۲۳ فروردین ۱۴۰۰، ۱۸:۱۱
کد خبرنگار: 1295
کد خبر: 84292849
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

پروندهٔ خبری

جامعه جهانی در مقابل تروریسم هسته‌ای چه خواهد کرد؟

۲۳ فروردین ۱۴۰۰، ۱۸:۱۱
کد خبر: 84292849
جامعه جهانی در مقابل تروریسم هسته‌ای چه خواهد کرد؟

تهران- ایرنا- اقدام خرابکارانه در سایت هسته ای نطنز آشکارا تروریسم هسته‌ای است. نهادها و مجامع بین المللی‌ در قبال چنین رفتارهایی مسئولیت دارند . هرگونه سکوت و بی عملی در قبال چنین اقدامات مخرب ممکن است عواقب جبران ناپذیری داشته باشد.

به گزارش خبرنگار ایرنا، رژیم صهیونیستی در سکوت مجامع بین‌المللی به تروریسم هسته‌ای روی آورده است و تلاش می‌کند با اقدامات خرابکارانه به برنامه هسته‌ای ایران ضربه بزند. اقدام اخیر این رژیم در مورد تاسیسات نطنز در آستانه مذاکرات ایران با کشورهای عضو برجام نشان از وحشت این رژیم از موفقیت مذاکرات احیای برجام دارد. سران این رژیم در سالهای اخیر با کمک و همراهی با دولت پیشین ‌آمریکا تلاش‌های زیادی برای نابودی برجام انجام دادند. خروج ترامپ از برجام و پیگیری سیاست فشار حداکثری کاملا در راستای منافع رژیم صهیونیستی بود. و عملا آمریکا کارگزار سیاست‌های این رژیم شده بود با این حال اکنون و بعد از آغاز گفت و گوهای ایران و 1+4 این رژیم با اقدامات ایذایی به زعم خود در صدد تاثیرگذاشتن بر این روند و تخریب مسیری است که آغاز شده است.

 واقعیت این است که ماجراجویی‌های رژیم صهیونیستی و تروریسم هسته ای آن در سایه بی‌عملی و سکوت نهادهای بین المللی همچون‌آژانس بین المللی انرژی اتمی صورت می‌گیرد. این رژیم که رفتارهای غیر مسئولانه ای در قبال نظم و امنیت بین المللی و نظام عدم اشاعه دارد، بیش از۲۰۰ کلاهک هسته ای در اختیار دارد  و عضویت در پیمان NPT را نیز نپذیرفته است، با این حال چند دهه است که مقامات این رژیم در مجامع گوناگون فعالیت‌های هسته ای ایران را تهدیدی برای امنیت منطقه و جهان معرفی می‌کنند.

عصر روز یکشنبه علی اکبر صالحی، رئیس سازمان انرژی اتمی  در واکنش به این اقدام تروریستی گفت: اقدامی که علیه مرکز غنی سازی نطنز انجام شد، نشان دهنده شکست مخالفان پیشرفت‌های صنعتی و سیاسی کشور برای جلوگیری از توسعه چشم‌گیر صنعت هسته‌ای از یک سو و مذاکرات موفق برای رفع تحریم‌های ظالمانه است.

صالحی ضمن تاکید بر ضرورت برخورد جامعه بین المللی و آژانس بین المللی انرژی اتمی با این تروریسم هسته‌ای تاکید کرد که ایران حق خود را برای اقدام علیه عاملین و آمرین و مباشرین محفوظ می‌دارد. وی در عین حال گفت: ایران برای ناکام گذاشتن اهداف آمرین این حرکت تروریستی، جمهوری اسلامی ایران با جدیت، به گسترش فناوری هسته ای از یک سو و تلاش برای رفع تحریم‌های ظالمانه از سوی دیگر ادامه خواهد داد.

تروریسم هسته‌ای جدیدترین و خطرناک‌ترین شکل تروریسم است که شامل انجام رفتارهای غیرقانونی علیه مواد و تأسیسات هسته‌ای است.

کنوانسیون بین‌المللی برای جلوگیری از اعمال تروریسم هسته‌ای در سال ۲۰۰۵ در معاهده سازمان ملل متحد برای غیرقانونی کردن اعمال تروریسم هسته‌ای برای بررسی و مجازات تروریسم هسته ای طراحی شد. در سپتامبر ۲۰۱۶، این کنوانسیون با ۱۱۵ امضا کننده و ۱۰۶ کشور شرکت کننده، از جمله قدرت‌های هسته ای چین، فرانسه، هند، روسیه، انگلیس و ایالات متحده به تصویب رسید. "آسیب رساندن به تأسیسات هسته ای، به طوری که باعث انتشار مواد رادیواکتیو یا خطر آن بکند" از مفاد این کنوانسیون است.

هرچند این خرابکاری در تاسیسات هسته ای کشورمان صدمات انسانی و آلودگی به دنبال نداشت، در عین حال نباید از نظر دور داشت که اقدام رژیم صهیونستی ممکن بود باعث انتشار مواد رادیواکتیو در نطنز شود که باعث به خطر افتادن جان هزاران نفر می شد.

اسفند ماه سال گذشته بنی‌گانتز، وزیر جنگ رژیم صهیونیستی در گفت و گو با شبکه خبری فاکس نیوز گفت که ارتش این رژیم در حال تجدیدنظر در طرح‌ها برای کسب آمادگی برای یک حمله احتمالی به تاسیسات هسته‌ای ایران است.

در حالی که رژیم صهیونیستی علنا به برنامه‌های خود در جهت تروریسم هسته‌ای‌ علیه ایران اعتراف می‌کند این وظیفه جامعه جهانی است که در مقابل چنین اقدامات مخربی موضع‌گیری کند و سکوت چندین ساله خود را کنار بگذارد. این رژیم نه تنها به مراکز هسته‌ای ایران حمله می‌کند بلکه از ترور دانشمندان و متخصصان هم ابایی ندارد.

عصر روز جمعه هفتم‌آذرماه سال گذشته هم عوامل تروریستی محسن فخری‌زاده دانشمند هسته‌ای و معاون وزیر دفاع جمهوری اسلامی ایران  ترور شد و به شهادت رسید. پس از ترور شهید فخری زاده وزیر اطلاعات رژیم صهیونیستی ادعا کرد: تصور می‌کنم که دانشمندان هسته‌ای ایران خواب راحتی ندارند. آنها می‌دانند که آنچه هفته گذشته رخ داد، ممکن است که برای هر کدام از آنها رخ دهد. ما فخری‌زاده را شناسایی کردیم و وی را تحت رصد قرار دادیم و دانستیم که آنچه وی انجام می‌دهد، انجام طرح و پروژه‌ای است که خاورمیانه و کل دنیا را در معرض خطر قرار می‌دهد.

این سطح از جسارت و اعتراف به جنایت توسط مقامات رژیم صهیونیستی نتیجه سکوت جامعه جهانی است که اجازه می‌دهد این رژیم اشغالگر به اقدامات جنایتکارانه خود ادامه بدهد.

اگر چه مقام‌های رسمی رژیم صهیونیستی تاکنون در زمینه اقدام خرابکارانه در نطنز سکوت کرده‌اند. اما بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر رژیم صهیونیستی پس از مراسمی برای مقامات امنیتی، اطلاعاتی و نظامی این رژیم سخنرانی می کرد، بدون اشاره مستقیم به حادثه نطنز در توییتر خود نوشت: مبارزه با ایران، با هسته ای شدن آن، با نیروهای نیابتی آن و مسلح شدن آن یک ماموریت بسیار بزرگ است. هیچ اطمینانی نیست که وضعیت فردا مانند امروز باشد.

محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه در جلسه با کمیسیون امنیت ملی مجلس با اشاره به اینکه مقامات سیاسی و نظامی رژیم صهیونیستی صراحتا گفته بودند که اجازه پیشرفت در رفع تحریم‌های ظالمانه را نخواهند داد، گفت: آنها اکنون تصور می‌کنند به هدف خود می‌رسند. ولی صهیونیست‌ها پاسخ خود را در پیشرفت‌های بیشتر هسته‌ای خواهند گرفت.

 وی یادآورشد: نطنز قوی‌تر از گذشته با استفاده از ماشین‌های پیشرفته‌تر ساخته خواهد شد و اگر فکر می‌کنند دست ما در مذاکره ضعیف شده است، اتفاقا این عمل زبونانه موضع ما را در مذاکرات قوی‌تر خواهد کرد و طرف‌های مذاکره باید بدانند اگر تاکنون با تاسیسات غنی‌سازی با ماشین‌های نسل اول مواجه بودند الان نطنز می‌تواند مملو از سانتریفیوژهای پیشرفته با چند برابر توان غنی‌سازی باشد.

ظریف  در این نشست با تاکید بر ضرورت توجه نخبگان و مردم برای نیفتادن در دام مکارانه طراحی شده رژیم صهیونیستی، گفت: صهیونیست‌ها می‌خواهند انتقام توفیقات در مسیر لغو تحریم‌های ظالمانه را از مردم ایران بگیرند ولی ما اجازه نخواهیم داد و انتقام این اقدامات را از خود صهیونیست‌ها خواهیم گرفت.

 تحلیلگران هدف رژیم صهیونیستی از اقدام خرابکارانه روز گذشته در نطنز را تاثیرگذاری بر مذاکرات وین و جلوگیری از توافق احتمالی در این زمینه عنوان می کنند. بعد از این اقدام تروریسمی در رسانه های غربی ادعا شده که این اقدام ایران را در زمینه غنی سازی حدود 9 ماه به عقب انداخت.

 به زعم این تحلیلگران این برگ بنده ایران در فرایند مذاکرات را از دستش خارج می کند. ولی واقعیت این است که ایران ابزارها و برگ برنده‌های متعددی دارد و البته با رویکردی شفاف و صادقانه وارد مذاکرات شده است. طرف‌های مقابل هم به خوبی می‌دانند که رژیم صهیونیستی از هیچ اقدام مخربی برای احیای توافق هسته‌ای ابا نخواهد کرد. اگر مذاکره کنندگان غربی در زمینی بازی کنند که رژیم صهیونیستی طراحی کرده است،   عملا وارد همان راه و مسیری خواهند شد که در چهار سال گذشته دولت پیشین آمریکا وارد شد.

اکنون این سوال مطرح است که این دولتها چقدر می توانند سرکشی‌ها و اقدامات مخرب این رژیم را مهار کنند و مانع از اقدامات مخرب آن در جهت احیای برجام شوند. ایران در هر صورت پاسخ اقدامات ایذایی و مخرب صهیونیست‌ها را به طور مقتضی در زمان و مکان مناسب خواهد داد ولی این امر رافع مسئولیت‌های نهادها و مجامع بین المللی، همچون‌آژانس شورای حکام  و حتی شورای امنیت سازمان ملل نیست.

 شورای امنیت سازمان ملل به عنوان نهادی که متولی حفظ صلح و امنیت بین المللی است باید به وظیفه خود در قبال تروریسم هسته ای جدی تر وارد شده و سرکشیهای رژیم صهیونیستی را مهار کند.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار سیاست خارجی

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha