مشکل تک جنسیتی سالمندی پیش روی کشور است

تبریز- ایرنا- رئیس دبیرخانه شورای ملی سالمندان کشور با بیان اینکه در سال های آینده با مشکل تک جنسیتی سالمندی مواجه خواهیم بود و اغلب سالمندان را زنان تشکیل خواهند داد، گفت: باید راهکارهای لازم برای زندگی بهتر زنان سالمند و فعال داشته باشیم.

به گزارش ایرنا، مژگان رضا زاده روز سه شنبه در دومین کنگره و وبینار ( سمینار از طریق وب ) بین المللی سالمندی سالم در تبریز، اظهار کرد: برآوردهای آماری نشان می‌دهند که وضعیت سالمندی در کشور با شتاب بالایی در حال تشدید است.

وی با بیان این‌که به رغم زحمات بسیاری که در حوزه جوانی جمعیت انجام می‌شود، به سمت سالمندی جمعیت حرکت می‌کنیم، اظهار کرد: در سال ۱۴۳۰ بالغ بر ۳۰ درصد از جمعیت کشور سالمند خواهد بود که لازم است تا زیرساخت‌های مربوطه به شکل جدی پیگیری شود.

وی در تشریح زیرساخت‌های اجرایی دولت در این حوزه، گفت: سند ملی سالمندان سال ۹۹ با حضور وزیر تعاون و معاون رییس جمهور در سازمان برنامه و بودجه ابلاغ و سپس تدوین برنامه عملیاتی آن جهت تایید رییس جمهور ارسال شد.

رضا زاه با اعلام اینکه پیش نویس لایحه حمایت از حقوق سالمندان نیز آماده و جهت تایید به هیات دولت و مجلس ارسال شده است، ادامه داد: با دستور وزیر تعاون، بازنگری مجدد سند ملی سالمندان از ابتدای امسال آغاز شده است.

وی با بیان اینکه یکی از برنامه‌های مهم کشور، ایجاد زیرساخت‌ها و بسترسازی مناسب برای شهر دوستدار سالمند است، گفت: اگر اجرایی شود، سند ملی سالمندان تحقق می‌یابد.

رضازاده از اجرایی شدن این برنامه در ۹ استان کشور با بالاترین سالمند از جمله آذربایجان شرقی از سالجاری خبر داد.

وی با اشاره به اجرای برنامه‌های آموزشی همچون طرح توسعه محله محور و تلاش برای اجرای طرح شهر دوستدار سالمند تحت عنوان "گردشگری سالمند" به نام کشور ما در مجامع بین المللی، افزود: آیین نامه‌های اجرایی بانک نیات بر اساس سیاست‌های خودمراقبتی در قالب بافت مردمی را پیگیری می‌کنیم.

رئیس دبیرخانه شورای ملی سالمندان کشور ادامه داد: بنیاد فرزانگان، مصوبه شورای ملی سالمندی کشور بازوی توانمندی برای اجرای برنامه‌های پیشگیرانه و توانمندی سازی محسوب می شود و باید حمایت ویژه و جدی شود.

به گزارش ایرنا، بر اساس معتبرترین پیش‌بینی‌های جمعیتی دنیا و ایران، جمعیت ۶۵ ساله و بالاتر کشور تا میانه قرن پانزدهم هجری شمسی به بیش از ۲۵ میلیون نفر خواهد رسید.

کشورمان در درجه‌بندی کشورها از نظر کیفیت سالمندی از میان ۹۸ کشور جهان در رتبه ۷۵ قرار گرفته است. این در حالی است که در کشورهای پیشرفته موضوع سالمندان به ثبات رسیده و بیمه مراقبتی از سالمندان وجود دارد و حتی برای این نوع بیمه از جوانی برنامه‌ریزی می‌شود. یعنی هزینه‌ای برای زمان سالمندی به نام بیمه مراقبتی پس‌انداز می‌شود.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha