: این اولین طرح برای جلوگیری از خام فروشی و فرآوری محصولات معدنی در كردستان است.
وزیر صنعت، معدن و تجارت وجود بازارچه های مرزی در استان را مزیتی اقتصادی برشمرد و گفت: با تفكیك لیست كالاهای ممكن در بازارچه‌ها، درصدد هستیم فعالیت‌های اقتصادی و مبادلات مرزی را رونق دهیم.
شریعتمداری اضافه كرد: بازگشایی بازارچه سیف سقز را پیگیری خواهم كرد و در این خصوص رایزنی هایی با مقامات عراقی انجام شده كه امیدواریم در كمترین زمان این بازارچه بازگشایی شود البته بسته شدن بازارچه سیف به دلیل مشكلات امنیتی آنسوی مرز است.

** ایجاد صنایع فولاد می تواند عامل توسعه شهرستان قروه شود
وزیر صنعت، معدن و تجارت در آیین آغاز عملیات اجرایی واحد تولیدی 800 هزار تنی آهن اسفنجی قروه گفت: ایجاد صنایع فولاد در این شهرستان با توجه به ظرفیت‌های آن در آینده عامل توسعه صنایع مختلف می شود.
محمد شریعتمداری فولاد را از پایه‌های اساسی توسعه دانست و اظهار داشت: ذخایر سنگ آهن كشور بر سه میلیارد تن بالغ می‌شود كه این مهم نوید بخش آینده روشن برای پیشرفت كشور است.
وی با بیان اینكه كشورهای صاحب صنعت اكنون دارند تولیدات فولاد خود را در مقیاس‌های بزرگ چند میلیون تنی و در كنار دریا ایجاد می‌كنند، افزود: ما بخاطر ایجاد اشتغال تولید فولاد را در نقاط مختلف كشور راه اندازی می كنیم.
شریعتمداری با ابراز امیدواری نسبت به اینكه شهرستان قروه در آینده صاحب صنایع مهمی شود، تاكید كرد: وضعیت صنعتی قروه در قیاس با دیگر شهرستان‌های استان كردستان شرایط مطلوب تری دارد.
وی یادآور شد: قرار است شركت صبانور در كنار واحد تولید آهن اسفنجی نسبت به تولید كنسانتره اقدام كند كه این زنجیره می‌تواند شرایط مطلوبی در حوزه صنعت این اپمنطقه ایجاد كند.
وزیر صنعت، معدن و تجارت به انجام مطالعات ژئوفیزیك هوایی در پنج هزار كیلومتر مربع از شهرستان قروه اشاره كرد و گفت: امیدواریم نقاط امید بخش بیشتری را در اكتشاف معادن جدید در قروه بیابیم.
وی به وجود معدن طلای زركوه در شهرستان قروه نیز اشاره كرد و اظهار داشت: در صورتی كه میزان تولید طلای این معدن به پنج تن برسد، بزرگترین معدن طلای كشور خواهد شد.
شریعتمداری سنگ مرمر قروه را به عنوان یك برند جهانی دانست و افزود: صنایع داخلی استان كردستان از جمله مصنوعات سنگی باید به صورت كامل از منافع این معادن بهره‌مند شوند البته معادن سنگ مرمر قروه باید بطور كامل نیازهای شهرستان را پوشش دهد و بعد از آن باید به دیگر نقاط صادر شود.
وی حضور شركت ایمیدرو در پروژه زنجیره فولاد كردستان را نوید بخش موفقیت این پروژه دانست و گفت: شركت ایمیدرو از محل منابع داخلی خود باید در كمترین زمان نسبت به شروع عملیات اجرایی در دو شهرستان قروه و بیجار اقدام كند.

** ظرفیت‌های معدنی كردستان باید بارور شود
وزیر صنعت، معدن و تجارت پس از ورود به فرودگاه سنندج بر بارور شدن ظرفیت های معدنی استان كردستان تاكید كرد و اظهار داشت: دیار كردستان سرزمینی زر خیز بوده و دارای پتانسیل های فراوان معدنی است و باید این استعدادها شكوفا و بارور شود.
شریعتمداری توجه به ظرفیت های معدنی استان كردستان را در دولت تدبیر و امید بسیار ارزشمند دانست و افزود: در این استان عملیات های گسترده اكتشافی برای یافتن معادن جدید انجام شده است كه می تواند عرصه های مناسبی را برای فعالیت های معدنی آزاد می كند.
وی استفاده از پتانسیل بزرگ معادن برای توسعه استان را مهم ارزیابی كرد و گفت: ایجاد زنجیره فولاد می تواند زمینه های اشتغال و بسترهای مناسب را برای توسعه صنعت در استان فراهم كند.
به گزارش ایرنا، وزیر صنعت، معدن و تجارت روز پنجشنبه 28 تیر ماه برای عارضه یابی و حل ریشه ای مشكلات واحدهای تولیدی و آغاز عملیات احداث و بهره برداری چند طرح به این استان سفر كرد.
شركت در آیین عملیات اجرایی كارخانه های تولید گندله آهن شركت صبا نور، تولید آهن اسفنجی شركت فولاد گستر الماس و تولید ورق گرم فولادی (اسلب) شركت صنایع فولاد كردستان و افتتاح كلنیك صنعت و سرمایه گذاری كردستان و شركت در كارگروه رفع موانع تولید این استان از برنامه های وزیر صنعت، معدن و تجارت در سفر به كردستان است.
استان كردستان از نظر ذخایر معدنی دارای 620 میلیون تن ذخایر معدنی است و هم اكنون 384 معدن در این استان با یك هزار و 940 نفر اشتغالزایی دارای پروانه بهره برداری هستند.
ظرفیت اسمی استخراج معادن كردستان سالانه 19 میلیون تن است اما فقط 6 میلیون تن از این میزان استخراج می شود.
وجود 18 گونه ماده معدنی در استان از جمله انواع سنگ های تزئینی، پلی متال، طلا و سنگ آهن، باریت و پوكه ظرفیت بسیار خوبی برای توسعه كردستان وجود دارد.
استان كردستان دارای 20 معدن سنگ آهن است كه 74 میلیون تن از 2 میلیارد و 800 میلیون تن از ذخیره قطعی معادن كشور را در خود جای داده است.
سهم كردستان از ذخیره قطعی 48 هزار میلیون تُنی معادن كشور 1.2 درصد و در بخش اشتغال هم سهم استان از 138 هزار و 879 نفر اشغال اسمی كشور سه درصد است.
7350/9102

سرخط اخبار استان‌ها