۲۷ دی ۱۳۹۷، ۱۰:۴۵
کد خبر: 83174081
T T
۰ نفر

آموزش و پرورش استان در مسير بحران

۲۷ دی ۱۳۹۷، ۱۰:۴۵
کد خبر: 83174081
آموزش و پرورش استان در مسير بحران

سرمقاله با عنوان «آموزش و پرورش استان در مسير بحران» به قلم امين جم در شماره روز پنجشنبه 27 دي روزنامه آواي خراسان جنوبي منتشر شد.

آموزش و پرورش از مهمترين اركان جامعه محسوب مي شود كه در تمام دنيا از اهميت ويژه اي برخوردار است. متاسفانه اما در ايران اين جايگاه در زمان هاي گوناگون افول هايي داشته است و اين روزها نيز با چالش هاي تازه اي مواجه است. يكي از اين چالش ها، كمبود كلاس درسي است كه منجر به دوشيفته شدن مدارس زيادي شده است. موضوعي كه در استان خراسان جنوبي و بويژه مركز آن به طور محسوس ديده مي شود. به طوري كه فقط شهرستان بيرجند با كمبود بيش از 350 كلاس درس مواجه است و 62 مدرسه دوشيفته براي جبران كمبود فضاي آموزشي فعاليت مي كنند كه البته بايد گفت فعلا بازهم وضع مطلوب ارزيابي مي شود و طبق پيش بيني ها در سال هاي آينده اوضاع وخيم تر از هميشه خواهد شد. حتي گمانه زني هايي مبني بر سه شيفته شدن مدارس نيز شنيده مي شود كه اميدواريم كار به آنجا نرسد. اما به هر حال اين موضوع بايد به طور ويژه با همكاري همه مردم و مسئولان در دستور كار قرار گيرد زيرا با ادامه اين روند قطعا بخش زيادي از جامعه متضرر خواهند شد.
چالش دوم و شايد سخت تر آموزش و پرورش در استان، موضوع كمبود معلم در مدارس است كه با توجه به سيل بازنشستگي ورودي هاي دهه 70، در چند سال آينده به اوج خود مي رسد. گفته مي شود در منطقه حدود 300 معلم كم است كه با توجه به افزايش تعداد بازنشسته ها و از طرف ديگر نامتعادل بودن ميزان ورودي هاي جديد، مشكل كمبود نيرو در اين سازمان روز به روز حادتر مي شود.
متاسفانه در چند سال اخير گويا به دليل مسايل اقتصادي و برخي بي برنامگي ها، براي استخدام نيروها برابر نياز تمهيدي انديشيده نشده است كه اين موضوع آينده را مبهم تر از پيش مي كند. ميزان دريافتي پايين و شايعه هايي از قبيل احتمال عدم پرداخت پاداش بازنشستگي در سال هاي آينده يا افت ارزش آن باعث شده تعدادي از معلمان حتي در بين سال براي بازنشستگي خود اقدام نمايند.
در همين راستا كمبود نيروي انساني، باعث شده است آموزش و پرورش مجبور به استفاده از تعدادي از بازنشستگان نيز شود. حتي در بخشنامه هاي جديد، ‌مديران و معاونان مدارس نيز موظف شده اند در طول هفته چند ساعت تدريس كنند تا بلكه بار اين كمبود كمتر احساس شود. راه كارهايي كه شايد در يك برهه كوتاه حدي از مشكل را كم كند اما در بلندمدت و خصوصا با توجه به حجم انبوه بازنشستگي ها و ورودي بسيار پايين،‌ آموزش و پرورش به طور قطع در ايجاد تعادل نيرو و تامين نياز مدارس دچار مشكل خواهد شد. اين موضوع بيش از همه در مناطق محروم نمود پيدا مي كند و كار را سخت تر از قبل خواهد كرد. در كنار اين موضوع مطمئنا بايد شاهد مواردي چون چالش هاي خانواده ها با مدارس، كاهش كيفيت آموزشي و ... باشيم.
اهميت آموزش و پرورش و نقش آن در پرورش نسل آينده و همچنين درگير بودن تمامي افراد با آن، باعث خواهد شد اين چالش ها ابعاد ديگري نيز به خود گرفته و روز به روز دامنه بيشتري را تحت شعاع خود قرار دهد. اگر از حالا كه ميانه سال است اقدامي شود و مسئولان استاني و نمايندگان مجلس نيازها و كمبودها را در اين حوزه دنبال كنند، شايد آب رفته تا حدودي به جوي باز گردد اما در غير آن بايد منتظر عواقب سنگين و سخت اين فرصت سوزي ها براي جامعه در سالهاي پيش رو باشيم.
3028

سرخط اخبار استان‌ها