۲۷ تیر ۱۳۹۷، ۱۴:۱۱
کد خبر: 82974683
T T
۰ نفر

گردشگري دريايي روي موج توسعه

۲۷ تیر ۱۳۹۷، ۱۴:۱۱
کد خبر: 82974683
گردشگري دريايي روي موج توسعه

روزنامه محلي سيستان و بلوچستان ضميمه روزنامه خراسان روز چهارشنبه/27 تير 97مطلبي با عنوان «گردشگري دريايي روي موج توسعه» منتشر كرده است.

دراين مطلب آمده است: گردشگري دريايي و استفاده از ظرفيت هاي بي‌نظير آن براي توسعه، مورد توجه كشورهايي است كه به دريا دسترسي دارند و نمونه آن را مي توان در كشور همسايه تركيه ديد. بسياري از اين كشورها با ايجاد آكواريوم هاي دريايي، برگزاري مسابقات مجسمه هاي شني و ... گردشگران زيادي را به خود جذب مي كنند. اگر چه تنها بندر اقيانوسي كشور در سيستان و بلوچستان واقع است و استان 300 كيلومتر مرز آبي با درياي عمان دارد، اما اين شاخه از گردشگري در آن ناديده گرفته شده است. ظرفيت هاي جنوب استان همچون استفاده از سواحل زيبا و بكر، مشاهده جانوران دريايي، مسافرت ها و ورزش هاي دريايي و... مي توانست در سال هاي اخير اين خطه از كشور را به قطب گردشگري دريايي تبديل كند و سالانه پذيراي گردشگران زيادي باشد، اما آن چه مسلم است به اين شاخه گردشگري به عنوان ظرفيت ويژه براي توسعه جنوب استان توجه چنداني نشده و حتي هم تراز با ديگر استان هاي ساحلي كشور هم پيشرفت نداشته است. راه‌اندازي خط كشتيراني ميان ايران و عمان يكي از اقدام‌هايي بود كه مي توانست سبب جذب گردشگران خارجي به استان شود و اين شاخه گردشگري را توسعه دهد كه آن هم پس از كش و قوس هاي فراوان متوقف شد.
جانوران دريايي
يكي از هم استاني ها به خبرنگار ما مي گويد: سيستان و بلوچستان جاذبه هاي بكر زيادي دارد. سواحل اقيانوسي و بكر، كوه هاي مريخي و وجود جانوراني همچون تمساح پوزه كوتاه در مناطق نزديك به دريا و لاك پشت منقار عقابي در سواحل چابهار نمونه اي از آن است كه مي تواند در فصل هاي مختلف سال سبب جذب گردشگر شود، اما متاسفانه با هدف جذب گردشگر به آن نگاه نشده است. «غلامرضا. بنداني» ادامه مي دهد: به ايران گردي علاقه زيادي دارم و با خانواده ام به سفر مي روم كه در اين ميان فرزندانم علاقه زيادي براي سفر به قشم دارند زيرا در سفرهاي گذشته به پارك دلفين هاي اين جزيره رفتند و از نزديك دلفين ها را ديدند و لذت بردند. به علاوه در اين جزيره آكواريم هاي دريايي هم ديده مي شود و مردم مي توانند از نزديك با جانوران دريايي مختص آن نقطه آشنا شوند.
جذب گردشگر
يكي از اهالي زاهدان بيان مي كند: رونق گردشگري دريايي در چابهار و كنارك دور از انتظار نيست. زيرا اين شهرستان‌ها از نظر موقعيت با جزيره هاي هرمزگان مانند كيش و قشم برابري مي كند و حتي به دليل بكر و تميز بودن، شرايط بهتري هم دارد. به علاوه با توجه به اين كه چابهار تنها بندر اقيانوسي كشور محسوب مي شود مي توان از اين ظرفيت براي مسافرت‌هاي دريايي به كشورهاي اطراف استفاده كرد. سفرهاي دريايي سهم عمده اي در جذب گردشگر دارد، به ويژه اگر مقصد كشورهاي ديگر باشد. «فرشته. بختياري» بيان مي كند: به دليل شرايط كاري همسرم مدت ها در بندرعباس زندگي كردم. مردم آن خطه مسافرت هاي دريايي كوتاهي به جزيره هاي قشم و كيش دارند و هر سال با شروع تعطيلات نوروزي و جشنواره هاي تابستاني گردشگران زيادي به اين شهرها مي روند تا سفر دريايي را تجربه كنند. سيستان و بلوچستان مي تواند از اين قابليت در جذب گردشگر استفاده و شرايط را براي سفر دريايي به كشورهاي اطراف فراهم كند.
راه ورود سرمايه گذاران هموار شود
يكي ديگر از مردم هم اظهار مي كند: استفاده از سرمايه گذار خصوصي مي تواند در توسعه اين وجه از گردشگري موثر باشد زيرا ظرفيت هاي زيادي در اين زمينه وجود دارد. با توجه به قابليت هاي ويژه منطقه سرمايه گذاري در اين حوزه به زودي به ثمر مي نشيند و لازم است مسئولان راه را براي ورود سرمايه گذاران هموار كنند. «محمد. عادل نسب» تصريح مي كند: به همراه خانواده سفري به چابهار داشتم و توانستم از صيدهاي يكي از لنج هاي صيادي كه بازديد كنيم. جانوران دريايي زيادي در تور ماهيگيران افتاده بودند و جذابيت هاي خاصي داشتند.
تلاش براي راه اندازي خط كشتيراني ايران و عمان
مديركل ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري به خبرنگار ما مي گويد: با توجه به وجود سواحل مكران كه قسمتي از آن در سيستان و بلوچستان است گردشگري دريايي استان ظرفيت هاي زيادي دارد. به علاوه ارتباط هاي بسيار خوبي از ديرباز ميان مردمان استان و عمان به دليل عقبه فرهنگي، قومي، قبيله اي و مذهبي مشترك وجود دارد. بيش از 20 درصد مردم اين كشور بلوچ هستند و موقعيت هاي خوبي هم دارند كه مي توانند سهم تاثير گذاري در سرمايه گذاري استان داشته باشند. دكتر «عليرضا جلالزايي» مي افزايد: يكي از مهم ترين ظرفيت هاي گردشگري دريايي استان سفرهاي دريايي است، بر اين اساس پيشنهاد شده است خط كشتيراني ايران و عمان به هر طريق مجدد راه اندازي شود. بايد ظرفيت هاي اين قسمت از گردشگري به روز شود تا بتوان از آن استفاده بيشتري كرد. وي خاطرنشان مي كند: همچنين براي استفاده از طول ساحل، برنامه ريزي هايي شده و برخي از نقاط آن براي ساخت اكوكمپ ها و بوم گردي هاي ساحلي در نظر گرفته شده و گسترش گردشگري ساحلي موردنظر است. معرفي تنها بندر اقيانوسي كشور از ديگر برنامه هاي گسترش اين شاخه از گردشگري است. وي تصريح مي كند: سيستان و بلوچستان ظرفيت هاي قابل ملاحظه اي دارد و بايد مديران با مديريت دلسوزانه از اين قابليت ها استفاده كنند. قسمت زيادي از قابليت هاي گردشگري دريايي استان به راه اندازي خط كشتيراني ايران و عمان بستگي دارد. زيرا تا زماني كه راه وجود نداشته باشد نمي توان به ديگر قابليت ها چندان پرداخت. اميدوارم با شروع به كار مجدد خط كشتيراني ميان ايران و عمان بتوانيم اين زمينه ها را شكوفاتر كنيم و مسيري را رقم بزنيم كه استان با توجه به ظرفيت هاي ويژه خود پيشرفت كند. وي ادامه مي دهد: براي راه اندازي خط كشتيراني ايران و عمان به همراه معاون گردشگري، پيگير كارهايي هستيم و اميدواريم در دو هفته پيش رو نشستي را با مديرعامل كشتيراني جمهوري اسلامي ايران داشته باشيم. در حال رايزني هستيم كه سريع تر اقدام هايي را انجام دهيم تا دل نگراني مردم از اين حوزه كم شود. البته اگر بتوانيم اين موضوع را در عمان هم پيگيري كنيم نتايج بهتري به دست مي آيد. وي خاطرنشان مي كند: به تازگي يك سرمايه گذار براي سرمايه گذاري در گردشگري چابهار اعلام آمادگي كرده است كه اميدواريم اين سرمايه گذاري به سرانجام برسد و نتايج خوبي براي رونق گردشگري به ويژه گردشگري دريايي در استان داشته باشد.
8006**3042

سرخط اخبار استان‌ها