تهران – ایرنا – "صباح العکیلی" تحلیلگر و کارشناس امنیتی عراق گفت: آمریکا می خواهد با سلاح دلار، دولت عراق را به مسیری که می خواهد بکشاند.

به گزارش ایرنا، صباح العکیلی روز سه شنبه در گفت و گو با المعلومه افزود: آمریکا می خواهد با این ابزار، حرکت دولت عراق را در چارچوب سیاست ها و منافع خود تضمین کند.

وی بیان کرد: سازوکار صادرات نفت عراق اینگونه است که درآمدهای آن به طور مستقیم به بانک مرکزی آمریکا واریز می شود و اینگونه اموال عراق در دست آمریکا و در بانک آمریکا است.

العکیلی گفت: نیازهای بانک مرکزی عراق به دلار از بانک مرکزی آمریکا تامین می شود و در روزهای اخیر این بانک بدون اجازه دولت عراق اقداماتی را انجام داد که توازن عرضه و تقاضا را مختل کرد.

این تحلیلگر عراقی اضافه کرد: به خاطر اینکه آمریکا به درخواست ها و نیازهای عراق درباره دلار پاسخگو نیست، بانک مرکزی عراق با مشکل روبرو و باعث کمبود ارز در کشور شد و برخی بانک ها از این وضعیت برای افزایش بهای دلار سوء استفاده کردند.

العکیلی افزود: در موضوع مشکل ارزی پیش آمده در عراق نیز دست های آمریکا دیده می شود و هدف آمریکا اعمال فشار بر دولت السودانی برای جلوگیری از خروج آن از چارچوب مورد نظر واشنگتن است.