۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۳، ۱۳:۲۸
کد خبر: 85476397
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

معاون وزیر علوم: هدف مراکز نوآوری، تجاری‌سازی ایده دانشجویان است

شیراز - ایرنا - معاون پژوهشی وزارت علوم گفت: هدف از راه‌اندازی مراکز رشد و نوآوری این است که بتوانیم زیست‌بوم فناوری را به گونه‌ای در کشور به صورت مویرگی گسترش دهیم تا هر جوانی ایده‌ای داشت محدودیتی برای تجاری‌سازی و رساندن آن ایده به شکل محصول به بازار نداشته باشد.

به گزارش خبرنگار ایرنا، پیمان صالحی سه‌شنبه در مراسم رونمایی از محصولات هسته‌های نوآور مرکز نوآوری تخصصی علوم انسانی دانشگاه شیراز اظهار کرد: در طول هشت سال گذشته حدود ۲۰۰ مرکز رشد و نوآوری بمنظور تجاری سازی و رساندن ایده جوانان به شکل محصول در بازار راه اندازی شده است .

معاون پژوهشی وزیر علوم ادامه داد: در حال حاضر بیش از ۳۰۰ مرکز نوآوری و ۲۵۰ مرکز رشد در کشور داریم‌؛ این در حالیست که در سال‌های ۹۳ و ۹۴ اکوسیستم فناوری و نوآوری شیراز در مقایسه با سایر شهرهای کشور ضعیف بود، با این حال تمامی کسانی که بازیگران این حوزه در استان فارس بودند اعم از استاندار فارس، رؤسای دانشگاه شیراز و پارک علم و فناوری کمک کردند تا امروز فارس و شیراز توانست به یکی از بهترین زیست بوم‌های کشور تبدیل شود.

صالحی افزود: در حال حاضر استان فارس و به ویژه شیراز تمامی ارکان یک زیست بوم نوآورانه را دارد و جوانان خیلی خوب می‌توانند برای تجاری‌سازی ایده‌های اولیه خود از این ظرفیت استفاده کنند.

او اضافه کرد: در یک مرکز نوآوری و فناوری ۲۰ درصد رشد و پیشرفت نیز حایز اهمیت است، البته دانشجویان فعال در این عرصه باید این موضوع را مدنظر قرار دهند که همیشه ریسک در مراکز نوآوری و رشد وجود دارد و همه کسانی که در حوزه فناوری و نوآوری موفقیت‌های بسیار بزرگ کسب کردند دشواری‌ها و داستان‌های مشابهی دارند،لذا دانشجویان نباید پشتکار را رها کنند، بلکه باید ایده‌ها را واقع‌بینانه‌تر ارائه دهند و برای آوردن این ایده‌ها به بازار تلاش کنند.

فراهم شدن زیرساخت‌ها برای رشد و توسعه حوزه علوم انسانی

رییس دانشگاه شیراز نیز در این مراسم گفت: ظرفیت بسیار خوبی در حوزه علوم انسانی در همه دانشگاه‌های کشورهای وجود دارد که مورد غفلت قرار گرفته، این در حالیست که نقطه قوت نظام جمهوری اسلامی در مقایسه با سایر نظام‌های حاکم در دنیا حوزه علوم انسانی است، کشور ایران در حوزه علوم انسانی حرف‌های زیادی برای گفتن دارد.

محمد مؤذنی ادامه داد: در حوزه های دیگر ممکن است حتی با ۳۰ تا ۴۰ سال فعالیت به برخی کشورها نرسیم اما در حوزه علوم انسانی هم‌اکنون هم می‌توانیم حرف اول را بزنیم.

وی که معتقد است باید زیرساخت‌ها برای رشد و توسعه حوزه علوم انسانی فراهم شود، راه‌اندازی مراکز رشد و نوآوری را یکی از مهمترین زیرساخت‌ها در این عرصه دانست و گفت: می‌توانیم اقدامات مبتکرانه دیگری هم در حوزه علوم انسانی ارائه دهیم تا شاهد رشد و شکوفایی بیشتری در این حوزه باشیم.

رییس دانشگاه شیراز اضافه کرد: دانشجویان نباید فراموش کنند که کارهای بزرگ از یک شروع کوچک آغاز می‌شود، امیدواریم جوانان این مسیر را طی کنند چراکه آنها این ظرفیت را دارند که به کارآفرینی بزرگ تبدیل شوند.

آمادگی برای میزبانی از دانشجویان مراکز نوآوری در پارک علم و فناوری

رئیس پارک علم و فناوری فارس هم ضمن تشکر از حمایت‌هایی که در سالیان گذشته از زیست‌بوم نوآوری و فناوری استان فارس انجام شده گفت: استان فارس و شهر شیراز در حال حاضر یکی از زیست بوم‌های خوب کشور محسوب می‌شود.

امین‌رضا ذوالقدر ادامه داد: این آمادگی را داریم که میزبان دانشجویان و فارغ‌التحصیلانی باشیم که در مراکز رشد و نوآوری دانشگاه فعالیت می‌کنند و قصد دارند کسب و کار خود را پس از فارغ‌التحصیلی ادامه دهند.

وی پیشنهاد داد: با توجه به پتانسیل دانشگاه شیراز و ظرفیت استان فارس در حوزه گردشگری و سایر حوزه‌ها، دانشجویان می‌توانند بر روی این حوزه‌ها نیز تمرکز کنند و موجبات رشد و توسعه استان را در عرصه‌های مختلف فراهم کنند.

سرمایه‌گذاری دانشگاه شیراز روی حوزه علوم انسانی

معاون پژوهش و فناوری دانشگاه شیراز هم در این مراسم گفت: توجه به نوآوری در حوزه علوم انسانی در کشورمان نزدیک ۳۰ تا ۴۰ سال مغفول مانده بود و این موجبات ضررهای زیادی را فراهم کرده بود، در صورتی که کنار هم قرار گرفتن این رشته‌ها با رشته‌های فنی ما را به یک رویداد محصول محور می‌رساند.

علی حفیظی با بیان اینکه مرکز نوآوری دانشگاه حمایت از شکل‌گیری چرخه ایده تا ثروت در حوزه علوم انسانی را در اولویت خود قرار داده، افزود: دانشگاه شیراز به طور ویژه بر حوزه علوم انسانی سرمایه‌گذاری می‌کند و این اقدام را هزینه نمی‌داند، این دانشگاه تمام تلاش خود را برای حمایت از این بخش به کار گرفته است.

رونمایی از محصولات فناورانه چهار تیم از دانشگاه شیراز

مدیر مرکز نوآوری تخصصی علوم انسانی دانشگاه شیراز نیز گفت: مرکز نوآوری تخصصی علوم انسانی دانشگاه شیراز که از سال ۱۴۰۰ تاسیس شد در طول ۲سال گذشته پذیرای ایده‌های علوم انسانی بود، تاکنون حدود ۱۲۰ ایده از طرف اساتید و دانشجویان توسط این مرکز دریافت شده که پس از فرآیند ارزیابی حدود ۴۰ ایده مورد پذیرش قرار گرفته است.

سید اسماعیل مسعودی ادامه داد: در حال حاضر از ۴۰ تیم پذیرش شده، ۱۳ هسته و تیم در مرکز مستقر هستند و از حمایت‌های این مرکز بهره می‌برند.

وی هدف از اجرای این برنامه را الگوسازی فعالیت‌های نوآورانه و کارآفرینی در سطح دانشگاه و جامعه دانست و اضافه کرد: امروز محصولات فناورانه چهار تیم از ۱۳ تیم مستقر در مرکز نوآوری رونمایی شد.

او با بیان اینکه دانشگاه باید نقش حمایتی خود را حفظ کند، گفت: رویکرد دانشگاه شیراز این است که این دانشگاه بتواند نقش حمایتی خود را دنبال کند تا شرایط مطلوبی برای دانشجویان ایده‌پرداز مهیا شود.

در این مراسم مرکز نوآوری تخصصی علوم انسانی دانشگاه شیراز از چهار محصول هسته‌های نوآور خود رونمایی کرد.

در این برنامه از محصول هسته‌های نوآور موج سوم، یومایند، ریاضیدونی و دعوت رونمایی شد که این هسته‌های نوآور به ترتیب در حوزه‌های بازارهای مالی، روانشناسی شناختی، یادگیری شناختی و خدمات آنلاین فعالیت می‌کنند.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha