ظرفیت مراکز نگهداری سالمندان در آذربایجان شرقی خالی است

تبریز- ایرنا- مدیرکل بهزیستی آذربایجان شرقی با بیان این‌که ظرفیت مراکز نگهداری سالمندان استان خالی است، اعلام کرد: مراکز نگهداری سالمندان که بیشتر شبیه بیمارستان هستند کنار گذاشته می شوند و بر اساس آیین نامه‌ها، مراکزی شبیه به هتل و یا سوییت که سالمندان بتوانند هم‌چون منزل شخصی، وسایل زندگی خود را نگهداری کنند، در کانون توجه است.

فرگل صحاف روز سه شنبه دومین کنگره و وبینار بین المللی سالمندی سالم در تبریز با اعلام اینکه تعداد ۵۱ مراکز شبانه روزی نگهداری در استان وجود دارد که ۹ مرکز به سالمندان اختصاص یافته است، افزود: از تعداد ۸۹ مرکز توانبخشی روزانه استان نیز تعداد ۹ مرکز در حال ارائه خدمات به سالمندان هستند .

وی با بیان اینکه سالانه نزدیک به ۵۰ میلیارد ریال صرف تهیه و توزیع تجهیزات بین سالمندان استان می‌شود، ادامه داد: سعی می‌کنیم تا حد امکان، سالمندان را در خانه و کنار خانواده خود با پرداخت مستمری، حق پرستاری، کمک هزینه و فرستادن مراقب به منزل حمایت کنیم اما اگر امکان زندگی در کنار خانواده خود را نداشته باشند به مراکز شبانه روزی هدایت می‌کنیم.

صحاف با بیان این‌که اهمیت به حقوق سالمندان در سالیان اخیر مورد توجه دستگاه‌ها و دولت قرار دارد، گفت: توجه به سالمندان از قانون برنامه توسعه سوم تا به امروز مطرح شده است.

وی از تهیه برش استانی برنامه عملیاتی سند ملی سالمندان خبر داد و افزود: در این سند به راهبردها و سیاست‌های اجرایی اشاره شده و توانمندسازی، حفظ و ارتقای سلامت جسمی، روانی و اجتماعی، تقویت حمایت‌های اجتماعی، توسعه زیرساخت‌های موردنیاز سالمندان، ارتقای سطح آگاهی جامعه و تامین مالی پایدار برای نظام حمایت سالمندان از جمله اهداف آن است.

جوامع موظف به ایجاد نظام حمایتی ویژه از سالمندان هستند

رئیس کانون وکلای دادگستری آذربایجان شرقی نیز در ادامه با بیان این‌که برخی اسناد، ۶۰ سالگی و برخی دیگر ۷۰ سالگی را سن شروع سالمندی می‌دانند، گفت: همه دولت‌ها و جوامع موظف هستند تا نظام حمایتی ویژه و خاصی برای سالمندان درنظر بگیرند.

حسن فرهودی نیا افزود: سالمندی یک توفیق ارزشمند برای جامعه ما است که اگر نتوانیم آن را به خوبی مدیریت کنیم تبدیل به چالش می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: برخی قوانین و مقررات حمایتی از سالمندان در قانون اساسی داریم که به خاطر عدم اطلاع و عدم مطالبه گری آن‌ها، اجرایی نمی‌شوند.

وی با اشاره به لایحه قانون حمایت از حقوق سالمندان، گفت: حقوق سالمندی را باید به دل جامعه برده و آن را تبدیل به مطالبه کنیم زیرا قوانین هرچه قدر هم که خوب باشد اما اگر به آن عمل نشود، فایده‌ای نخواهد داشت.

به گزارش ایرنا، در این کنگره تعدادی از اساتید برجسته حقوق جرا، حقوق عمومی و حقوق پزشکی به بیان نظرات و دیدگاه‌های خود در خصوص حقوق سالمندی پرداختند.

سوءاستفاده‌ها از وضعیت جسمانی سالمندان، لایحه جامع حمایت از حقوق سالمندان، عدم وجود وزارتخانه برای سالمندان در مقابل وزارت ورزش و جوانان، عدم اجماع نظر دستگاه‌ها در تعریف سالمندی، فقر ادبیات حقوقی در خصوص سالمندان و پیشنهاد تاسیس شورای عالی سالمندی از جمله موارد مطرح شده در این کنگره بود.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha