۳ بهمن ۱۴۰۱، ۱:۲۹
کد خبرنگار: 2445
کد خبر: 85006684
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

سیاستمدار عراقی: آمریکا از جنگ نظامی با عراق به جنگ اقتصادی روی آورده است

تهران- ایرنا- فاضل موات از رهبران حزب "دولت قانون" در مجلس عراق یکشنبه شب گفت: آمریکا از اشغالگری نظامی در پایگاه عین الاسد یا منطقه سبز گذشته و به اشغالگری نظامی-اقتصادی روی آورده است.

به گزارش ایرنا، این سیاستمدار عراقی به پایگاه خبری "المعلومه" عراق گفت: آمریکا علاوه بر اشغالگری نظامی و سلطه اجتماعی، سلطه اقتصادی را نیز در دستور کار خود قرار داده است.

وی تأکید کرد: سلطه امروز آمریکا در عراق، سه سلطه نظامی-اقتصادی و اجتماعی است.

عدی عبدالهادی از رهبران ائتلاف الفتح در پارلمان عراق نیز در این راستا گفت: وزارت خزانه‌داری آمریکا افزایش نرخ دلار را رهبری می‌کند و از طریق کاهش تزریق دلار این کار را انجام می‌دهد.

عبدالهادی بر این باور است که آنچه رخ می‌دهد، باجگیری واضح آمریکا از دولت عراق است که در دو موضوع مهم این کار را انجام می‌دهد: روابط بغداد با کشورهای همسایه و قطع هر گونه ارتباط اقتصادی چین وعراق از طریق طرح یک کمربند، یک جاده که این مسئله برای واشنگتن بسیار مهم است.

عباس الجبوری رئیس مرکز پژوهش‌های "الرفد" عراق در این زمینه گفت آمریکا در تلاش برای سرنگونی دولت کنونی و شوراندن مردم عراق با استفاده از دلار است.

وی گفت: آمریکا برای خود هدف مشخصی را تعیین کرده و تلاش می کند که آن را محقق کند، زمانی که داعش را آورد و تنوانست حضور آن را در عراق تضمین کند؛ تلاش کرد تا تحولات داخلی عراق را مدنظر قرار دهد.

الجبوری افزود: آمریکا زمانی که به مرحله‌ای رسید و احساس کرد که احزاب سیاسی کنونی تصمیم گیر و دارای اراده مستقل هستند، پس از آن که در جنگ نظامی نتوانست کاری از پیش ببرد، تمام نگاه خود را متوجه دلار کرد. در واقع با اعمال محدودیت فدرال رزرو بر بانک‌های عراقی برای حواله به کشورهای مختلف، دینار عراق ارزش خود را در برابر دلار از دست داده است.

ارزش واحد پول عراق تا ۱۰ درصد کاهش یافت که منجر به افزایش شدید قیمت کالاهای وارداتی از جمله تخم‌مرغ، آرد و روغن خوراکی شده است.

محمود دغیر، رئیس بانک اسلامی الجنوب و یکی از مقامات سابق بانک مرکزی عراق، گفت: «بمدت ۲۰ سال ما از همین سیستم پیروی کردیم. اما سیاست تکانه‌ای فدرال رزرو اقتصاد عراق را با بحران مواجه کرده است.»

مقامات آمریکایی می‌گویند قوانین سختگیرانه برای انتقال الکترونیکی دلار توسط بانک‌های خصوصی عراق برای مقامات بغداد غیر منتظره نبود. این قوانین پس از دو سال بحث و برنامه‌ریزی، به طور مشترک در ماه نوامبر توسط بانک مرکزی عراق، خزانه‌داری آمریکا و فدرال رزرو اجرا شد.

مقامات آمریکایی افزودند که افزایش قیمت دلار ناشی از اقدامات جدید نیست.

اما نظارت بر تراکنش‌های دلاری، منجر به هجوم برای خرید دلار در عراق شده است و سیل انتقادات مقامات، بانکداران و واردکنندگان عراقی را برانگیخته است که این سیستم جدید را مسئول شوک مالی غیرضروری می‌دانند که مشکلات اقتصادی وخیم آنها را بدتر کرده است.

محمد شیاع السودانی نخست وزیر عراق گفت که اقدام فدرال رزرو به قشر ضعیف آسیب می‌رساند و بودجه سال ۲۰۲۳ دولت او را تهدید می‌کند.

وی در مصاحبه‌ای گفت که ماه آینده هیاتی را با پیشنهاد توقف شش ماهه سیاست جدید به واشنگتن اعزام خواهد کرد.

بر اساس رویه‌های جدید، بانک‌های عراقی باید حواله‌های دلاری را در پلتفرم آنلاین جدید بانک مرکزی ثبت کنند و این درخواست‌ها سپس توسط فدرال رزرو بررسی می‌شوند.

مقامات آمریکایی مدعی‌اند که هدف این سیستم، محدود کردن استفاده از نظام بانکی عراق برای انتقال دلار به ایران و سوریه است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha