۲ خرداد ۱۳۹۷، ۱۵:۳۵
کد خبر: 82924063
T T
۰ نفر
سازمان مديريت پس از تاييد مركز آمار، آمارها را منتشر مي كند

رشت - ايرنا - وحيد طيفوري معاون آمار و اطلاعات سازمان مديريت و برنامه‌ريزي گيلان گفت: سازمان مديريت استان، آمارها را پس از تاييد و انتشار توسط مركز آمار ايران، منتشر مي كند

گزارش روابط عمومي سازمان مديريت و برنامه ريزي گيلان به ايرنا حاكيست، طيفوري بيان داشت: اجراي طرح قيمت آمارگيري از كالاها و خدمات مورد مصرف خانوارهاي شهري و روستايي يكي از مهم‌ترين طرح هاي مركز آمار ايران است كه با همكاري معانت آمار و اطلاعات سازمان مديريت و برنامه‌ريزي استان‌ها‌ در مناطق شهري و روستايي با مراجعه به واحدهاي عرضه كالا و خدمات مصرفي خانوارها و قيمت‌گيري كالاهاي منتخب اجرا مي‌گردد.
وي ادامه داد: در اين خصوص معاونت آمار و اطلاعات سازمان مديريت و برنامه‌ريزي استان‌ها‌ به‌عنوان بازوان اجرايي مركز آمار ايران بر اساس شرح وظايف اقدام به توليد آمار و اطلاعات استاني بر اساس استانداردها، تعاريف علمي و فني و دستورالعمل‌هاي ابلاغي مي‌كنند كه در اين راستا كليه آمارهاي اعلام‌شده از سوي سازمان مديريت و برنامه‌ريزي استان گيلان نظير نرخ تورم، نرخ بيكاري و ساير آمارهاي رسمي پس از تأييد و انتشار توسط مركز آمار ايران مي‌باشد.
وي گفت: به همه كاربران نيز توصيه مي‌گردد در ارائه و يا استفاده از آمار، به دليل پشتوانه علمي، فني و قانوني، لزوماً از آمارهاي رسمي و به‌ويژه آمارهاي رسمي منتشرشده مركز آمار ايران كه بر اساس قانون، مرجع رسمي توليد آمار در كشور است، استفاده كنند.
طيفوري در بخش ديگري از سخنانش افزود: به‌طوركلي مراحل قيمت در چرخه اقتصاد در سه بخش «توليد»، «توزيع» و «مصرف» تفكيك مي‌شود؛ آن بخش كه به‌صورت روزمره در افكار عمومي بيشتر آشناست و مور داستفاده قرار مي‌گيرد، تورم يا تغييرات قيمت در بخش «مصرف» بوده و از طريق محاسبه شاخص قيمت مصرف‌كننده (CPI) به دست مي‌آيد و ميزان تغييرات آن نسبت به دوره‌هاي خاص ميزان تورم مصرف‌كننده يا همان تورم كل (شهري و روستايي) را نشان مي‌دهد.
وي ادامه داد: براي تعيين ميزان تورم در بخش «توليدكننده» از شاخص قيمت توليدكننده (PPI) در بخش‌هاي صنعت، معدن، انرژي، خدمات و كشاورزي محاسبه و ارائه و در مرحله «توزيع» نيز از شاخص قيمت عمده‌فروشي (WPI)، شاخص قيمت صادرات (XPI) و شاخص قيمت واردات (MPI) براي بررسي ميزان تغييرات قيمتي اين بخش استفاده مي‌شود.
طيفوري تصريح كرد: نرخ تورم يكي از مهم‌ترين شاخص‌هاي اقتصادي است كه كاربردهاي اساسي و متنوع اين شـاخص در برآورد قــدرت خريد پول كشور، اندازه‌گيري روند درآمد و هزينه واقعي خانوارها، تعديل مزد و حقوق و محاسبه حساب‌هاي ملي، اهميت و جايگاه شاخص مزبور را در بررسي و برنامه‌ريزي اقتصادي نشان مي‌دهد.
به گفته معاون آمار و اطلاعات سازمان مديريت و برنامه‌ريزي گيلان ، نرخ تورم بر اساس درصد تغييرات شاخص بهاي كالاها و خدمات مصرفي خانوارها محاسبه مي‌شود و به‌طوركلي شاخص بهاي كالاها و خدمات مصرفي خانوارها يگانه ملاك سنجش تغييرات بهاي كالاها و خدمات مصرفي خانوارها و تعيين نرخ تورم در اقتصاد است كه اقلام كالاها و خدمات منتخب آن بر اساس سبد كالاهايي است كه بيشترين مصرف را در عموم خانوارها (سبد كالاهاي پايه) دارد؛ به اين طريق رابطه منطقي بين كالاهاي مورد مصرف عموم خانوارها و اقلامي كه جهت تعيين تورم قيمت‌گيري مي‌شود برقرار مي‌شود.
وي ادامه داد: بر اساس استانداردهاي جهاني، براي جمع‌آوري اطلاعات پايه و محاسبه شاخص قيمت كالاها و خدمات مصرفي خانوارها تعيين يك سبد كالاي پايه ضروري است؛ اين سبد پايه به دلايل فني نظير تغيير ماهيت كالاها، حذف يك كالا از مصرف عموم خانوارها و ساير دلايل فني هرچند سال يك‌بار متناسب با تغيير سال پايه موردبازنگري قرار مي‌گيرد.
طيفوري افزود: تعيين سبد پايه در واقع براي تعيين قيمت‌گيري از كالاهايي است كه اكثريت مردم از آن استفاده مي‌كنند بنابراين به دلايل كاملاً علمي ممكن است بسياري از كالاهايي كه در خانوارهاي اندكي مورداستفاده قرار مي‌گيرند، در سبد عمومي خانوارها قرار نگرفته و در محاسبه نرخ تورم در نظر گرفته نشود و بر اساس آخرين ويرايش طرح فني در سال 1397، بر اساس سال پايه معادل 1395 براي محاسبه شاخص قيمت و نرخ تورم كشور و استان‌ها، درمجموع‌ حدود 450 قلم از سبد كالاها و خدمات مورد مصرف خانوار‌ها (به‌طور عمده كالاها و خدماتي عمومي، روزمره و پرمصرف مورداستفاده اكثريت خانوارها)، هرماه از طريق مراجعه به واحدهاي ارائه اين كالاها و خدمات قيمت گيري شده و موردبررسي‌ قرار مي‌گيرد.
وي خاطرنشان كرد: شاخص قيمت، تغييرات قيمت سبد مشخصي از كالا و خدمات مورد مصرف خانوار را نسبت به زمان مرجع يا سال پايه نشان مي‌دهد و منابع اطلاعات آن كارگاه‌هاي خرده‌فروشي هستند و اين شاخص جهت محاسبه تورم مورد استفاده قرار مي‌گيرد.
طيفوري تصريح كرد: براي جمع‌آوري اطلاعات موردنياز كه همان قيمت كالا و خدمات سبد مصرفي خانوارهاست، از طريق مراجعه مستقيم هرماه (در روزهاي تعيين‌شده) يا فصل (براي تعدادي از كالاهاي خاص) آمارگيران با مراجعه واحدهاي خرده‌فروشي (نظير فروشگاه‌هاي مواد غذايي، پوشاك، قصابي‌ها، واحدهاي ارائه خدمات آرايشي و پيرايشي، درماني و فروشگاه‌هاي فروش لوازم‌خانگي و ساير موارد) نسبت به اخذ قيمت عملياتي كالاهاي (منظور از قيمت عملياتي قيمتي است كه كالا يا خدمت به آن قيمت به مصرف‌كننده عرضه‌شده است) موردنظر اقدام مي‌كنند.
وي در توضيح انواع روش‌هاي محاسبه نرخ تورم گفت: اين روش ها شامل روش تورم ماه جاري نسبت به ماه قبل، روش تورم ماه نسبت به ماه مشابه سال قبل (تورم نقطه‌به‌نقطه) ، روش نرخ تورم ناشي از شاخص تغييرات در دوازده ماه منتهي به ‌‌ماه جاري نسبت به دوره مشابه سال قبل است و معمولاٌ در علم اقتصاد محاسبه نرخ تورم متوسط 12 ماه از اولويت برخوردار بوده و به دليل اين‌كه چون دو روش فوق يك مقطع زماني خاص و كوتاه در حد يك ماه را مي‌بينند، لذا امكان تعميم آن به يك سال وجود ندارد؛ بنابراين بهترين روش (مورد توافق اكثر اقتصاددانان) تعيين نرخ تورم است كه بتواند تصوير دقيقي از نرخ تورم در يك دوره 12 ماهه (سالانه) را بيان كند، روش سوم است.
وي ادامه داد: البته در انتشارات مركز آمار ايران هر سه روش نرخ تورم جهت استفاده برنامه‌ريزان و تصميم گيران و پژوهشگران محاسبه مي‌شود ليكن منظور از نرخ تورم كل، نرخ تورم تغييرات شاخص قيمت مصرف‌كننده در 12 ماهه منتهي به ماه موردنظر نسبت به دوره مشابه قبل است.
معاون آمار و اطلاعات سازمان مديريت و برنامه‌ريزي گيلان اضافه كرد: عليرغم اين‌كه نرخ تورم، مفهومي آشنا براي عموم مردم است، ليكن برخي از كاربران به دليل عدم اطلاع از روش‌هاي محاسبه آن ممكن است تعابير و برداشت‌هاي مختلفي از آن داشته باشند و در تفسير آن دچار خطا شوند. وي گفت: موضوع مهمي كه لازم است به آن توجه شود، اينكه براي محاسبه نرخ تورم يك دوره 24 ماهه موردنظر قرار مي‌گيرد به اين معنا كه تورم اعلام‌شده از روش محاسبه درصد تغيير شاخص قيمت 12 ماهه منتهي به ‌‌ماه موردنظر نسبت به دوره مشابه قبل به دست مي‌آيد بنابراين بديهي است افزايش قيمت‌هاي مقطعي در يك يا چند ماه ممكن است تأثير اندكي در متوسط 12 ماهه بر اساس ميزان ضريب اهميت آن كالا در سبد كالاهاي مصرفي خانوارها و قيمت آن كالا در ماه‌هاي قبل داشته و در تورم اثر اندكي داشته باشد.
وي افزود: اگر اين روند در تعداد قابل‌توجهي از كالاها (به‌ويژه كالاهايي كه از ضريب اهميت بالايي برخوردارند) به وجود آيد، اثر بيشتري در افزايش نرخ تورم خواهند داشت؛ همان‌طور كه گفته شد نرخ تورم به‌دست‌آمده ميزان تغييرات شاخص قيمت حدود 450 قلم كالاي مورد مصرف عموم خانوارها طي 12 ماه منتهي به ماه موردنظر نسبت به دوره مشابه قبل است.
طيفوري با ارائه توصيه اي در خصوص تفسير آمارها گفت: بر اساس آموزه‌هاي علمي براي تفسير صحيح آمارهاي مختلف چند نكته ضروري است اول آن‌كه براي تصميم‌گيري‌ها و سياست‌گذاري‌ها، از آمارهاي رسمي كه بر اساس آخرين استاندارد و اصول علمي تهيه‌شده‌اند، استفاده كرد دوم آن‌كه در تفسير آمارها حتماً به تعاريف و مفاهيم و روش‌هاي محاسبه شاخص‌ها و نماگرها توجه ويژه‌اي صورت گيرد تا از هرگونه تفسير نادرست جلوگيري به عمل آيد.
وي يادآور شد: احترام به آمارهاي رسمي به‌عنوان پشتوانه سرمايه اجتماعي كشور از اهم امور است و بهتر است جهت استفاده از نظرات ارزشمند صاحب‌نظران و انديشمندان، هرگونه نقد چرايي و چگونگي توليد آمارهاي رسمي در جلسات فني و تخصصي با حضور متخصصان امر صورت گيرد.
2007

سرخط اخبار استان‌ها