تلاش می‌کنیم مشکلات گذشته میان ایران و اقلیم بوجود نیاید

تهران-ایرنا- نماینده اقلیم کردستان عراق در ایران گفت: باتوجه به دستاوردهای خوبی که سفر نچیروان بارزانی به تهران داشته، حتماً در آینده شاهد توسعه همکاری‌های سیاسی، امنیتی و اقتصادی میان ایران و منطقه اقلیم کردستان عراق خواهیم بود.

ناظم دباغ نماینده اقلیم شمال عراق در ایران در گفت‌وگو با خبرنگار سیاست خارجی ایرنا در خصوص اهمیت و دستاوردهای سفر اخیر نچیروان بارزانی رئیس منطقه اقلیم به تهران و دیدارهایش با مقامات عالی رتبه کشورمان، اظهارداشت: سفر راهبردی و مهم نچیروان بارزانی رئیس منطقه اقلیم کردستان عراق به تهران به همراه هیأت همراه نه به منظور تقویت روابط با تهران بلکه به منظور ترمیم روابط و حل و فصل مشکلاتی که ایجاد شده بود صورت گرفت. همچنین دو طرف در این سفر و دیدارهای صورت گرفته تاکید کردند که روابط گذشته را ادامه دهند و آن روابط را هم گسترش دهند.

وی با بیان اینکه سفر مهم نچیروان بارزانی به ایران دستاوردهای مثبت و زیادی را به همراه داشت، گفت: یکی از مهمترین دستاوردهای این سفر دیداری بود که آقای بارزانی برای اولین مرتبه با حضرت آیت الله خامنه‌ای رهبری انقلاب اسلامی ایران انجام داد که دیداری دوستانه و صمیمی هم بود.

نماینده اقلیم کردستان عراق در ایران تصریح کرد: در این دیدار رهبری انقلاب ایران بر این موضوع تاکید کردند که در یک بازه زمانی اکثریت رهبران کُرد عراق در ایران زندگی می‌کردند.

دباغ تصریح کرد: در این دیدار رهبری انقلاب ایران با بیان برخی خاطرات گذشته یادی هم از مرحوم ادریس بارزانی پدر نچیروان بارزانی کردند. رهبری ایران بر این نکته تأکید کردند که ما باید همچون یک ملت با یکدیگر همکاری داشته باشیم تا ضمن برطرف کردن برخی مشکلات فی مابین، در راستای تقویت روابط میان ایران و اقلیم کردستان عراق گام برداریم.

وی با بیان اینکه سفر اخیر رئیس منطقه اقلیم کردستان عراق به ایران دستاوردهای مثبت و خوبی را در حوزه‌های سیاسی، اقتصادی و امنیتی به همراه داشت، عنوان کرد: حجم تبادلات تجاری میان ایران و منطقه اقلیم کردستان عراق در این مدت افزایش چندانی پیدا نکرده، اما کاهش هم نداشته است.

نماینده اقلیم کردستان عراق در ایران بیان کرد: در صورتی که شرایط و فضای مناسبی جهت افزایش حجم تبادلات تجاری میان دو طرف فراهم شود ظرفیت‌های خوبی در منطقه اقلیم کردستان عراق وجود دارد که می‌تواند زمینه‌های خوب همکاری را با ایران داشته و حجم تبادلات تجاری دو طرف را افزایش دهد.

دباغ گفت: در راستای افزایش سطح تعاملات تجاری دو طرف مقامات ایران و اقلیم مصمم به انجام این موضوع هستند و بر منفعتی که از این موضوع هر دو طرف خواهند داشت تاکید کردند و امیدواریم که شرایط جهت تحقق این هدف فراهم شود.

وی افزود: در نشست خبری که اخیراً آقای نچیروان بارزانی داشته بر این موضوع تاکید کرده که مقامات اربیل بر اجرای مفاد توافقنامه امنیتی میان ایران و عراق پایبند هستند و البته قسمتی از این توافقات هم انجام شده است.

نماینده اقلیم کردستان عراق در ایران تصریح کرد: آقای بارزانی بر این مهم تاکید کرد که از هیچ نقطه‌ای در خاک اقلیم کردستان عراق هیچ گروهی حق ندارد که علیه منافع و امنیت ملی ایران و کشورھای ھمسایە اقدامی انجام دهد و متقابلاً هم از سوی ایران گروه یا گروه‌هایی علیه منافع و امنیت اقلیم کردستان عراق اقدامی انجام ندهند.

دباغ در پایان خاطرنشان کرد: حتماً در آینده شاهد توسعه همکاری‌های سیاسی، امنیتی و اقتصادی میان ایران و منطقه اقلیم کردستان عراق خواهیم بود و آقای بارزانی هم بر این مسئله تاکید کرد که تلاش می‌کنیم بار دیگر مشکلاتی که در گذشته وجود داشته میان ایران و اقلیم به وجود نیاید.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار سیاست خارجی

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha