۲۹ مرداد ۱۳۹۷، ۱۴:۱۵
کد خبر: 83007138
T T
۰ نفر
سهم تسهيلات اشتغال روستايي سمنان 924 ميليارد ريال است

سمنان- ايرنا- مديركل تعاون، كار و رفاه اجتماعي سمنان گفت : سهم اعتبارات اشتغال روستايي استان امسال 924 ميليارد ريال بوده كه حدود نيمي از اين ميزان تسهيلات تخصيص يافته است.

اسماعيل غنيان روز دوشنبه در گفت و گو با ايرنا، افزود : در مجموع تاكنون 162 طرح اشتغال روستايي با ميزان تسهيلات يكهزار و 131 ميليارد ريال مصوب شده و 141 طرح با 675 ميليارد ريال تسهيلات در بانك ها به انعقاد قراداد انجاميده و به 121 طرح به ميزان 450 ميليارد ريال تسهيلات پرداخت شده است.
وي با بيان اين كه تسهيلات اشتغال روستايي مهم‌ترين تسهيلاتي است كه به خاطر نرخ پايين 6 درصد در مناطق روستايي و عشايري براي ايجاد فرصت شغلي و رونق توليد ارايه مي‌شود، تاكيد كرد: مدت اجراي طرح 2 سال با يك سال تنفس و 6 سال بازپرداخت است كه يكي از سياست هاي دولت تدبير و اميد در بخش توانمند كردن و ايجاد اشتغال پايدار در روستاها با ميزان اشتغالزايي قابل توجه و بازپرداخت طولاني مدت است.
غنيان، جمعيت و تعداد بيكاران را 2 شاخص تعيين كننده در ميزان سهميه اعتبارات هر شهرستان ذكر و اضافه كرد : بر اساس اين 2 شاخص، سهميه اعتبارات شهرستان شاهرود و دامغان به ترتيب 330 و 140 ميليارد ريال است.
مديركل تعاون، كار و رفاه اجتماعي سمنان بيان كرد: سهميه شهرستان هاي سمنان و مهديشهر به ترتيب 140 و 70 ميليارد ريال، سهميه شهرستان گرمسار، سرخه و آرادان به ترتيب بيش از 70، 40 و 30 ميليارد ريال بوده كه اين ميزان از اول تير به منظور جذب هرچه سريع تر شناور شده است.
وي، افزايش تعداد بانك ها را در روند تسهيل و تسريع پرداخت تسهيلات موثر برشمرد و گفت : سه بانك عامل و يك صندوق در استان سمنان، تسهيلات ارزان قيمت در اختيار روستاييان قرار مي دهند كه اميد است با افزايش تعداد بانك ها شاهد تسريع در روند امور باشيم.
به گفته مديركل تعاون، كار و رفاه اجتماعي سمنان ، شناسايي فرصت‌ها و ظرفيت‌ها در ايجاد اشتغال پايدار مناطق روستايي يكي از مهم‌ترين تقدم ها با هدف كاهش مهاجرت روستاييان در استان سمنان است به همين خاطر تسهيلات اشتغال روستايي به رسته هاي اولويت دار همچون بخش كشاورزي، فرآوري مواد معدني و گردشگري ارايه مي شود.
وي بيان كرد : مهاجرت روستاييان و خالي از سكنه شدن روستاها معضل بزرگي است كه بر اساس تحقيقات افزايش آسيب هاي اجتماعي از پيامدهاي مهاجرت و سرريز جمعيت روستايي به حاشيه شهرها است.
مديركل تعاون، كار و رفاه اجتماعي استان سمنان، افزود: اجراي درست و اصولي طرح هاي اشتغالزايي با ايجاد فرصت هاي شغلي ، نقش بسزايي در جلوگيري از مهاجرت خواهد داشت و گامي موثر در توسعه كشور محسوب مي شود.
به گزارش ايرنا، استان سمنان بيش از 700 هزار نفر جمعيت دارد كه 141 هزار و 858 نفر در مناطق روستايي زندگي مي كنند.
متوسط نرخ بيكاري در 10 ماهه سال 96 در مناطق روستايي و مناطق شهري اين استان به ترتيب 10.9 و 8.9 درصد بود.
استان سمنان با كسب آمار 7.1 درصد رتبه نخست اشتغال و كمترين نرخ بيكاري را در كشور داراست.
9891/6103

سرخط اخبار استان‌ها