دست‌کم ۱۰.۵ میلیون تن گندم در کشور خرید تضمینی می‌شود

بیرجند - ایرنا - مشاور وزیر و مدیرکل دفتر هماهنگی امور استان‌های وزارت جهاد کشاورزی گفت: پیش بینی تولید گندم در سال جاری ۱۳.۵ تا ۱۴.۵ میلیون تن است که بین ۱۰.۵ تا ۱۱.۵ میلیون تن گندم از کشاورزان خریداری خواهد شد.

به گزارش خبرنگار ایرنا، سید مجید موسوی روز شنبه در آیین تکریم و معارفه رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی افزود: سال گذشته ۱۳۰ میلیون تن انواع محصولات کشاورزی در کشور تولید شد و امسال خرید تضمینی گندم ۱۰ درصد افزایش خواهد یافت.

وی گفت: سرآمد و گل سرسبد محصولات کشاورزی ما گندم به عنوان قوت غالب مردم است و چنانچه کشوری نتواند نان مردم را تامین کند در زمینه امنیت اقتصادی، سیاسی و نظامی با مسائل و مشکلاتی مواجه می‌شود.

مدیرکل دفتر هماهنگی امور استان‌های وزارت جهاد کشاورزی با بیان اینکه تنظیم بازار محصولات کشاورزی کار سخت و طاقت فرسا است اظهار کرد: در این زمینه ارتباط مستقیم و مستمر با مردم مهم است و امسال کمترین مشکل را در زمینه تنظیم بازار و تامین مواد خوراکی مورد نیاز در سراسر کشور داشتیم.

وی گفت: از طرف وزیر جهاد کشاورزی از تمامی استانداران و کشاورزان درخصوص تنظیم بازار عید نوروز قدردانی می‌کنم که کار بسیار بزرگ و شایسته‌ای ه ویژه در خراسان جنوبی انجام شد.

موسوی اضافه کرد: خراسان‌ جنوبی در زمینه تامین مواد غذایی به خصوص تولید مرغ هیچ وقت به منطقه قرمز نرسید و همیشه در وضعیت سبز قرار داشت.

وی گفت: سال گذشته خراسان جنوبی در تامین مرغ و جوجه‌ریزی رتبه بالای کشور را داشت و بیش از ۲ درصد مرغ کشور را تامین و مازاد بر نیاز تولید می‌کند.

مدیرکل دفتر هماهنگی امور استان‌های وزارت جهاد کشاورزی با تاکید بر اینکه هیچ ممنوعیت یا محدودیتی برای صادرات مرغ به خارج از کشور وجود ندارد افزود: تمامی استان‌هایی که مازاد تولید دارند از جمله خراسان جنوبی می‌توانند صادرات داشته باشند.

دست‌کم ۱۰.۵ میلیون تن گندم در کشور خرید تضمینی می‌شود

وی گفت: برای حل مشکل گوشت قرمز راه‌اندازی واحدهای پرواربندی گاو و گوسفند در کشور در حال پیگیری است و از بهمن سال ۱۳۹۹ تا پایان سال ۱۴۰۱ مشکلاتی درخصوص دام کشور ایجاد شد و دام مولد زنده صادر یا به خارج کشور صادر شد که با مشکل تامین دام مواجه شدیم.

موسوی افزود: این کار از سال گذشته آغاز شده و به طور جدی یکی از سیاست‌های وزارتخانه است که بتوانیم وضعیت دامداری را ترمیم کرده و به چرخه قبل برگردانیم تا مشکل گوشت قرمز حل شود.

وی اظهار کرد: این چرخه حداقل یک سال و نیم تا دو سال طول می‌کشد تا به قبل برگردد؛ در مورد مرغ اکنون تولید مازاد داریم و محصول از استان‌های مرزی صادر می‌شود که اولین بار در کشور اتفاق افتاده است.

مشاور وزیر جهاد کشاورزی همچنین گفت: هفته آینده رئیس سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور به خراسان جنوبی سفر می‌کند تا مسایل مربوط به منابع طبیعی و گلایه کشاورزان این استان پیگیری شود.

وی ادامه داد: همچنین درخصوص قنوات، کود و نهاده‌های دامی و کشاورزی که مطالبی توسط معاون استاندار خراسان جنوبی و نمایندگان مردم مطرح شد، موضوعات را به وزارتخانه منعکس و پیگیری خواهم کرد.

موسوی گفت: در مورد خروج روان آب‌های خراسان جنوبی به سمت کشور افغانستان مقرر شد جلسه‌ای با حضور وزیر نیرو و مسئولان وزارت جهاد کشاورزی برگزار و موضوع پیگیری شود.

وی با اشاره به معارفه امروز افزود: باعث افتخار است که مدیری از وزارت جهاد کشاورزی به عنوان معاون اقتصادی استانداری خراسان جنوبی منصوب شده است.

در این آیین با حضور معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار و شماری از مسئولان، از خدمات "مهدی جعفری" رئیس پیشین سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی قدردانی و "محمدحسین اکبری" به عنوان سرپرست این سازمان معرفی شد.

اکبری معاون برنامه‌ریزی و امور اقتصادی این سازمان بود و جعفری نیز فروردین امسال با حکم استاندار به عنوان سرپرست معاونت هماهنگی امور اقتصادی استانداری خراسان جنوبی منصوب شد.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha