مشهد- ایرنا- معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری خراسان رضوی گفت: از تابستان سال گذشته تاکنون در راستای ساماندهی وضعیت کشف رود در حاشیه شهر مشهد ۸۵ کیلومتر از بستر و حریم این رودخانه آزاد شده است.

احمد یزدان‌پناه روز پنجشنبه در نشست کارگروه احیا و نجات کشف رود افزود: طی سال‌های گذشته از فاضلاب جاری در کشف رود برای آبیاری محصولات کشاورزی استفاده می‌شد که برای رفع این مشکل با ابتکار استاندار خراسان رضوی و تشکیل مدیریت واحد از تابستان پارسال ساماندهی این محدوده آغاز شد.

وی ادامه داد: تاکنون آزادسازی هزار و ۶۰۰ هکتار اراضی تصرف شده توسط اشخاص حقیقی و حقوقی، جلوگیری از برداشت فاضلاب خام در حدود ۵۰ کیلومتر، تکمیل جاده دسترسی دو طرف رودخانه کشف رود به طول ۸۱ کیلومتر و کاشت نهال در اراضی آزاد شده در حدود ۲۰۰ هکتار از بستر کشف رود انجام شده است.

وی با اشاره به انتخاب پیمانکار برای جلوگیری از برداشت فاضلاب خام و تصرف مجدد اراضی گفت: مدیریت واحد ساماندهی کشف رود نسبت به تکمیل و بهره‌برداری فاز اول تصفیه خانه شهرک صنعتی چرمشهر، تکمیل فاز اول تصفیه خانه سپتاژ و انتخاب پیمانکار فاز دوم سپتاژ که به زودی عملیات اجرایی آن آغاز می‌شود اقدام کرده است.

یزدان‌ پناه افزود: بر اساس بازدیدهای متعدد از کشف رود، طرح ساماندهی این رودخانه تاکنون پیشرفت خوبی داشته است.

وی ادامه داد: سازمان جهاد کشاورزی باید یک الگوی کشت برای زمین‌های کشاورزی که از آب کشف رود استفاده می‌کنند، مشخص کند که پیشنهادات و مطالعات آن انجام و به کمیته فنی ارجاع شده است تا با بررسی و گرفتن نظر اداره کل حفاظت محیط زیست، جمع‌بندی و کار ساماندهی ادامه یابد.

در این نشست شهرداری مشهد نیز گزارشی از عملکرد خود در حوزه کشف رود ارائه داد و مشکلات موجود در مسیر راه از جمله احداث تصفیه خانه کالورت التیمور و طبرسی را مطرح کرد که مقرر شد تا هفته آینده مدل مالی آن با شرکت آب منطقه‌ای و شرکت آب و فاضلاب نهایی شود.

شعبه‌ای از کشف رود به عنوان یکی از سرمایه‌های طبیعی کلانشهر مشهد از کوه‌های هزار مسجد و شعبه دیگر آن از کوه‌های بینالود سرچشمه گرفته و از شمال شهر مشهد می‌گذرد. 

این رود ۲۹۰ کیلومتری که پرآبی آن تنها در خاطره‌ها باقی مانده از غرب به شرق مشهد جریان دارد و پس از ادامه مسیر در محل پل خاتون به رودخانه هریرود می‌پیوندد و از آنجا به بعد "رود تجن" نام گرفته و به سوی ترکمنستان ادامه یافته و در ریگزارهای کشور همسایه فرو می‌رود.

حدود ۲۰ سال است که این رودخانه دستخوش تجاوز انسان شده و فاضلاب‌های آلاینده صنعتی، خدماتی و خانگی به کشف رود ریخته و زمین‌های کشاورزی اطراف آن نیز با همین آب آلوده آبیاری می‌شود. 

با آغاز فعالیت دولت یازدهم ساماندهی این رودخانه و جلوگیری از کشت و زرع با فاضلاب در آن به طور جدی مورد توجه قرار گرفت و ساماندهی مسیر ۲۷ کیلومتری حریم کانال کشف رود از نیمه دوم سال ۱۳۹۳ آغاز شد. ۱۴ آبان ماه پارسال فرمانداری و شهرداری مشهد، شرکت‌های آب منطقه‌ای و شهرک‌های صنعتی، سازمان جهاد کشاورزی و اداره‌ کل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی به عنوان دستگاه‌های اجرایی و مسوول در این زمینه توافقنامه‌ مشترک با هدف ساماندهی کشف‌رود در حومه مشهد تحت نظارت استاندار خراسان رضوی منعقد کردند.
با تصمیم استاندار و مدیران مرتبط با این حوزه مدیریت واحد ساماندهی کشف رود به شهرداری مشهد واگذار شد.