انبوه مسائل مهم حوزه هنر، فرهنگ و ارتباطات، کشور را با بحران‌ بیشتری روبرو می‌کند

تهران - ایرنا - رئیس دانشکدگان هنر و رسانه هشدار داد، انبوه مسائل مهم و رها شده در حوزه هنر، فرهنگ و ارتباطات، کشور را هر روز با بحران‌های  بیشتری روبرو می‌کند.

به گزارش ایرنا، دکتر اکبر نصراللهی روز دوشنبه ۲۴ اردیبهشت ماه در همایش کشوری استادان هنر، فرهنگ و ارتباطات در شیراز افزود:‌ با اجرای سند تحول و تعالی دانشگاه آزاد اسلامی و بازآرایی در نظام هنری، رسانه‌ای، آموزشی و حاکمیتی کشور و نهضت هنرمند و توانمندسازی در عرصه های رسانه‌ای می توان مسائل انبوه و حل نشده هنر و رسانه را حل کرد.

وی ادامه داد: درک ناکافی از پیشرفت تکنولوژی‌های ارتباطی، آرایش رسانه‌ای و تغییر در مدل تولید، توزیع و مصرف اطلاعات و نوع کنشگری، فقدان کنشگری فعال و اتخاذ رویکردهای سنتی و راهبردهای انفعالی و واکنشی، حبس در نظام آموزشی دهها سال قبل با وجود تغییرات گسترده محیطی، پاسخگو نبودن به مطالبات دانشجویان، مردم و حاکمیت، عرضه دانشجویان فاقد توانمندی در بازار کار، مخاطب‌گریزی، ناتوانایی یا توان کافی در تامین نیازهای مخاطبان، اقناع مخاطبان، بازدارندگی، مقابله با جریان تحریف و لشکر رسانه ای غرب، وارونگی افکار عمومی، بازی در زمین رسانه‌ای و فرهنگی و هنری معارضان، نداشتن روایت اول و برتر در بسیاری از موضوعات مهم و راهبردی، غلبه مارپیچ سکوت، جریان ساز نبودن از جمله انبوه مسائل مهم و حل نشده بخش های هنری و رسانه ای کشور است که افکار عمومی را آسیب پذیر و بی‌پناه کرده است.

این استاد دانشگاه گفت: کشور در زمینه های موشکی و تجهیزات دفاعی به بازدارندگی رسیده است اما در زمینه های رسانه ای و ارتباطاتی توفیق نداشته است و رسانه ها و هنرمندان هم اغلب ناخواسته در زمین دشمن بازی می کنند. نتوانستیم نیروهای توانمند و دارای مهارت های کافی رسانه های جبهه انقلاب را برای رقابت با رسانه ای معارض تربیت کنیم!

نصراللهی افزود: ظرفیت‌های‌کشور در بخش هنر و رسانه بسیار بالا است اما یا استفاده کافی نمی‌شود و یا در خدمت منافع ملی و انقلاب اسلامی نیست. به دلایل مختلف از جمله نداشتن روایت اول و برتر، بخش های هنر و فرهنگ و رسانه و روابط عمومی ها، در قبال جنگ شناختی رقبا و دشمنان، بازدارنده نیستند.

انبوه مسائل مهم حوزه هنر، فرهنگ و ارتباطات کشور را با بحران‌ بیشتری روبرو می‌کند

نویسنده کتاب «مدیریت اخبار در رسانه‌های حرفه‌ای» گفت: همه بویژه قوای مختلف در ایجاد شرایط موجود رسانه‌ای و هنری مقصر هستند اما سهم ساختارهای آموزشی و نوع و نحوه تدریس در دانشکده ها و گروه‌های هنر، رسانه و فرهنگ و ارتباطات هم در ایجاد و استمرار وضع موجود کم نیست؛ طرح نو درباره خودمان نیاز داریم؛ ادامه این وضع کشور را در محاصره و بحران بیشتر قرار می‌دهد.

وی با طرح این سوال که چه کسانی باید کشور را از محاصره تبلیغاتی نجات دهند و مخاطبان راهبردهای «جهاد تبیین»، «روایت اول»، «بازسازی انقلابی» و استراتژی‌های سند تحول و تعالی دانشگاه آزاد اسلامی در عرصه فرهنگ و ارتباطات، چه کسانی هستند، گفت: نخبگان و دانشگاه باید کشور را از این شرایط نجات دهند.

رئیس دانشکدگان هنر و رسانه ادامه داد: اهداف، راهبردها، سیاست‌ها در اسناد بالادستی، گفتمان رئیس محترم دانشگاه، گفتمان مقام معظم رهبری، بیانیه گام دوم کاملاً مشخص است و قرار نیست تا سال ۱۴۰۵، مجدد اهدف و راهبرد و سیاست ها تغییر داده شود. بنابراین بدون درگیر شدن در حاشیه ها یا بازگشت به عقب و توقف در حاشیه ها، که اجرای برنامه تحول را «متوقف یا کند» می‌کند، وظیفه و هنر ما این است که اهداف، راهبردها و سیاست های برنامه سند تحول و تعالی دانشگاه آزاد اسلامی را بشناسیم و به دیگران بشناسیم، حساس باشیم و حساس بکنیم، آگاه باشیم و دیگران را آگاه کنیم و در نهایت با اجرای دقیق و به موقع آنها با مشارکت استادان و دانشجویان، دانشگاه را از بحران پیش رو نجات دهیم.

نصراللهی افزود: دانشگاه، هنر و رسانه در تراز انقلاب و تمدن ساز، اسلامی سازی و تعمیق آموزه ها، بومی سازی، شناخت مسائل و نیازهای ملی و بین المللی، پاسخگو به تحولات ملی و محلی و نقش آفرینی در آنها، پاسخگویی به مطالبات رهبری، حاکمیت و مردم، توانایی شناخت حل مسئله، خروج از حبس در قواعد ساختارها و منابع قدیمی و غربی، ارتقای کیفیت و کارآمدی، توانمندسازی ،نشاط علمی و معنوی از اهداف مهم مندرج در سند تحول و تعالی است که باید با اتخاذدراهبرد های مثل کنشگری فعال، روایت اول و برتر به این اهداف رسید.

رئیس دانشکدگان هنر و رسانه هشدار داد: صرف بازسازی و تغییر راهبرد و رویکرد به تنهایی کافی نیست، بلکه توجه به عامل «زمان» هم بسیار ضروری است؛ کندی و تأخیر در «شناخت» و «تنظیم و تطبیق» با تحولات محیطی، آرایش جدید نظام های سیاسی، اقتصادی، فرهنگی، رسانه‌ای برای کشور و جبهه‌ رسانه‌ای انقلاب اسلامی، هنرمندان و دانشگاهیان بسیار گران تمام خواهد شد و به‌طور تصاعدی کشور را از قافله ‌تحول و تکامل و اثرگذاری عقب خواهد انداخت به‌گونه‌ای که جبران آن شاید غیرممکن و یا بسیار زیان‌بار باشد.

وی گفت: ذینفع کردن استادان و دانشجویان در منافع دانشگاه، گنجاندن دروس مهارتی متناسب با شرایط جدید در دروس انتخابی، تجاری سازی ایده، آموزش و پژوهش تولید نیاز، محتوا و حفظ و تکثیر مخاطب و کاربر، تشکیل سراهای هنر، فرهنگ و رسانه و پلتفورم های مرتبط در اجرای راهبرد سودمندی و پاسخگویی، اجرای طرح مدار در اجرای راهبرد توانمندسازی استادان و دانشجویان، تشکیل مرکز ایده و عرضه محصولات هنری،فرهنگی و رسانه ای مورد نیاز داخل و خارج تشکیل کارگروه کارآفرینی و اشتغا ل و... باید در دستور کار گروههای کشوری هنر و فرهنگ و ارتباطات قرار گیرد.

همایش دو روزه کارگروه کشوری هنر ، فرهنگ و ارتباطات بعد از دو روز بحث کارگروههای مختلف در شیراز روز دوشنبه ۲۴ اردیبهشت ماه با حضور رییس دانشگاه آزاد اسلامی و معاون علوم انسانی و هنر به کار خود پایان داد.

انبوه مسائل مهم حوزه هنر، فرهنگ و ارتباطات کشور را با بحران‌ بیشتری روبرو می‌کند

سرخط اخبار علم و آموزش

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha