شاخص‌های مراقبت‌های بارداری در هرمزگان افزایشی شد

بندرعباس - ایرنا - رئیس دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان با اشاره به اینکه در زمینه خدمات باروری سالم ۱۱۳ عنوان خدمت به صورت رایگان به مادران ارائه می‌شود، گفت: شاخص‌های مراقبت‌های پیش از بارداری و حین بارداری در سال ۱۴۰۲ نسبت به سال ۱۴۰۱ در استان هرمزگان روند افزایشی داشته است.

دکتر غلامعلی جاودان روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا، افزود: ۴۳ ماده از ۷۳ ماده قانون جوانی جمعیت یعنی ۶۰ درصد مواد قانونی به وزارت بهداشت و به تبع آن به دانشگاه علوم پزشکی برمی گردد که تاکنون علاوه بر برگزاری ۳۰ جلسه قرارگاه جوانی جمعیت با ۱۲۴ مصوبه ، ۷۲ کمیته تخصصی جوانی جمعیت در معاونتهای مختلف دانشگاه و تعداد ۱۴۰ کمیته در شبکه های بهداشت و درمان شهرستان های تابعه استان هرمزگان، اقدامات زیاد و موثری در خصوص اجرای این قانون انجام شده است.

وی اضافه کرد: ارائه آموزش های هنگام ازدواج در تمامی شهرستانها، برگزاری همایش های طعم خوش زندگی ویژه خانواده بزرگ علوم پزشکی، 2 واحد عاشقی ویژه دانشجویان ، خانواده شاد و پایدار ویژه مادران دارای سه فرزند و بیشتر از دیگر اقدامات در خصوص قانون جوانی جمعیت بوده که توسط دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان انجام شده است.

جاودان با بیان این که گسترش خدمات در شبکه بهداشتی استان کار سنگینی بود که از سال گذشته انجام شده، افزود: مهمترین اقدام در حوزه جمعیت کار فرهنگی است. زیرا جمعیت به یکباره قابل افزایش نیست و باید کار فرهنگی و تدریجی انجام شود. نمودار اقدامات، امیدوارکننده است و اگر اقدامی نمی شد، روند باروری و جمعیت هرمزگان در سال ۱۴۰۲ با کاهش چشمگیر مواجه می شد.نمودار اقدامات، امیدوارکننده است و اگر اقدامی نمی شد، روند باروری و جمعیت هرمزگان در سال ۱۴۰۲ با کاهش چشمگیر مواجه می شد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان هرمزگان به تدوین پروتکل شناسایی زوجین نابارور در استان و شناسایی ۱۵ هزار زوج نابارور اشاره کرد و افزود: اجرای برنامه پوشش بیمه ای زوجین نابارور با هماهنگی بیمه های پایه، راه اندازی کلینیک سطح یک ناباروری در همه بیمارستانهای دانشگاهی و تجهیز و راه اندازی مراکز درمان تخصصی ناباروری در بندرعباس و میناب و لنگه در راستای اجرای قانون جوانی جمعیت در استان هرمزگان بوده است.

وی با اشاره به راه اندازی مرکز مردمی نفس برای پیشگیری از سقط، بیان کرد: این مرکز از طریق ارتباط گرفتن با مادرانی که به هر دلیل و یا مشکل اقتصادی ، اجتماعی ، فرهنگی و موارد دیگر تصمیم به سقط دارند ، از آنها حمایت می کند. همچنین انصراف از سقط و تولد زنده در ۸۵ درصد از مشاوره های انجام یافته پیشگیری از سقط جنین در سال گذشته از دیگر فعالیت های دانشگاه علوم پزشکی استان هرمزگان در راستای اجرای قانون جوانی جمعیت بوده است.

جاودان با بیان اینکه یکی از عوامل مؤثر در راستای حمایت از خانواده و جوانی جمعیت پیشگیری از سقط‌ جنین است، تصریح کرد: داروخانه های بیمارستانها تحت پوشش سامانه رهگیری جهت نظارت بر توزیع داروهای سقط جنین قرار گرفته اند.

وی از راه اندازی مرکز سراج خاطرنشان کرد: مراکز سراج یا به عبارتی مراکز سلامت روانی اجتماعی با هدف افزایش کمی و کیفی خدمات روانی و اجتماعی به عموم افراد و به خصوص افرادی که دارای اختلالات روانی، فکری و رفتاری هستند، راه اندازی شده است.

این مقام مسئول خاطرنشان کرد: این افراد از طرق مختلف از جمله مدارس و اورژانس اجتماعی بهزیستی به مراکز «سراج» ارجاع می‌شوند و بر اساس دستورالعمل ها، حمایت‌های روانپزشکی و درمانی از آنها می‌شود که منتج به بهبودی و توانمندی شود.

وی به راه اندازی سامانه ۱۹۰ جهت پاسخ به شکایات و پیشنهادات درباره ی اجرای قانون جوانی جمعیت اشاره کرد و گفت: سامانه ارتباطات مردمی ۱۹۰ برای پاسخگویی به شکایات، انتقادات و پیشنهادات مردمی از اجرای قانون جوانی جمعیت و حمایت از خانواده راه‌اندازی شده و به صورت ۲۴ ساعته آماده پاسخگویی به شکایات، انتقادات و پیشنهادات شهروندان در زمینه فرزندآوری و جوانی جمعیت است.

جاودان با بیان اینکه زایمان های سوم، چهارم و پنجم در استان نیز روند افزایشی داشته است،خاطرنشان کرد: بعضی شاخص ها در مساله جمعیت خیلی مهم هستند، از جمله افزایش موالید در مادران ۲۰ تا ۲۵ سال که هم کاهش مخاطرات موالید را به دنبال دارد و هم برنامه ریزی برای تولدهای دیگر این مادران را تقویت می کند.

وی با اشاره به تعیین شعار «نقش من در جوانی ایران» به عنوان شعار هفته ملی جمعیت در سال ۱۴۰۳ بیان کرد: رسانه و جوانی جمعیت، مدیران و جوانی جمعیت، خانواده موفق و جوانی جمعیت، دستگاه‌های دولتی و جوانی جمعیت، شرکت‌های خصوصی و جوانی جمعیت، نخبگان و جوانی جمعیت و گروه‌های مردم نهاد و جوانی جمعیت شعارهای روز شمار هفته ملی جمعیت که از دوشنبه این هفته تا یکشنبه هفته آینده برگزار می‌شود، تعیین شده‌ است.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha