۸ فروردین ۱۳۹۷، ۹:۳۶
کد خبر: 82872900
T T
۰ نفر

كوچ زودهنگام عشاير و تخريب جنگل‌هاي بلوط لرستان

۸ فروردین ۱۳۹۷، ۹:۳۶
کد خبر: 82872900
كوچ زودهنگام عشاير و تخريب جنگل‌هاي بلوط لرستان

پايگاه خبري يافته لرستان در مطلبي با عنوان كوچ زودهنگام عشاير و تخريب جنگل‌هاي بلوط لرستان نوشت: مطالعات گرده‌شناسي توسط محققين بر روي گرده‌هاي درختي در مناطق مختلف زاگرس نشان داده كه پوشش جنگلي بلوط تا هفت هزار سال پيش شكل رويشگاهي به خود گرفته است.

در ادامه اين يادداشت آمده است: نقش جنگل‌هاي بلوط در شكل‌گيري زيست‌بوم‌ هاي كم‌نظير و همچنين زندگي زاگرس ‌نشينان و مناطق مجاور آن بر كسي پوشيده نيست.
طي سال‌هاي اخير، شدت تخريب در رويشگاه بلوط زاگرس روند شديدي به خود گرفته است كه هم عوامل طبيعي و هم عوامل انساني در اين تخريب نقش اساسي دارند.
حفظ پوشش گياهي در عرصه‌ هاي جنگلي از عوامل كليدي در پايداري و بقا جنگل محسوب مي‌شود.
غناي پوشش گياهي به ‌واسطه تقويت خاك و كمك به ماندگاري بيشتر آب در خاك و مهم‌ تر از همه حفظ آن به‌عنوان بستر لازم براي حيات از عوامل مؤثر و حياتي از منظر مديريت جنگل در نظر گرفته مي‌شود.
حذف پوشش گياهي به هر دليلي منجر به آسيب مستقيم به جنگل مي‌شود به همين دليل متخصصين علوم جنگل توجه ويژه‌اي به اجراي برنامه ‌هاي آبخيزداري، كاهش فرسايش خاك و تقويت و حاصلخيزي آن دارند.
چراي بي‌رويه دام در عرصه جنگل يكي از عواملي است كه منجر به تخريب مستقيم خاك و فرسايش آن و درنتيجه آسيب مستقيم به جنگل مي‌شود.
در حالي ‌كه جنگل ‌هاي بلوط زاگرس با بحران ‌هاي متعددي مواجه هستند، هرساله شاهد كوچ زود هنگام بهاره و پائيزه عشاير استان ‌هاي هم‌جوار در اين عرصه‌هاي جنگلي در لرستان هستيم.
به نظر مي‌رسد كه متوليان اين جنگل‌ها در حالت انفعال و منتظر نابودي كامل اين جنگل‌ها هستند.
سر صحبت با متخصصين سازمان منابع طبيعي و ديگر سازمان‌هاي مربوطه استان است.
از متوليان اين عرصه‌هاي جنگلي انتظار مي‌رود كه علاوه بر انجام وظايف مديريتي خود با تعصب بيشتري اقدام به حفاظت از اين جنگل‌ها و ميراث طبيعي چند هزار ساله نمايند.
هنوز چند روز از فروردين نگذشته است كه شاهد كوچ زودهنگام بهاره عشاير در اين عرصه‌هاي جنگلي از مناطق گرمسيري جنوب استان به سمت مناطق ييلاقي شمال استان هستيم.
اين وضعيت نشان‌دهنده عدم انجام وظايف مديريتي بوده و عدم يا كاهش ضريب پوششي يگان حفاظت از جنگل را به‌خوبي نمايان مي‌سازد. به‌خوبي واضح است كه با وجود خشك ‌سالي ‌هاي نفس‌گير، حفظ اندك پوشش گياهي در اين عرصه‌ هاي جنگلي از ديدگاه پايداري جنگل و حفظ رطوبت در خاك چه اهميتي دارد.
در اين فصل، پوشش گياهي هنوز استحكام لازم را پيدا نكرده است و چراي دام در اين وضعيت منجر به نابودي گونه‌ هاي گياهي و در نتيجه عدم بذر دهي آن‌ها براي سال آينده و فقر مراتع و از همه مهم‌تر فرسايش شديد خاك در اين عرصه‌ها خواهد شد.
با وجود اين چراي بي‌رويه و شديد آيا اميدي به رويش و ماندگاري نهال‌هاي جديد بلوط وجود دارد؟
با توقف كوچ خارج از برنامه زماني تعيين ‌شده و با كنترل چراي دام در عرصه‌هاي جنگلي و مرتعي مي‌توان بخشي از فشارهاي وارده بر اين جنگل‌ها را كاهش داد و زمينه را براي اقدامات مديريتي بعدي فراهم كرد.
انتظار مي‌رود كه هر چه زودتر مسئولين ارشد استان برنامه‌اي اصولي براي توقف كوچ عشاير استان‌ هاي هم ‌جوار و به‌ ويژه كوچ زود هنگام آن‌ها در عرصه جنگلي لرستان مدون كنند.
اين اقتصاد معيشتي و خانوادگي منجر به تخريب درصد زيادي از پوشش گياهي در عرصه ‌هاي جنگلي استان لرستان مي‌شود كه به‌طور مستقيم منجر به فرسايش شديد خاك و صدمات جبران‌ ناپذيري براي مراتع و جنگل‌ها به دنبال دارد.
منبع: پايگاه خبري يافته
3210/6060

سرخط اخبار استان‌ها