۲۹ بهمن ۱۳۹۷، ۱۰:۳۵
کد خبر: 83213475
T T
۰ نفر

پرواز مرگ در خيابان هاي درون شهري مازندران

۲۹ بهمن ۱۳۹۷، ۱۰:۳۵
کد خبر: 83213475
پرواز مرگ در خيابان هاي درون شهري مازندران

ساري- ايرنا- اگر چه ممكن است عجيب باشد ولي واقعيت دارد؛ اين كه بيشترين آمار تصادفات در مازندران مربوط به خيابان هاي درون شهري است كه سالانه دهها كشته و صدها زخمي بر جاي مي گذارد.

به گزارش خبرنگار ايرنا، اصولا براي خيابان هاي درون شهري علاوه تسهيل در تردد شهروندان، كاركردهاي ديگري هم تعريف مي شود از جمله فراهم كردن آسايش روحي و رواني شهروندان، ولي انتظار چنين عملكردي از خيابان هاي شهري مازندران با تازه ترين آماري كه اداره عمليات كنترل ترافيك راهنمايي و رانندگي اعلام كرده تقريبا بي مورد است.
آمار اين مركز نشان مي دهد كه در 9 ماهه امسال 52 درصد تصادفات رخ داده در جغرافياي جاده اي استان مربوط به خيابان هاي درون شهري بود در حالي كه 48 درصد باقي مانده در جاده ها و راههاي روستايي رخ داده است.
به عبارتي در اين مدت حدود 2 هزار و 200 مورد تصادف درون شهري در مازندران رخ داد كه نتيجه آن 129 كشته و 2 هزار و 220 زخمي بوده است.
مازندران داراي 58 شهر كوچك در قالب 22 شهرستان است و بيش از 55 درصد از جمعيت حدود سه ميليون و 300 هزار نفري استان هم در نقاط شهري زندگي مي كنند.
طبق آمار نيروي انتظامي ، سالانه حدود 15 هزار فقره تصادف در معابر درون و برون شهري مازندران رخ مي دهد.
مازندران 10 هزارو 700كيلومتر راه اصلي و فرعي دارد كه حدود چهار هزار كيلومتر آن محور اصلي است.
** همه مقصرند
تصادف رويدادي چند علتي است و تاثير همزمان چند عامل باعث وقوع تصادف مي‌شود، به عبارتي بروز تصادفات در راه‌هاي درون‌ شهري به سبب وجود زنجيره‌اي از علت‌ها شامل عوامل انساني، وسيله نقليه و محيط اطراف است.
وجود خيابان هايي با خط كشي هاي بي رنگ و رو ، عدم كشش كافي خيابان ها براي تردد حجم زياد خودروها ، نبود و يا بي اثر بودن علائم رانندگي افقي و عمودي ، نبود كمربندي براي بسياري شهرها و مهم تر از همه ضعف فرهنگ رانندگي مهم ترين عواملي است كه خيابان هاي درون شهري مازندران را تبديل به قتلگاه كرده است.
تنها با گشتي كوتاه و كنجكاوانه در خيابان هاي اصلي و فرعي يا ميادين و چهارراههاي شهري مازندران مي توان به اين نكته پي برد كه تردد در آنها تقريبا تابع هيچ مقرراتي نيست و در تمامي مقاطع و مسيرها آدم ها و ماشين ها در هم مي لولند بدون اين كه هيچ يك تابع اصولي در حركت باشد.
وضعيت حتي به گونه اي است كه در بسياري از مراكز شهري خط كشي عابر پياده يا وجود ندارد و يا به حدي كم رنگ رشده است كه ديگر قابل تشخيص نيست .
در كنار وجود چنين ضعف هايي ، بر اساس اظهارات كارشناسي ماموران راهنمايي و رانندگي، علايم رانندگي افقي و عمودي به عنوان چشم سوم رانندگان كه نقش مهمي در كاهش تصادفات دارند در ورودي و داخل شهرهاي استان يا بسيار كم است و يا اندازه آن كوچك بوده و بدرستي در معرض ديد مسافران قرار نمي گيرد.
بر اساس قوانين ؛پليس نيروي انتظامي با بررسي هاي كارشناسي نقاط تردد عابر پياده براي رنگ آميزي ، محل ايجاد پل هاي هوايي ، محل نصب و اندازه ابعاد علائم راهنمايي و رانندگي را مشخص مي كند و شهرداري ها در شهرها و راه و شهر سازي در خارج از شهرها بايد اقدام عملي داشته باشند.
** چه بايد كرد ؟
كارشناسان توجه و ساماندهي به وضعيت تابلوهاي راهنمايي ‌و رانندگي ، خط‌كشي‌ خيابان ها ، ايجاد فضاي لازم براي پارك خودروها ، بر طرف ‌كردن سرعت ‌گيرهاي متعدد و بي‌دليل ، كاهش انشعابات و ورودي‌هاي زياد در برخي خيابان‌ها و بهبود سواد ترافيكي شهروندان را از مهم ترين عوامل كاهنده تصادفات درون شهري مي دانند.
رئيس اداره عمليات كنترل ترافيك راهنمايي و رانندگي مازندران در اين باره به خبرنگار ايرنا گفت: خط كشي راهها از علائم ترافيكي افقي محسوب مي شود كه نقش مهمي در روان سازي ترافيك و ايمني شهروندان دارد ولي امروز نبود و يا كمرنگ شدن خطوط شهري و عابر پياده از معضلات پليس در شهرهاي استان است.
سرهنگ رحيم باقري رنگ آميزي مقاوم و ماندگار جداول داخل شهر ، استفاده از ظرفيت هاي مديريتي ، عدم برخورد احساسي با متخلفان ، نصب تابلوهاي هدايت رانندگان و مرمت سطح معابر را هم از ديگر عوامل مهم كاهنده تصادفات بويژه در درون شهرها برشمرد.
وي گفت: در يك سال اخير وضعيت خط كشي خيابان ها و گذرگاهها در شهرهاي مازندران بسيار كم رنگ شده و يا از اصلا پاك شده و ديگر انجام نشده است كه به نظر مي رسد بروز اين مشكل هم ناشي از مشكلات مالي شهرداري ها از يك سو و نبود رنگ هاي با كيفيت كه ماندگاري بالايي داشته باشند از سوي ديگر است.
مازندران داراي آب و هواي مرطوب با بارندگي هاي چهار فصل است و به همين علت نيز عناصر مختلف از جمله خط كشي هاي معابر و خيابان ها تحت تاثير چنين وضعيتي ماندگاري كمتري در مقايسه با ديگر مناطق كشور دارند .
رئيس اداره عمليات كنترل ترافيك راهنمايي و رانندگي مازندران افزود: بررسي ها نشان مي دهد كه خط كشي با رنگ هاي توليد داخل كمتر از يك ماه از بين مي رود درحالي كه رنگ هاي خارجي كه پيش از تحريم به راحتي در اختيار شهرداري ها بود تا شش ماه ماندگاري داشت.
سرهنگ باقري با اظهار اين كه بيشتر خيابان هاي اصلي و فرعي شهرهاي مازندران فاقد خط كشي هستند تا سهم عبور خودروها مشخص باشد، گفت: در كنار اين موضوع متاسفانه ضعف فرهنگ رانندگي سبب شده تا ما شاهد رانندگي بين خطوط و نظم ترافيكي در داخل شهرهاي استان نباشيم.
رئيس اداره عمليات كنترل ترافيك راهنمايي و رانندگي مازندران اظهار داشت: در شرائط اقتصادي كنوني شهرداري ها و تحريم هايي كه عليه كشور وجود دارد، شهروندان مي توانند با تقويت فرهنگ رانندگي و رعايت موازين با وضعيت فعلي علائم و خط كشي ها كنار بيايند و در اين صورت ما شاهد كاهش تصادفات خواهيم بود.
وي افزود: استان مازندران تفاوت هايي در سفرپذيري گردشگران نسبت به گذشته دارد و اين استان هم اكنون در روزهاي پاياني هفته در تمامي فصل هاي سال حتي پاييز و زمستان شاهد حضور انبوه مسافران است كه بر تعداد سوانح مي افزايد.
سرهنگ باقري با اشاره به افزايش 12 درصدي سفر به اين استان در 10 ماه امسال، توضيح داد: به دليل نبود علائم رانندگي در اندازه مناسب و قابل ديد ، بسياري از مسافران مسيرهاي خود را گم كرده و وارد خيابان هاي ممنوع ورود و داخل شهري مي شوند و يكي از تبعات اين وضعيت ايجاد تصادف و ترافيك است كه در شهرهاي مازندران زياد ديده مي شود.
استان مازندران به عنوان گردشگر پذير ترين استان كشور سالانه شاهد تردد حدود 500 ميليون دستگاه خودرو خودرويي در جاده هايش است.
حضور ميليون ها مسافر در طول سال، افزايش جمعيت استان و مهاجرت پذيري آن در سال هاي اخير در كنار افزايش ضريب برخورداري از خودرو در داخل استان از جمله موضوعاتي است كه بايد شهرداران در شهرها و مسئولان راه و شهرسازي در بيرون از شهرهاي مازندران به آن توجه كرده و نسبت به ايمن سازي محل عبور عابرين پياده ، رنگ آميزي جداول و نصب تابلو ها در اندازه هاي مناسب اقدام عملي كنند.
6990/1654

سرخط اخبار استان‌ها