۲۴ مرداد ۱۳۹۷، ۹:۰۵
کد خبر: 83001663
T T
۰ نفر
كیفیت مرغ با انجماد در فریزر خانگی كاهش می یابد

قم- ایرنا- رئیس اداره نظارت بر بهداشت عمومی و مواد غذایی اداره كل دامپزشكی قم گفت: برخی شهروندان مازاد بر نیاز خود اقدام به خرید مرغ گرم و منجمد نمودن آن در فریزر خانگی می كنند كه این كار باعث كاهش كیفیت محصول و افزایش بار میكروبی آن می شود.

محمدابراهیم داداشی روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا، افرود: مرغ ذبح شده مستعد پذیرش بار میكروبی است، به همین دلیل در كشتارگاه بلافاصله وارد تونل انجماد و در دمای 35 تا 40 درجه سانتیگراد زیر صفر منجمد می شود.
وی اضافه كرد: در حالی كه حداكثر دمای فریزرهای خانگی 20 درجه سانتیگراد زیر صفر است و انجماد مرغ در این دما استاندارد نیست.
وی تاكید كرد: در فرآیند انجماد، باید مرغ از محدوده دمایی بین صفر تا پنج درجه سانتیگراد زیر صفر سریع رد شود تا بلورهای یخ بعد از فرآیند انجماد باعث آسیب رساندن به بافت گوشت نشود؛ تونل های انجماد كشتارگاه ها 2 برابر سرعت فریزرهای خانگی قابلیت رد كردن این دما را دارند و محصول با كیفیت، مناسب و بهداشتی تحویل می دهند.
داداشی گفت: به مردم اطمینان خاطر می دهیم هیچ تفاوتی بین مرغ گرم و منجمد وجود ندارد و در صورتی كه شرایط نگهداری هر كدام طبق اصول بهداشتی باشد، هر 2 از نظر كیفیت و سلامت مورد تایید است.
وی به مصرف كنندگان توصیه نمود: با برآورد میزان مصرف مرغ در هر ماه، اقدام به خرید مرغ كامل یا قطعات مرغ نمایند و از منجمد نمودن آن در بازه زمانی طولانی خودداری كنند.
وی در ادامه بیان كرد: پس از ذبح مرغ در كشتارگاه، بخشی از آن به بازار عرضه می شود و بخش دیگری كه مازاد نیاز بازار است، وارد تونل انجماد و بسته بندی می شود.
داداشی اضافه كرد: اگر مرغ منجمد پس از خرید در فریزرهای خانگی كه دمای آن ها به حداكثر 20 درجه سانتیگراد زیر صفر می رسد، نگهداری شود، مرغ كامل 12 ماه و قطعات مرغ 9 ماه قابلیت ماندگاری دارد.
وی خاطرنشان كرد: همچنین در صورتی كه حمل و نقل مرغ گرم با خودروهای یخچال دار صورت گیرد و در دمای صفر تا چهار درجه سانتیگراد نگهداری شود، تا 72 ساعت قابلیت ماندگاری دارد.
وی با تاكید بر این كه مرغ منجمدشده باید به شكل منجمد به دست مصرف كننده برسد، بیان كرد: مردم باید این محصول را از فروشگاه های معتبری كه مرغ را در فریزرها و دمای 18 درجه سانتیگراد زیر صفر نگهداری نموده اند، تهیه كنند و از خرید آن از برخی بازارهای هفتگی كه محصول منجمد را خارج از یخچال نگهداری می كنند، اجتناب نمایند.
رئیس اداره نظارت بر بهداشت عمومی و مواد غذایی دامپزشكی قم به شهروندان توصیه نمود: فرآیند انجمادزدایی مرغ منجمد را داخل یخچال و دمای صفر تا چهار درجه سانتیگراد انجام دهند تا كیفیت و بهداشت محصول حفظ شود.
وی خاطرنشان كرد: محصولی كه انجمادزدایی شده، نباید مجددا منجمد شود، زیرا علاوه بر این كه به بافت مرغ آسیب می رسد، بار میكروبی آن نیز افزایش می یابد.
در حال حاضر 2 كشتارگاه طیور در استان قم فعال با ظرفیت كشتار 2 هزار قطعه مرغ، پنج مركز فعال ویژه بسته بندی مرغ، 2 مركز ویژه گوشت قرمز، 2 مركز ویژه ماهی، چهار مركز ویژه تخم مرغ و 6 مجتمع بسته بندی گوشت قرمز، مرغ، تخم مرغ و ماهی فعال است.
9 واحد مركز بسته بندی فرآورده های خام دامی وابسته به فروشگاه ها نیز در این استان فعالیت می كنند.
/2085/ 1175

سرخط اخبار استان‌ها