۲ اردیبهشت ۱۳۹۷، ۱۸:۲۹
کد خبر: 82893908
T T
۰ نفر

عشاير آذربايجان غربي در بهار به كجا كوچ مي كنند؟

۲ اردیبهشت ۱۳۹۷، ۱۸:۲۹
کد خبر: 82893908
عشاير آذربايجان غربي در بهار به كجا كوچ مي كنند؟

اروميه- ايرنا- مديركل امور عشايري آذربايجان غربي گفت: 15 هزار و 599 خانوار عشايري با 104 هزار نفر جمعيت در 16 شهرستان اين استان مستقر هستند كه حدود 600 خانوار از آنها به ييلاق هاي خارج از استان در دامنه هاي جنوبي سهند و اطراف شهرستان مرند از توابع آذربايجان شرقي كوچ مي كنند.

بهرام زينال زاده روز يكشنبه در گفت و گو با خبرنگار ايرنا افزود: تمهيدات لازم در جهت تسهيل تردد و تامين امنيت و امكانات بهداشتي و درماني عشاير در هنگام كوچ به مناطق ييلاقي انديشيده شده است.
وي ادامه داد: حدود 40 درصد از عشاير استان قبل از فصل كوچ و از 15 ارديبهشت هر سال به مناطق ميان بند مي روند كه حدود 5 تا 10 كيلومتر از محل قشلاق فاصله دارد.
وي اضافه كرد: پس از گذشت 45 روز از حضور عشاير استان در محل ميان بند، كوچ اصلي آنان از 15 تا اواخر خرداد آغاز مي شود.
مديركل امور عشايري آذربايجان غربي گفت: عشاير اين استان، همه ساله با شروع فصل تابستان و بهبود پوشش طبيعت 2 ميليون واحد دامي خود را به مناطق خوش آب و هواي ييلاقي كوچ مي دهند.
زينال زاده اظهار كرد: چهار هزار خانوار از عشاير شمال استان بيشتر به مناطق ييلاقي چالدران كوچ مي كنند و عشاير جنوب نيز به مناطق ييلاقي در دامنه هاي سهند و مراتع مرند، نقده، مياندوآب، شاهين دژ و بوكان مي روند.
وي ادامه داد:عشاير به مدت 2 تا سه ماه در اين مناطق حضور خواهند داشت و سپس كوچ خود را به مناطق قشلاقي آغاز مي كنند.
به گزارش ايرنا 2 ميليون و 670 هزار هكتار اراضي مرتعي در اين استان وجود دارد كه از اين مقدار يك ميليون و 600 هزار هكتار با 59 درصد تحت پوشش عشاير استان است؛ عشاير استان 10 ايل و 22 طايفه مستقل هستند و 336 روستاي آذربايجان غربي نيز ويژه عشاير است.
8135 /3072

سرخط اخبار استان‌ها