«هشتمین نشان فردوسی» به سه حماسه‌گر عرصه نبرد و ادبیات اعطا شد

مشهد - ایرنا - هشتمین نشان فرهنگی و هنری «فردوسی» در سالروز بزرگداشت این شاعر نامدار ایرانی با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به سه حماسه‌گر در حوزه‌های نبرد و حماسه سازی، پژوهش و ادبیات اعطا شد.

به گزارش خبرنگار ایرنا، مراسم همایش ملی "حکیم طوس" و سالروز بزرگداشت حکیم ابوالقاسم فردوسی عصر سه‌شنبه در آرامگاه این شاعر نامی با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، شاعران و فعالان فرهنگی داخلی و خارجی در مشهد مقدس برگزار شد.

در این مراسم طبق مصوبه شورای فرهنگ عمومی، نشان فردوسی به یاد بزرگ شاعر حماسه سرای کشورمان در سه حوزه «حماسه پژوهی؛ حماسه سرایی و حماسه سازی» منتخبان خود در سال ۱۴۰۳ را شناخت.

«حماسه‌پژوه» کسی است که در حوزه شاهنامه و فردوسی تحقیقات علمی و دانشگاهی داشته باشد، «حماسه‌ساز» هم فردی است که همچون رستم برای ایران افتخارآفرینی کند، «حماسه سرا» نیز کسی است که همچون فردوسی در حوزه های شعر، موسیقی، فیلم و داستان برای افتخارآفرینان و قهرمانان کشور حماسه‌سرایی کرده باشد.

نخستین نشان فردوسی از سوی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به «امیر علی حاجی زاده» به عنوان حماسه ساز به سبب دلاورمردی هایش در عملیات «وعده صادق» نیروی هوافضای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی اعطا شد. فرزند شهید برونسی این جایزه را به نمایندگی از وی دریافت کرد.

دومین نشان فردوسی نیز به دکتر «محمد جعفر یاحقی» استاد دانشگاه و پژوهشگر عرصه ادبیات به عنوان حماسه پژوه اعطا شد.همسر وی این نشان را به نمایندگی دریافت کرد.

سومین نشان فردوسی به «مریم قربانزاده» در عرصه حماسه سرایی به خاطر نگارش چندین کتاب در عرصه حماسه و ادبیات حماسی بویژه«خاتون و قوماندان» اعطا شد.

کتاب «خاتون و قوماندان» زندگی و خاطرات شفاهی همسر شهید علیرضا توسلی با لقب جهادی ابوحامد و فرمانده فاطمیون است. کتاب توسط نشر ستاره‌ها و مشارکت مرکز رسانه‌ای فاطمیون و دفتر حفظ آثار و نشر ارزش های مشارکت زنان در دفاع مقدس خراسان رضوی منتشر و روانه بازار کتاب شده است.

منتخبان این نشان از جمله کسانی هستند که در حوزه های علمی و اقتصادی و سیاسی و فرهنگی و اجتماعی بویژه در حوزه ایثار و شهادت برای کشور افتخارآفرینی کرده باشند.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha