۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۳، ۱۳:۲۴
کد خبرنگار: 2205
کد خبر: 85476728
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

طرح پخت نان با آرد کامل در خراسان جنوبی اجرا می‌شود

۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۳، ۱۳:۲۴
کد خبر: 85476728
طرح پخت نان با آرد کامل در خراسان جنوبی اجرا می‌شود

بیرجند - ایرنا - سرپرست معاونت هماهنگی امور اقتصادی استانداری خراسان جنوبی گفت: طرح پخت نان با آرد کامل در استان اجرا می‌شود و در این زمینه مشوق‌هایی در نظر گرفته شده است.

به گزارش خبرنگار ایرنا، مهدی جعفری روز سه‌شنبه در جلسه کارگروه ساماندهی گندم، آرد و نان استان افزود: مشوق‌هایی برای کارخانه‌های آرد و نانوایی‌های که در این طرح همراهی کنند، در زمینه قیمت نان و سهمیه آرد لحاظ می‌شود.

وی پخت نان کامل در جهت سلامت مردم را ضروری و از رویکردهای این کارگروه عنوان کرد و گفت: میزان سبوس‌گیری از گندم برای تولید آرد کامل باید ۶ درصد باشد تا سبوس زیادی از آن گرفته نشود و این آرد بالاترین ارزش تغذیه‌ای را به همراه دارد.

سرپرست معاونت هماهنگی امور اقتصادی استانداری خراسان جنوبی بیان کرد: با توجه به ارزش غذایی فراوانی که سبوس گندم دارد به دنبال این هستیم که آرد در استان به میزان کمتری سبوس‌گیری شود تا ارزش غذایی نانی که در سفره مردم قرار می‌گیرد، افزایش یابد.

وی افزود: بهترین نانی که از آرد گندم می‌توان تهیه کرد، نان کامل است و این نوع نان از آردی تهیه می‌شود که هر سه بخش دانه گندم (سبوس، جنین، آندوسپرم) در آن حفظ شود.

طرح پخت نان با آرد کامل در خراسان جنوبی اجرا می‌شود

جعفری گفت: بر همین اساس اجرای طرح «پخت نان با آرد کامل» در استان در دستور کار قرار گرفته و به هر شهرستان سهمیه‌ای اختصاص داده می‌شود که هر کسی بر اساس اولویت برای مشارکت در اجرای این طرح اعلام تمایل کند نسبت به قرار دادن او در فهرست و اعمال مشوق‌ها اقدام خواهیم کرد.

وی فرهنگ‌سازی برای استفاده مردم از نان کامل را نیز لازم دانست و اظهار کرد: هرچه سبوس کمتری از آرد گرفته شود رنگ آن تیره‌تر می‌شود، اما نباید رنگ آرد را دلیل بر کیفیت پایین آن بدانیم.

سرپرست معاونت هماهنگی امور اقتصادی استانداری خراسان جنوبی افزود: باید این فرهنگ اشتباه در بین مردم اصلاح شود و این باور را در جامعه ایجاد کنیم که نان سبوس‌دار اگر رنگ تیره‌تری دارد اما از ارزش غذایی بسیار بالاتری برخوردار است.

وی با بیان اینکه در دهه‌های اخیر مصرف نان سفید در بین مردم افزایش یافته است گفت: این نوع نان نه تنها ارزش غذایی مناسبی ندارد بلکه به عنوان یکی از عوامل اصلی بیماری‌هایی مانند سوءتغذیه، مشکلات گوارشی، بیماری‌های قلبی - عروقی، دیابت و چاقی در کشور محسوب می‌شود.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha