۱۷ مرداد ۱۳۹۷، ۷:۰۹
کد خبر: 82994721
T T
۰ نفر

چشم طمع سودجویان به كیوی مازندران

۱۷ مرداد ۱۳۹۷، ۷:۰۹
کد خبر: 82994721
چشم طمع سودجویان به كیوی مازندران

نوشهر - ایرنا - سود سرشار دلالان و سودجویان در بازار میوه و تره بار بویژه مركبات شمال باعث شده تا انها امسال چندماه مانده به برداشت كیوی روانه باغهای كیوی غرب مازندران بویژه شهرستان تنكابن شوند.

این افراد سقف قیمت خرید كیوی را بین یكهزار تا یكهزار و 500 تومان در هر كیلوگرم تعیین كرده اند و در كنار آن این شائبه را در بین باغداران ایجاد می كنندكه قیمت كیوی از این بالاتر نخواهد رفت و باغداران در صورت نفروختن ضرر خواهند كرد.
شیوه دلالان مثل همیشه استفاده از نیاز مالی باغداران و نیز نبود سازماندهی منظم برای خرید محصول كشاورزاست و از این طریق محصولی را كه به سختی تولید می شود به اسانی و ارزانی می خرند.
این درحالیست كه قیمت این محصول در بازار خرده فروشی استان مازندران در فصل برداشت گذشته كمتر از 40هزار ریال در كیلوگرم نبوده و در واقع دلالان سودی حدود 3 برابر بیشتر از تولید كنندگان این محصول می خواهند.
بر اساس آمار مراجع رسمی از سطح بیش از هشت هزار هكتار باغ های كیوی كشور، سالانه حدود 221 هزار تن محصول برداشت می شود كه حدود 160 هزار تن آن مربوط به باغ های مازندران است.
كیوی گیاه بومی جنوب چین است و میوه آن تخم مرغی شكل به اندازه یك تخم مرغ بزرگ و پوست آن قهوه‌ای رنگ و گوشت آن سبز كمرنگ است.
در اوایل دهه 50 شمسی كشت این گیاه در شمال كشور بوِیژه غرب مازندران مستعد تشخیص داده شد و بخشی از اراضی این منطقه به كشت این گیاه اختصاص داده شد.
تنكابن در غرب مازندران یكی از قطب های تولید كیوی در كشور است و بیش از 3 هزار هكتار ازباغهای این شهرستان زیر كشت این میوه است.
باغداران كیوی مازندران كه پس از برف سنگین و سرمازدگی شدید سال 95 به سختی باغ های خود را احیاء نمودند و منتظر رسیدن محصول هستند تا بخشی از خسارت های گذشته را جبران كنند، این روزها با قیمت های بسیار پایین از سوی دلالان و سودجویان مواجه شده اند.
در حالی كه زمان برداشت این محصول 15 آبان به بعد است ، دلالان از هم اكنون با توجه به نیاز مالی باغداران ، اقدام به خرید كیوی از سر باغ می كنند تا با عرضه آن به بهانه محصول نوبرانه در بازار داخلی به سود سرشاری دست یابند.
یك باغدار تنكابنی درباره آخرین وضعیت كیوی به خبرنگار ایرنا گفت : تولید كیوی یكی از رایج ترین محصولات بین باغداران این منطقه است و اگر ماندگاری شرایط آب و هوایی به همین شكل ادامه یابد شاهد تولید محصولی با كیفیت خواهیم بود.
اسماعیل امیری با اشاره به حضور زودهنگام دلالان در باغ های كیوی این شهرستان افزود : قیمت پیشنهادی آنها همان قیمت سال گذشته است و بعید به نظر می رسد باغداری حاضر به فروش محصول خود با این شرایط باشد مگر اینكه به دلیل مشكلات و فشارهای اقتصادی مجبور به این كار شود.
وی اظهار داشت : چشم امید باغداران به فروش كیوی امسال است تا بتوانند بخشی از خسارت های سرمازدگی سال 95 و همچنین اقساط تسهیلاتی را كه برای این منظور دریافت كرده اند پرداخت نمایند .
به گفته این باغدار ، باید تعاونی ها در این زمینه فعال شوند و با خرید منصفانه از باغدار ، محصول را به قیمت مناسب به دست مصرف كننده برسانند و از این طریق جلوی دلالی های كاذب گرفته شود.
**صادرات پر سود كیوی در سال جاری
یك كارشناس اقتصاد كشاورزی در این باره گفت : امسال به واسطه افزایش قیمت ارز بسیاری از صادركنندگان از هم اكنون به فكر صادرات این محصول افتاده اند.
احمد عزیزی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود : كیوی محصولی مورد پسند مردم كشورهای آسیای میانه و حوزه خلیج فارس است و باید در زمینه صادرات ان با توجه به وجود شبكه های مختلف حمل و نقل برنامه ریزی لازم صورت گیرد.
به گفته این كارشناس ، شرایط كشورهای واردكننده كیوی از ایران بسیار سختگیرانه است و اگر اندازه ، وزن و قند این محصول به حد استاندارد نرسد قابلیت صادرات نخواهد داشت.
وی به صادركنندگان توصیه كرد از برداشت و صادرات بی موقع كیوی خودداری كنند.
مدیر جهاد كشاورزی شهرستان تنكابن با انتقاد از نبود برنامه ای ضابطه مند برای فروش محصولات كشاورزی گفت : متاسفانه اقتصاد كشاورزی در كشور از راهبرد مشخصی برخوردار نیست و همین مسئله سبب نگرانی های فعالان این عرصه در هنگام فروش محصولات خود شده است.
عقیل استادی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود : زمان برداشت این محصول 15 آبان به بعد است و باید درصد قند آن به 2.6 بریكس برسد تا از درخت چیده شود و قابلیت صادرات داشته باشد.
وی با بیان اینكه برداشت زود هنگام كیوی به بازار هدف این محصول لطمه می زند ، اظهار داشت : همیشه بین تولیدكننده و مصرف كننده دلالان متعددی حضور دارند كه تنها به فكر جیبشان هستند و باید فعالیت آنها محدود شود.
به گفته مدیر جهاد كشاورزی تنكابن ، بازاریابی یكی از موضوعات مهم و استراتژیك در محصولات كشاورزی به شمار می آید كه باید در امر صادرات مورد توجه قرار گیرد.
وی یادآور شد : توسعه صنایع تكمیلی و تبدیلی كیوی در این شهرستان با توجه به رونق كشت این محصول، ضروری است و باید با ایجاد زنجیره فراوری آن، زمینه اشتغال و درآمدزایی بیشتر در این منطقه فراهم شود.
پیش بینی می شود امسال حدود 60 هزار تن كیوی از باغ های شهرستان تنكابن برداشت شود.
*كیوی تنكابن برند جهانی
فرماندار ویژه تنكابن نیز با اشاره به كیفیت بسیار بالای كیوی این شهرستان ، گفت : كیوی تنكابن به اذعان بسیاری از كارشناسان به دلیل عدم استفاده از سموم و آفت كش ها، بسیار با كیفیت بوده و مشتریان زیادی در سایر كشورها دارد.
سید امیر حسینی جو در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود : باید از این محصول كه می تواند ارزآوری خوبی برای كشور داشته باشد حفاظت نمود و نباید اجازه داد تا دلالان و سودجویان به فعالان زحمت كش این عرصه زیان وارد كنند.
وی به خرید كیوی های سرمازده از سوی دولت در سال 95 اشاره كرد و اظهار داشت : دولت تمام تلاش خود را كرد تا با خرید كیوی های سرمازده به باغداران كمك نماید و آنها را در شرایط نامناسب اقتصادی تنها نگذاشت.
به گفته حسینی جو ، نبود صنایع تبدیلی برای كیوی موجب شد تا در سال 95 مشكلات زیادی ایجاد شود و محصولات این منطقه به كارخانه های استان های خراسان ، سمنان و آذربایجان فرستاده شود.
وی خواستار تمهیدات لازم برای جلوگیری از فعالیت دلالان و سودجویان در منطقه شد.
خبرنگار : علیرضا پورعلم
/1602/7513/1899

سرخط اخبار استان‌ها