استاندار: پدیده قاچاق گریبانگیر کهگیلویه و بویراحمد شده است

یاسوج - ایرنا - استاندار کهگیلویه و بویراحمد گفت: برای مقابله با پدیده خانمان سوز قاچاق کالا که گریبانگیر این استان شده ، نیازمند امکانات بیشتر و حمایت های جدی تر هستیم.

به گزارش ایرنا، سید علی احمد زاده روز چهارشنبه در نشست ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز کهگیلویه و بویراحمد در یاسوج، اظهار داشت: این استان در مسیر قاچاق کالا از بنادر جنوبی به استان های مرکزی و تهران قرار دارد.

وی افزود: روزانه حدود سه هزار و ۵۰۰ دستگاه خودروی شوتی قاچاق بر از بنادر جنوبی عازم شمال و مرکز کشور می شوند و این خودروها مسیر کهگیلویه و بویراحمد را برای تردد انتخاب می کنند.

استاندار کهگیلویه و بویراحمد تصریح کرد: امکانات موجود در استان برای مقابله با پدیده شوم قاچاق باید متناسب با وضعیت موجود باشد تا توان مقابله با آن را داشته باشیم.

"خودرو شوتی، واژه ای که خیلی سریع دو ر اندک زمانی به وسعت کمتر از یک دهه وارد ساختار زبانی مردم استان کهگیلویه و بویراحمد و برخی استانهای مرزی شده است."

ضرورت ایجاد گلوگاه دائمی در استان

احمد زاده تاکید کرد: برای کنترل و برخورد با خودروهای شوتی درزمینه مبارزه با کالاهای قاچاق، استان نیاز به گلوگاه مشخص و ثابت در یک نقطه دارد تا آنها را به دام بیندازد.

وی ادامه داد: خودروهای شوتی در افزایش میزان قاچاق کالا در استان نقش زیادی دارند و تا زمانی که گلوگاه مشخصی برای به دام انداختن این خودروها در نظر گرفته نشود، مبارزه با آنها مشکل خواهد بود.

استاندار کهگیلویه و بویراحمد ابراز داشت: این خودرو ها جاده های استان را ناامن کرده اند و خسارت های جانی و مالی فراوانی به بار می آورند.

احمد زاده بیان کرد: ایجاد ایست بازرسی دائمی در میمند ( جاده یاسوج به اصفهان) باید هر چه سریع تر تعیین تکلیف شود.

در حال حاضر چهار ایست بازرسی سیار در کهگیلویه و بویراحمد دایر شده اند.

آسیب جدی کالای قاچاق به سلامت و اقتصاد 

استاندار کهگیلویه و بویراحمد گفت: ارزان بودن کالاهای قاچاق یک روی این کالاهاست اما این کالاها سلامت و اقتصاد کشور را خدشه دار می کنند.

وی بیان کرد: برای نمونه اسباب بازی های قاچاق از مواد ضایعاتی همچون ضایعات بیمارستان ها ساخته می شوند و به راحتی در اختیار کودکان قرار می گیرد و سلامتی نسل آینده به خطر می افتد.

احمد زاده ابراز داشت: پدیده قاچاق به حاکمیت و مردم آسیب جدی وارد می کند و سبب افزایش بیکاری در جامعه می شود.

استاندار کهگیلویه و بویراحمد عنوان کرد: با ورود کالاهای قاچاق به استان تولیدات داخل نابود می شوند و اشتغال از بین می رود.

برنامه جامعی برای مبارزه با قاچاق تدوین شود

استاندار کهگیلویه و بویراحمد گفت: باید برنامه جامعی برای مقابله با پدیده شوم قاچاق در استان تدوین شود تا بتوانیم این پدیده  را کنترل کنیم.

احمد زاده ادامه داد: هر جا به اعتبارات استانی و ملی نیاز باشد نیز اعلام شود تا برای مهار قاچاق هزینه های لازم صورت گیرد.

وی تاکید کرد: مدیران به صورت جهادی برای مقابله با قاچاق کالا و ارز وارد عمل شوند زیرا که پدیده  قاچاق نابودگر است.

 افزایش۷۰درصدی کالاهای قاچاق کشف شده در استان

جانشین دبیر کمیسیون برنامه ریزی، هماهنگی و نظارت بر مبارزه با قاچاق کالا و ارز کهگیلویه و بویراحمد نیز گفت: ارزش کالاهای قاچاق مکشوفه در این استان در هشت ماه اول امسال حدود ۵۸۱میلیارد ریال و در مدت مشابه سال گذشته ۳۴۲ میلیارد ریال بوده است.

حسین بهمنی افزود: ارزش ریالی کالاهای قاچاق کشف شده در استان امسال نسبت به سال گذشته ۷۰ درصد افزایش داشته است.

وی تاکید کرد: خودروهای توقیف شده در هشت ماه اول امسال در کهگیلویه و بویراحمد ۵۲۹ دستگاه و در مدت مشابه سال گذشته نیز ۴۵۵ دستگاه بوده است.

بهمنی ادامه داد: تعداد پرونده های تشکیل شده در راستای مبارزه با قاچاق کالا و ارز مربوط به هشت ماه امسال ۹۸۷ مورد بوده در حالی که این میزان در مدت مشابه سال گذشته ۷۷۱ مورد بود.

وی بیان کرد: تعداد متهمان دستگیر شده در هشت ماه امسال یک هزار و ۱۶۲ نفر و تعداد متهمان دستگیر شده در مدت مشابه سال گذشته یک هزار و ۳۲ نفر بوده است.

به گفته بهمنی عمده کشفیات در این حوزه پوشاک، لوازم یدکی خودرو، لوازم خانگی و آشپزخانه، لوازم آرایشی، پارچه، مشروبات الکلی، مواد غذایی و لوازم خانگی بوده است.

وی اضافه کرد: با توجه به ماده ۱۸ قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز هر شخصی مرتکب قاچاق کالا وارز و حمل و یا نگهداری شود علاوه بر ضبط کالا یا ارز به جزای نقدی و حبس محکوم می شوند.

جولان داروهای غیر مجاز در عطاری های استان 

معاون غذا و داروی کهگیلویه و بویراحمد عنوان کرد: بیشتر فرآورده‌های غیرمجازی که در عطاری های استان برای مقاصد درمانی مانند درمان لاغری، چاقی، رفع ناتوانی جنسی و مواردی نیز برای درمان های پوستی عرضه می شوند، سلامت مردم را به خطر انداخته اند.

رحمت الله افشار افزود: فرآورده‌هایی که به صورت غیرمجاز و عمدتاً در کارگاه‌های زیرزمینی تهیه می‌شوند دارای کورتون ها و داروهایی هستند که غلظت نامتعارف آنها می تواند منجر به عوارض شدید گوارشی، کلیوی و پوکی استخوان شود.

وی ادامه داد: کرم معجزه، قرص های فرشته، پودر رویال، جی فست از جمله این دارو های غیر مجاز هستند.

۸۰ درصد مواد آرایشی و بهداشتی در کهگیلویه و بویراحمد قاچاق هستند

معاون غذا و داروی کهگیلویه و بویراحمد تاکید کرد: در زمینه محصولات آرایشی و بهداشتی نیز با مشکلات عدیده ای روبرو هستیم  به گونه ای که ۸۰ درصد مواد آرایشی و بهداشتی در این استان قاچاق هستند.

وی افزود: ۳۵۰ واحد فروش این محصولات در استان وجود دارند که مبادرت به فروش اقلام ارایشی و بهداشتی می کنند.

افشار عنوان کرد: نیاز به آگاهی بخشی جامعه در مورد خطرات مصرف این مواد آرایشی و بهداشتی هستیم تا مردم از این مواد استفاده نکنند.

استان ۷۲۳ هزار نفری کهگیلویه و بویراحمد در جنوب غربی ایران قرار دارد.

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha