۱۷ خرداد ۱۴۰۰، ۱۶:۴۳
کد خبرنگار: 2104
کد خبر: 84356650
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

پروندهٔ خبری

احزاب سیاسی کردستان در قاب مشارکت ۱۴۰۰

۱۷ خرداد ۱۴۰۰، ۱۶:۴۳
کد خبر: 84356650
احزاب سیاسی کردستان در قاب مشارکت ۱۴۰۰

سنندج - ایرنا - انتخابات ۱۴۰۰ در راه است و جنبش های حزبی و سیاسی از مدتها قبل در کشورمان شکل گرفته است، این احزاب به دنبال آن هستند تا نامزد مورد حمایت خود را روانه پاستور و یا مسند شوراهای اسلامی شهرها کنند.

به گزارش ایرنا، احزاب یکی از ضروریات زندگی جوامع بشری در دوره مدرن محسوب می‌شود به‌طوریکه یکی از مؤترین نهادهای   تأثیرگذار بر روند های تصمیم گیری و اجرایی کشور و به عنوان حلقه رابط بین مردم و حاکمیت سیاسی عمل می کند.

در جوامع و نظامهای سیاسی کنونی تقریبا هم اندیشی کاملی نسبت به ضرورت تحزب وجود دارد و از احزاب بعنوان چرخ دنده ماشین دموکراسی یاد می‌شود.

 در نظام جمهوری اسلامی ایران شاهد پیدایش احزاب و گروههای سیاسی مختلف با آرمانها و عقاید گوناگون بعد از پیروزی انقلاب اسلامی بودیم اما با گذشت سه دهه از پیروزی انقلاب هنوز احزاب سیاسی به معنای واقعی کلمه نهادینه نشده‌اند و هیچکدام از احزاب نتوانسته‌اند کار ویژه واقعی احزاب از جمله مشارکت سیاسی، جامعه پذیری سیاسی،  ارتباطات سیاسی داشته باشند.

 اگر چه به دفعات زیاد نام احزاب شنیده شده اما بیشتر آنها فقط نام حزب را یدک کشیده‌اند و فعالیت چندانی در طول سال در کشورندارند و تنها در فصل انتخابات تحرکاتی دارند؛ طوری‌که در کردستان از ۵۰ حزب فعال تنها نیمی از آنها و آن هم در دوران انتخابات فعالیت دارند.

اگر ساختار بیمارگونه احزاب سیاسی بهبود یابد، آسیبها و موانع بر طرف گردد احزاب سیاسی با گرم نمودن فضای انتخابات از طریق تبلیغات، مناظره، گفتگو و به بحث کشیدن مسائل مهم و مشکلات جدی و ارائه راهکار ها، شهروندان بی تفاوت را به شهروندانی مسوول و متحرک  تبدیل کرده باعث مشارکت بیشتر مردم در انتخابات شده و یکی از زمینه های تحقق توسعه سیاسی را فراهم می‌کنند.

به همین منظور میزگردی با موضوع نقش احزاب در مشارکت ۱۴۰۰ در خبرگزاری ایرنا مرکز کردستان با حضور "حجت‌الاسلام سیدمحمد سادات" رییس شورای ائتلاف نیروهای انقلاب اسلامی کردستان، "محمد مهدی ترابیان"رییس خانه احزاب کردستان، "علی اشرف رحمان‌پناه" دبیر خانه پرستاران کردستان، "صلاح‌الدین فتحی"دبیر اول حزب کارگزاران کردستان و "بهنام حیدری" دبیر حزب رفاه ملت ایران برگزار شد.

احزاب سیاسی کردستان در قاب مشارکت ۱۴۰۰

مشارکت حداکثری پشتوانه‌ای محکم برای نظام و دولت آینده است

رییس شورای ائتلاف نیروهای انقلاب اسلامی کردستان درباره اهمیت شرکت در انتخابات پیش‌رو اظهار داشت: انتخابات آتی یکی از حساس‌ترین انتخابات پس از پیروزی انقلاب اسلامی است، چراکه از سویی تحولات بین‌المللی به ویژه زمینه‌های افول تمدن غرب مانند آمریکا(بخاطر حوادث انتخابات اخیر ریاست جمهوری) و رژیم صهیونیستی(به واسطه ضعف در برابر نیروهای مقاومت فلسطین) آغاز شده و از سویی دیگر در داخل کشور نیز با مشکلات مختلفی در بخش‌های اقتصادی، سیاسی، فرهنگی مواجه هستیم.

حجت‌الاسلام سیدمحمد سادات با بیان اینکه اوضاع نابسامان اقتصادی بر زندگی مردم حاکم شده است، افزود: تلاطم در بازار بورس و سرمایه، تورم و بیماری کرونا مزید بر علت شده و بر حساسیت این دوره از انتخابات ریاست جمهوری کشورمان افزوده است.

وی تاکید کرد: برای برون رفت از مشکلات داخلی و افزایش قدرت چانه زنی در عرصه بین المللی به عنوان ایرانی مقتدر به دولتی قوی با مشارکت حداکثری که حکایت از پشتوانه مردمی دولت و نطام دارد، نیاز داریم.

رییس شورای ائتلاف نیروهای انقلاب اسلامی کردستان یادآور شد: نظام ما بر مردم سالاری دینی بنا نهاده شده و یکی از ارکان نظام اسلامی جمهوریت است و در واقع مشارکت مردم جمهوریت نظام را به عینیت تبدیل می کند.

حجت‌الاسلام سیدمحمد سادات با اشاره به اینکه دشمن می‌خواهد مردم را از شرکت در انتخابات دلسرد و آن را تحریم کنند، اضافه کرد: در کشور ما اقتدار نظام به مشارکت مردم در انتخابات برمی‌گردد و همین پشتوانه مردمی است که رهبران نظام را با صلابت در عرصه نگه می‌دارد.

وی به این نکته اشاره کرد که عده‌ای خواسته یا ناخواسته در داخل کشور بر عدم مشارکت در انتخابات و توطئه‌های دشمن دامن می‌زنند، اظهار داشت: برخی به دنبال آن هستند که انتخاباتی سرد با مشارکت پایین برگزار شود یا افرادی انتخاب شوند که در راستای منافع دشمنان فعالیت کنند.

رییس شورای ائتلاف نیروهای انقلاب اسلامی کردستان گفت: مخالفان، معاندان و سلطنت‌طلبان تلاش می‌کنند انتخاباتی سرد و بی‌روح برگزار شود تا بگویند اعتماد مردم به حاکمیت کمرنگ شده و ناکارآمدی نظام را القا کنند که البته با حضور گرم مردم، به اهداف خود نخواهند رسید.

احزاب سیاسی کردستان در قاب مشارکت ۱۴۰۰

نباید با ارتباط دادن مشکلات اقتصادی به دولت، مردم را از شرکت در انتخابات دلسرد کرد

دبیر خانه پرستاران کردستان اما بر خلاف حجت‌الاسلام سادات معتقد است که صرفا انتخابات این دوره حساس نیست و این مقوله در همه ادوار دارای اهمیت بوده است اما این دوره شاید به دلیل حوادث سال‌های اخیر وضعیت ناشی از تحریم ها، فشارهای اقتصادی و مشکلات نشات گرفته از شیوع کرونا، فشار بر جامعه بیشتر باشد.

علی اشرف رحمان‌پناه ادامه داد: ممکن است غیر از این موارد، عواملی نیز بر انتخابات این دوره تاثیر داشته باشد از جمله اینکه برخی که خود را دلسوز نظام می‌دانند با تحلیل‌های اشتباه، همه مشکلات را به دولت ربط می‌دهند و این باعث نوعی هراس و گریز از دولت در جامعه شده است.

وی با بیان اینکه نباید تورم و بیکاری را به مجموعه‌ای خاص مانند دولت ربط داد، افزود: این نگرش، انگیزه و علاقه مردم را برای شرکت در انتخابات کمرنگ می‌کند، بنابراین چنین نگاهی را باید اصلاح و منصفانه قضاوت کرد.

دبیر خانه پرستاران کردستان تاکید کرد: ایراد ما این است که یک نفر را انتخاب می کنیم و بعد او را فراموش می‌کنیم و پیگیر عملکردش نیستیم در حالیکه اگر نظارت اجتماعی داشته باشیم شاید بتوان به راحتی انحرافات دولت ها را کنترل کرد.

احزاب سیاسی کردستان در قاب مشارکت ۱۴۰۰

برخلاف فضای موجود، انتخابات پرشور خواهد بود

رییس خانه احزاب کردستان هم با بیان اینکه مردم همواره به دنبال تغییر بوده و هستند، افزود: معقتدم بر خلاف فضایی که داریم می‌بینیم، انتخابات پرشوری خواهیم داشت.

محمد مهدی ترابیان انتخابات پیش رو را انتخاباتی پرشور و با انتخاب درست‌تری دانست و گفت: گمان می‌کنم که در انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا نیز مشارکت گسترده‌ای داشته باشیم.

وی یادآور شد: در انتخابات‌ها احزاب به عنوان جریانی که اصلی ترین بحثشان سیاست است باید تاثیرگذار باشند و در انتخابات آینده نیز نخبگان سیاسی مردم را به مشارکت حداکثری دعوت کنند.

ریس خانه احزاب کردستان گفت: الان فضا به سمتی کشیده شده که باید فعالان سیاسی که آگاهی دارند به نوعی پرچمدار فعالیت‌های سیاسی مثل انتخابات باشند و به مردم آگاهی دهند.

ترابیان تاکید کرد که مردم باید به این نتیجه رسیده باشند که در انتخابات فریب رفتارهای پوپولیستی کاندیداها را نخورده و هیجان زده نشوند و در این مقوله نقش فعالان سیاسی در آگاه‌سازی جامعه باید پررنگ باشد.

وی اظهار داشت: اگر چارچوب درستی برای مردم تعریف شود خودشان می دانند که به چه کسی رای بدهند و به فردی که وعده‌های واهی می‌دهد نباید اقبال داشته باشند.

رییس خانه احزاب کردستان ادامه داد: فردی که کاندیدای ریاست جمهوری می‌شود باید برنامه داشته باشد و برنامه‌اش مبتنی بر تحریم و عملیاتی باشد.

احزاب سیاسی کردستان در قاب مشارکت ۱۴۰۰

فعالان سیاسی و معتمدان مردم را به مشارکت در انتخابات دعوت کنند

دبیر اول حزب کارگزاران کردستان هم معتقد است انتخابات این دوره حساسیت‌های خاص خود را دارد و توقع مردم با توجه به اینکه وعده‌های کاندیداهای دوره‌های گذشته محقق نشد، بالاتر رفته و تورم و فشار اقتصادی، کمی آنان را نسبت به انتخابات دلسرد کرده است، ضمن اینکه وضعیت معیشتی مردم غیر از دهکهای پایین جامعه که درآمد ثابتی دارند، آنچنان هم بد نیست.

صلاح‌الدین فتحی با بیان اینکه در کل دنیا و کشورهای دموکراتیک مشارکت در انتخابات ۴۰ تا ۵۰ درصد بوده و این موضوع عادی است، افزود: البته هرچه به زمان رای گیری نزدیکتر می‌شویم، جنب و جوش مردم برای شرکت در انتخابات بیشتر می‌شود که هنوز کمی ضعیف است.

وی بر لزوم تشویق مردم برای حضور در پای صندوق‌های رای توسط فعالان سیاسی، اجتماعی و معتمدان محلی تاکید کرد و گفت: اگر می‌خواهیم انتخابات پرشوری داشته باشیم باید پیش از این به فعالان سیاسی و اجتماعی بها می دادیم تا امروز نگران حضور مردم در این رویداد مهم سیاسی نباشیم.

احزاب سیاسی کردستان در قاب مشارکت ۱۴۰۰

دعوت از رای اولی‌ها برای حضور در پای صندوق‌های رای کمرنگ است

دبیر حزب رفاه ملت ایران هم انتخابات پیش رو را مهم دانست و اظهار داشت: دنبال این هستیم مشارکت بالا باشد و معتقدم در کردستان شرکت در انتخابات این دوره پررنگ خواهد بود.

بهنام حیدری با بیان اینکه در بحث شوراها تبلیغات بسیار خوبی در جریان است، افزود: مشارکت مردم بالا خواهد بود، به شرطیکه تبلیغات در سطح استانی هم پررنگ باشد و برای این مهم از شخصیت های مردم پسند استفاده شود.

وی این را هم گفت که برخی احزاب سرخورده هستند و زیاد از آنان حمایت نمی شود، در حالیکه ‌احزاب باید پررنگ تر ظاهر شوند و صدا و سیما و رسانه‌ها نیز بیشتر به آنها اهمیت دهند.

دبیر حزب رفاه ملت ایران از اینکه احزاب در فضای مجازی به صورت مشترک برای دعوت مردم به مشارکت در انتخابات فعالیت نمی‌کنند، انتقاد و اضافه کرد: در محیط ها  دانشگاهی نیز خیلی کم ظاهر می شویم اما می‌توان با تبلیغ و برگزار  مناظره در فضای مجازی، دانشجویان را نیز وارد عرصه انتخابات و دعوت مردم برای مشارکت حداکثری کرد.

حیدری با بیان اینکه دعوت از رای اولی ها برای حضور در پای صندوق کمرنگ است، اظهار داشت: از آنجایی که اغلب رای اولی‌ها، دانشجو هستند، نیاز است روسای دانشگاه ها در این راه ورود کنند که تاکنون قدمی برداشته نشده است.

لزوم برگزاری تریبون آزاد در فضای باز با رعایت پروتکل‌های بهداشتی توسط صدا و سیما و شناساندن افراد توانمند و کاندیداهای دلسوز به وی‍ژه در انتخابات شوراها، توسط معتمدان به مردم، از دیگر مواردی بود که وی به آن اشاره کرد.

دبیر حزب رفاه ملت ایران یادآور شد: برخی از کسانی که سر سفره نظام بزرگ شدند و از امکانات این کشور استفاده می‌کنند، اکنون پای کار نیستند و برای دعوت مردم به مشارکت تلاش نمی‌کنند.

اغلب احزاب فصلی فعالیت می‌کنند

رییس شورای ائتلاف نیروهای انقلاب اسلامی کردستان گفت: احزاب امروزه جزو ضروریات جامعه بشری بوده و در واقع حلقه واسطه بین مردم و حکومت ها هستند.

حجت‌الاسلام سادات با بیان اینکه احزاب خرده گفتمان‌های بین مردم را به ایدئولوژی تبدیل می‌کنند، یادآور شد: در کشورمان احزاب جایگاه خودشان را پیدا نکرده اند و ذهنیت بدی نسبت به حزب در بین مردم و ذهن آنان نقش بسته است.

وی اظهار داشت: احزاب در همان مراحل جنینی سقط می شوند، همچنانکه اغلب موسمی و فصلی هستند که در ایام انتخابات فعالیت دارند و بلافاصله پس از آن محو می شوند.

رییس شورای ائتلاف نیروهای انقلاب اسلامی کردستان به اهمیت و نقش کلیدی احزاب در بسیج آرای عمومی اشاره کرد و گفت: ماهیت حزب کسب قدرت است و چیز بدی نیست اما احزاب باید آرا مردم را منسجم و گفتمان غالب ایجاد کنند.

احزاب سیاسی کردستان در قاب مشارکت ۱۴۰۰

فضا برای فعالیت‌های حزبی و سیاسی باز نیست

دبیرخانه پرستاران کردستان نیز در این رابطه با بیان اینکه نگاه به تحزب در ایران جا نیفتاده است، ادامه داد: فعالیت حزبی برای رسیدن به قدرت مشروع است و احزاب حق دارند از فعالیتشان نتیجه بگیرند، یعنی مزد احزاب این است که قدرت و نفوذ داشته باشند.

رحمان‌پناه با اشاره به اینکه احزاب در کشورمان اعتماد به نفس یا سرمایه اجتماعی ندارند و فضا برای فعالیت های حزبی و سیاسی باز نیست، افزود: وجود احزاب باعث می‌شود که افراد منتخب ادعایی نداشته و همیشه پاسخگوی عملکرد خود باشند.

وی بر لزوم هدایت جامعه توسط نظام تاکید کرد و گفت: فعالیت سیاسی و تحزب در قالب نظام باید تقویت شود، چراکه جامعه ای که در داخل توسط احزاب هدایت نشود به راحتی توسط دشمنان هدایت خواهد شد.

دبیر خانه پرستاران کردستان اظهار داشت: اگر دانش سیاسی و اجتماعی مردم بالا باشد جامعه محکم بوده و به این راحتی تحت تاثیر هیجانات قرار نمی گیرد، پس باید نظام، جامعه و احزاب به سمتی حرکت کنند که احزاب قدرمند داشته باشیم و از سهم خواهی آنان هراس نداشته باشیم و چون سهم شان مشروع است.

رحمان‌پناه با اشاره به اینکه باید ساختار مدیریت شده داشته باشیم، اظهار داشت: در صورت داشتن احزاب قوی، می‌توان ذهن جامعه را مدیریت کرد و مانع از هیجانی انتخاب کردن افرادی برای کرسی ریاست‌جمهوری یا شوراها شد و آنوقت دیگر بابت شرکت مردم در انتخابات نیز نگرانی نخواهیم داشت.

وی با بیان اینکه در ساختار اجتماعی تشکیلات تحزبی محکمی نداریم، ادامه داد: در ایران حدود ۸۰ حزب فعالیت دارد که ۸۰ درصد آنان فقط در کلمات با هم اختلاف دارند و حتی اساس‌نامه‌هایشان تفاوت آنچنانی ندارد.

دبیر خانه پرستاران تاکید کرد: اگر می‌خواهیم برای همیشه نگرانی شرکت مردم در انتخابات و انتخاب افرادی نامناسب را از بین ببریم باید ساختار حزبی در جامعه ایجاد کنیم و همه باید تلاش کنند ذهنیت مردم را مدیریت کنند تا در انتخابات اگر دولتی انتخاب می‌شود، جایگاه و پشتوانه محکمی داشته باشد.

احزاب جایگاه‌شان را پیدا نکرده‌اند

رییس خانه احزاب کردستان با اشاره به اینکه تبلور حضور نخبگان سیاسی به صورت قانونمند در احزاب وجود دارد، گفت: اگر احزاب آنچنان در انتخابات و امور سیاسی تاثیرگذار نیستند، دلیلش این است که خود  نتوانسته‌اند جایگاهشان را به دست بیاورند در حالیکه جامعه آمادگی این را دارد پشت احزاب قوی و شناسنامه‌دار حرکت کند.

ترابیان به وجود ۵۰ حزب در استان اشاره کرد و ادامه داد: دریغ از اینکه، این احزاب در طول سال کارگاه آموزشی برای اعضا برگزار کند یا به صورت هفتگی بولتنی داشته باشد.

وی این هم را گفت که همه به نوعی منتظر هستند که فضا انتخاباتی و وارد عرصه شوند، البته احزاب انگشت شماری هم داریم که در طول سال فعالیت‌هایی دارند و نیروهایشان را سازماندهی کرده‌ایم.

رییس خانه احزاب کردستان با بیان اینکه اگر احزاب خود را توانمند کنند مردم هم استقبال می‌کنند و باعث می شود بصیرت جامعه ارتقا یابد، اضافه کرد: اگر رییس جمهوری از طرف احزاب معرفی شود بعد از بدست آوردن قدرت، آن حزب بابد جوابگوی مردم باشد و این مهم بسیار ارزشمند بوده و دیگر فرد منتخب ناچار است به وعده‎ایش عمل کند.

احزاب سیاسی کردستان در قاب مشارکت ۱۴۰۰

 قوی بودن احزاب در گرو پاسخگویی به مردم است

دبیر اول حزب کارگزاران کردستان نیز راجع به سهم خواهی احزاب اظهار داشت: احزاب یکی از پایه های اصلی دموکراسی هستند و حزب در این راستا باید بتواند برنامه‌ریزی کند و قدرت را در دست بگیرد.

فتحی ماهیت فعالیت احزاب را کسب قدرت برای خدمت به مردم عنوان کرد و یادآور شد: اگرچه حاکمیت به احزاب زیاد اعتماد ندارد اما خوشبختانه این بار در انتخابات آتی احزاب کارکرد خودش را دارد و جامعه دنبال این ساختارهای سیاسی حرکت می‌کنند.

وی حزب را رابط بین مردم، حاکمیت و دولت دانست و گفت: حزب باید جوابگوی مردم و تعهداتش باشد و قطعا رییس جمهوری که از جانب یک حزب حمایت شود، در مقابل عملکردش پاسخگو خواهد بود.

دبیر اول حزب کارگزاران کردستان اضافه کرد: فردی که از طرف حزب انتخاب و حمایت شود، مورد مواخذه نیز قرار گرفته و اینگونه کار حزبی و تشکیلاتی ارزش پیدا می‌کند.

حمایت مادی و معنوی از احزاب صورت نمی‌گیرد

رییس شورای ائتلاف نیروهای انقلاب اسلامی کردستان در پاسخ به چرایی ضعف عملکرد احزاب در افزایش آگاهی سیاسی مردم و نقش آنان در تشویق مردم به مشارکت در انتخابات اینگونه پاسخ داد: عدم حمایت مادی و معنوی از احزاب و ذهنیت منفی مردم از آنها دست به دست هم داده که این تشکیلات نتوانند آنگونه که لازم است نقش ایفا کنند.

حجت‌الاسلام سادات تاکید کرد: حاکمیت باید به این نتیجه برسد به تحزب به عنوان ویترین جامعه و چرخ دنده و موتور محرکه دموکراسی و مردم سالاری، بها دهد تا   احزاب جایگاه خود را پیدا کنند.

وی خواستار فعالیت احزاب و برگزاری مناظرات سیاسی و انعکاس مشکلات مردم توسط این تشکیلات شد و افزود: حزب‌های سیاسی باید مطالات مردمی را مطرح و مسوولان و مدیران را به چالش بکشند، ضمن اینکه در زمان انتخابات، مردم را از  اهمیت این رویداد سیاسی آگاه و آنان را به مشارکت گسترده دعوت کنند.

رییس شورای ائتلاف نیروهای انقلاب اسلامی کردستان با بیان اینکه قانون از احزاب حمایت نمی‌کند، اضافه کرد: به عنوان نمونه مکانی که به عنوان خانه احزاب کردستان تعیین شده محلی مخروبه و نامناسب است، این در حالی است که باید مکانی در شان کنشگران سیاسی در اختیار آنان قرار گیرد و آرامش روانی بر فعالیتشان حاکم باشد.

حجت‌الاسلام سادات همچنین عدم آگاهی، عدم اعتماد و نارضایتی را از دلایل مشارکت پایین مردم در انتخابات عنوان کرد و گفت: ناکارآمدی دولت‌ها مردم را دلسرد و نگران کرده و مشکل بیکاری و تورم باعث شده مردم از حاکمیت ناراضی باشند که باید برای آن راهکاری اندیشیده شده و آگاهی مردم نسبت به اهمیت شرکت در انتخابات و تعیین سرنوشت خود، افزایش یابد.

وی یادآور شد: باید ضمن جبران ناکارآمدی دولت‌ها، پاسخ اقناعی به مردم داده و جایی که قصور شده، از مردم عذرخواهی شود که قطعا رضایت آنان جلب خواهد شد.

احزاب سیاسی کردستان در قاب مشارکت ۱۴۰۰

شورای نگهبان درباره مشروعیت و صلاحیت کاندیداها با احزاب مشورت کند

دبیر خانه پرستاران کردستان معتقد است آنگونه که نیاز است کسی برای نظر احزاب ارزشی قائل نشده است، در حالیکه اگر احزاب قوی داشتیم و دولت و وزرا از طریق آنان انتخاب می شد، افراد منتخب ناچار بودند در مقابل عملکردشان پاسخگو باشند.

رحمان پناه بر این باور است که شورای نگهبان باید مشروعیت کاندیداها را برای تایید صلاحیت از احزاب بگیرد و اضافه کرد: اگر فکر جمعی پشت قول و ادعاهای کاندیداها باشد، کسی جرات ندارد وعده‌های واهی به مردم بدهد.

نقاط مثبت عملکرد دولت منعکس شود

رییس خانه احزاب کردستان با تاکید بر اینکه فعالان سیاسی و دبیران احزاب در طول چهار سال اقدامات دولت‌ها را سیاه و سفید مطلق نبینند، ادامه داد: دولت‌ها نقاط مثبت و منفی دارند، پس در طول سال احزاب اقدامات مثبت دولت را به مردم انعکاس دهند تا مردم به احزاب اعتماد کنند.

ترابیان این را هم گفت که در کشورمان نقد زیاد هست ولی رفتار مثبت دولت را تایید و منعکس نمی کنیم که همین باعث ناامیدی و دلسردی مردم از حاکمیت و دولت می‌شود.

وی اظهار داشت: اگر فضای تقدیر از خدمات مثبت دولت‌ها در جامعه ایجاد شود، مردم نیز راحت‌تر می‌توانند به بصیرت برسند و فرد مناسب را برای کرسی ریاست جمهوری انتخاب کنند، همچنانکه در مورد شوراها نیز این موضوع صدق می‌کند.

رییس خانه احزاب کردستان با بیان اینکه احزاب باید قدر کار خود را بدانند، افزود: تبلور اقدامات احزاب سیاسی در زمان انتخابات خود را نشان می دهد اما حزب‌ها نباید از روی اجبار خود را به کاندیدای خاصی وصل کنند، در حالیکه آن کاندیدا خود را مستقل معرفی می‌کند.

احزاب سیاسی کردستان در قاب مشارکت ۱۴۰۰

یک سوزن به رسانه ها

دبیر حزب رفاه ملت ایران از اینکه رسانه‌ها و خبرنگاران فقط در زمان انتخابات سراغ احزاب را می‌گیرند، انتقاد کرد و گفت: چرا شما خبرنگاران در طول سال و به صورت مستمر با احزاب ارتباط نمی‌گیرید و این رویه را تنها منحصر به زمان تبلیغات و انتخابات موکول می‌کنید؟

حیدری با بیان اینکه تریبونی در اختیار احزاب برای انتقاد از عملکرد مسوولان به عنوان مثال شورای شهر وجود ندارد، اضافه کرد: ۲ اتفاق باید روی دهد، به این معنا که عامه مردم صحبت‌های ما را بشنوند و دوم اینکه لایه‌ای به عنوان احزاب با گفتمان تخصصی راه بیفتد و تریبون‌های خبری به صورت مستمر در اختیار آنان باشد.

وی به این هم اشاره کرد که برای افزایش مشارکت سیاسی مردم، باید چهره های مردمی پای تریبون باشند و مردم را به مشارکت دعوت کنند، البته این فقط مربوط به شهرها نیست، چراکه در روستاها نیز این ظرفیت به خوبی وجود دارد.

نیاز به احزاب

وجود احزاب سیاسی در جامعه یک نیاز ضروری و اساسی تلقی می شود به‌طوری که هم دولت و هم جامعه نیاز به حزب دارد.

علت اینکه جامعه نیاز به حزب دارد این است که امروزه خواسته های گروهها و اقشار متفاوت شده است و درکشان از نیازهای طبقاتی شان افزایش پیدا کرده است  برای اینکه بتوانند این نیاز طبقاتی‌شان را به سیستم سیاسی افزایش بدهند و چون تحصیلاتشان افزایش پیدا کرده و آگاهی آنها بیشتر شده به قالب تشکیلاتی که اسمش را حزب می گذاریم تبدیل می‌شوند.

دولت نیز احساس می کند که بدون حزب قابلیت تداوم ندارد، دولتها نیاز به این دارند که با جامعه ارتباط داشته باشند یکی از این ارتباطات حزب است.

به همین دلیل مشارکتها هم که در قالب حزب صورت می‌گیرد مردم سالارترخواهد بود و البته صرف وجود حزب کافی نیست باید موانع حزب برطرف شود آسیب شناسی جدی صورت پذیرد تا به یک نقطه ایده آل برسیم.

مفاهیم  توسعه سیاسی، مشارکت مردم، مشروعیت سیاسی، قانونمندی، تحمل و مدارا، نظم و ثبات سیاسی مفاهیمی هستند که نقطه تلاقی  آنها ظهور احزاب و گروههای سیاسی است.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha