۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۳، ۱۹:۳۶
کد خبرنگار: 1796
کد خبر: 85477184
T T
۱۰ نفر

برچسب‌ها

معاون علمی رییس جمهور: قزوین باید پایلوت حکمرانی دانش بنیان شود

قزوین - ایرنا - معاون علمی و فناوری رییس جمهور گفت: قزوین در حوزه دانش بنیان کارهای بسیاری انجام داده و می‌تواند به عنوان استان پایلوت (آزمایشی) حکمرانی دانش بنیان کشور شود.

به گزارش خبرنگار ایرنا، روح الله دهقانی فیروزآبادی روز سه شنبه در نشست با فعالان شرکت‌های دانش بنیان استان قزوین، اظهار کرد: قزوین در حوزه دانش بنیان ظرفیت‌های خوبی دارد و می‌تواند در این راستا برای کشور الگو باشد.

وی به طرح مدیریت دانش بنیان آب در استان قزوین اشاره کرد و افزود: طرح بازار آب به عنوان یک راهبرد ایجابی در مقابل سلبی از اهمیت بسیار بالایی برخوردار بوده و با استقبال بی نظیری نیز همراه بوده که می‌توان از این الگو برای سایر حامل‌های انرژی مثل برق و گاز نیز بهره برد.

دهقانی فیروزآبادی به بانک سهم آب استان قزوین نیز اشاره کرد و یادآور شد: با هدف تقویت و ارتقا طرح دانش بنیان مدیریت بازار آب، اعتباری حدود ۸۰ میلیارد ریال به این بانک اختصاص می‌یابد.

به گفته این مسوول، پارک علم و فناوری قزوین در کنار ۲۰ پارک دیگر کشور می‌تواند امورات کارگزاری شرکت‌های نوپای دانش بنیان قزوین را انجام داده و از مراجعه این شرکت‌ها به تهران جلوگیری کند.

معاون علمی رییس جمهور بر نقش نمایندگی علم و فناوری در استان‌های کشور اشاره کرد و ادامه داد: یکی از استان‌های موفق در حوزه فعالیت نمایندگی معاونت علمی رییس جمهوری، استان زنجان است که در پیشبرد این مهم موفق بوده است.

وی در ادامه با اشاره به اعتبار مالیاتی واحدهای تولیدی و صنایع، تصریح کرد: واحدی که ۱۰۰ هزار میلیارد ریال مالیات می‌دهد، اگر ۲ درصد رقم مالیاتی آن سالانه در حوزه توسعه علم و فناوری جذب شود، به طور قطع موضوعات مربوط به تحقیق و توسعه با شتاب بیشتری همراه خواهد شد.

دهقانی فیروزآبادی ادامه داد: از نظر قانون، مبالغ معافیت مالیاتی برای دولت بوده و بعدها به توسعه اختصاص می یابد، اما دولت اکنون راه را کوتاه کرده و با هدف جذابیت و مشوق راهی را پیش پای شرکت‌ها قرار داده که آنان با تقویت خطوط تحقیق و توسعه بتوانند از همان ابتدا هزینه معافیت مالیات را در توسعه علمی درون شرکت هزینه کنند.

حکمرانی آب در قزوین از حالت سنتی به دانش بنیان تغییر کند

مهدی رجحانی، معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار قزوین نیز در این نشست اظهار کرد: ۹۰ درصد آب کشور با یک درصد بالا و پایین به حوزه کشاورزی اختصاص پیدا کرده که اگر به درستی مدیریت شود و با افزایش بهره وری همراه باشد، تمام ۱۰ درصد ناترازی آب را مرتفع می‌سازد.

وی اضافه کرد: حکمرانی آب در استان قزوین باید از حالت سنتی به سمت دانش بنیان تغییر یابد، یعنی با افزایش بهره‌وری شرایطی را فراهم کنیم که کشاورزی با بالاترین سهم مصرف آب جنبه اقتصادی پیدا کند.

گفتنی است، معاون علمی و فناوری رییس جمهور در ادامه از ۲ واحد تولیدی دانش بنیان در شهرک صنعتی کاسپین واقع در شهرستان آبیک بازدید کرد.

بازدید از شرکت درنیکا الکترونیک کاسپین، دیدار با نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه قزوین، افتتاح طرح علمی در پارک علم و فناوری، بازدید از شرکت شایگان داده و طرح پردیس فناوری آبیک از جمله برنامه های معاون علمی و فناوری رییس جمهور در سفر یک روزه خود به قزوین است.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha