امیرعبداللهیان: نیازمند تداوم گفت وگوهای منطقه‌ای هستیم

تهران - ایرنا - وزیر امور خارجه گفت: امروز بیش از گذشته نیازمند تداوم گفت وگو برای نیل به توافقات و همکاری‌ منطقه‌ای جهت افزایش تعاملات بین یکدیگر و البته شناخت چالش‌ها هستیم.

به گزارش خبرنگار سیاست خارجی ایرنا، حسین امیرعبداللهیان بعدازظهر یکشنبه ۲۳ اردیبهشت ماه در سومین نشست گفت وگوهای ایرانی - عربی برای همکاری و تعامل اظهار داشت: اطمینان دارم که این قبیل کنفرانس‌ها می‌تواند به افزایش تعاملات فی مابین بیانجامد و موجبات صلح، ثبات و امنیت منطقه را فراهم آورد.

وی گفت: امروز از مرحله گفت وگوهای ایرانی - عربی عبور کردیم و در مرحله گفت وگوها و همکاری‌های منطقه‌ای وارد شده‌ایم و در صورت موافقت بانیان این نشست، در ادامه گفت وگوهای منطقه‌ای را جایگزین گفت وگوهای ایرانی - عربی کنیم زیرا در کنار یکدیگر هستیم و در مرحله مثبتی از گفت وگوها و همکاری های مثبت و نیرومند منطقه‌ای قرار داریم.

امیرعبداللهیان افزود: امروز بیش از گذشته نیازمند تداوم گفت وگو برای نیل به توافقات و همکاری‌ منطقه ای جهت افزایش تعاملات میان یکدیگر و البته شناخت چالش‌ها هستیم. مشترکات ما فراوان است و بیشتر از نقاط اختلافی ساختگی و تحمیل شده از بیرون است.

وزیر امور خارجه بیان کرد: امروز نیازمند عزم شجاعانه در بازبینی برداشت‌هایی هستیم که برخی آنها پژواک تفسیرهای غیر دقیق از رخدادهای تاریخی است و بسیاری از آنها ناشی از دوران معاصر است که منشاء خارجی دارد و به منظور اختلاف افکنی میان کشورهای منطقه مطرح شده است.

امیرعبداللهیان افزود: ایران برای تقویت روابط میان کشورهای منطقه‌ مصمم است و سیاست خارجی دولت سیزدهم ناظر بر این نقطه اساسی است.

وی گفت: جمهوری اسلامی ایران در راستای تحکیم دولت‌های منطقه می‌کوشد. بازگشت روابط عادی میان تهران و ریاض یکی از نشانه‌های آن است. معتقدیم ایران و عربستان فرصت‌های بسیاری برای همکاری دارند. ارزیابی مشترک ما از مناسبات یکسال گذشته دو طرف موفقیت‌های خوبی را از توسعه چندلایه همکاری‌ها نشان می‌دهد هرچند هنوز در ابتدای مسیر هستیم.

امیرعبداللهیان تصریح کرد: همکاری ایران با عربستان و دیگر کشورهای عرب منطقه از جمله دستور کارهای ما است. با قطر، امارات و کویت فاز جدیدی از روابط را طی و از اقدام بحرین برای آزادسازی زندانیان سیاسی قدردانی می‌کنیم.

وزیر امور خارجه بیان داشت: مساله فلسطین نماد رنج یک ملت است که از همه حقوق خود محروم شده و ناچار شده برای احقاق حقوق خود فقط در هفت ماه گدشته هزاران شهید و زخمی تقدیم کند و به صورت میلیونی در قطعه‌ای کوچک از میهن خود آواره شوند. ملتی آواره از وطن و آواره در وطن که به همه درس پایداری و مقاومت می‌دهند. 

وی گفت: رژیم صهیونیستی بر اساس نفی و نقض حقوق ملت فلسطین و زیاده‌خواهی‌ شکل گرفته و از امکان درک واقعیات منطقه برخوردار نیست. آمریکا با تداوم حمایت بی قید و شرط از رژیم صهیونیستی به شعارهای حقوق بشرخواهانه خود پشت پا زده است.

امیرعبداللهیان افزود: فلسطین برای نیل به حقوق بدیهی خود راهی جز ایستادگی و مقاومت ندارد و این تنها راه پیش روی آنها است. ایران طرح همه پرسی برای مردم فلسطین را سال‌ها پیش در سازمان ملل به ثبت رسانده است.

وزیر امور خارجه عنوان کرد: صلح، ثبات و امنیت در منطقه تا زمانیکه خلع سلاح و رفع اشغالگری رژیم صهیونیستی صورت نگیرد محقق نخواهد شد. موضوع فلسطین باید مرکز ثقل انسجام کشورهای منطقه و جهان اسلام قرار گیرد. 

وی گفت: ایران در چارچوب وظایف انسانی، اخلاقی و سیاسی آمادگی کامل خویش را برای مساعدت همه جانبه با کشورهای منطقه به منظور تحقق آرمان فلسطین اعلام میدارد. راهبرد ما توسعه و امینت پایدار منطقه و همگرایی منطقه‌ای است.

امیرعبداللهیان گفت: تاکید می‌کنم این روزها مصادف با خروج آمریکا از برجام است. طبق ۱۵ گزارش آژانس ایران به تعهداتش پایبند بوده و حتی اقدامات جبرانی ما در برابر توافق و بی عملی اروپایی‌ها و یکسال صبر راهبردی ما منجر به اتخاذ رویکرد جدید شد و ما در دولت اقتصاد خو را منوط به برجام نکردیم.

وزیر امور خارجه خاطرنشان کرد: مسیر لغو تحریم‌ها و اجرای توافق به گونه‌ای که تامین کننده منافع ایران باشد پایبند خواهیم بود و طرف‌های مقابل را به اقدام سازنده فرا می خوانیم.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار سیاست خارجی

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha