۲۹ اردیبهشت ۱۳۹۸، ۱۸:۰۶
کد خبر: 83320130
T T
۰ نفر

گیاهان كوهی مهمان حیاط خانه طبیعت دوستان

۲۹ اردیبهشت ۱۳۹۸، ۱۸:۰۶
کد خبر: 83320130
گیاهان كوهی مهمان حیاط خانه طبیعت دوستان

گچساران - ایرنا - در حالیكه كه بسیاری از مردم با بوته كنی بی رویه گیاهان دارویی سبب انقراض برخی گونه های گیاهی می شوند اما برخی شهروندان كهگیلویه و بویراحمد گیاهان كوهی را در حیاط خانه خود كشت كرده اند.

به گزارش ایرنا،یحیی نظری كارمند بازنشسته جهاد كشاورزی كهگیلویه و بویراحمد 28 گونه گیاه كوهی در حیاط منزل خود در روستای علی آباد كشت كرده است.
این مرد 70 ساله می گوید:جاشیر خوراكی،بیلهر، بن سرخ، آنغوزه، باریجه و كرفس از جمله گونه هایی است كه در حیاط خانه خود كشت كرده است.
نظری كه با اختصاص چهار هزار متر مربع از حیاط خانه خود كمر همت به نجات گیاهان كوهی بسته است این روزها میزبان طبیعت دوستان است.
وی فرهنگ سازی برای مهربانی با طبیعت را دلیل این اقدام پسندیده خود اعلام كرد.
او با ابراز نگرانی از برداشت بی رویه گیاهان كوهی در كهگیلویه و بویراحمد خواستار اقدام عملی برای پیشگیری از انقراض این گنجینه های ارزشمند شد.
سعید نظری كارشناس جهاد كشارزی با یادآوری این نكته كه برخی از گونه های گیاهان كوهی كهگیلویه و بویراحمد در خطر انقراض هستند تصریح كرد: كشت گیاهان كوهی به صورت دستی در مراتع كمك شایانی به حفظ این سرمایه های ارزشمند می كند.
او ابراز داشت: گیاهان خوراكی و دارویی كه در طبیعت استان وجود دارد ظرفیت خوبی برای كارآفرینی و اشتغال هستند اما متاسفانه برخی افراد سودجو آن را به تاراج داده اند.
بیلهر، موسیر،جاشیر،چویل، بومادران، پونه كوهی، برنجاسب، آویشن، زرآبی یا چای كوهی، بابونه، چوبك، جلپه، خاری، پشموك، توت سهری، میخك، انگیون، كارده، ریواس، پیاز وحشی یا تره، ختمی وحشی، بن سرخ، كتیرا، گل گاوزبان، بیلهر، خاكشیر، پرسیاوشان و چندین گونه گیاهی دیگر از مهمترین گیاهان دارویی و خوراكی كهگیلویه و بویراحمد است.
كارشناسان می گویند: افزون بر فرهنگ سازی برای پیشگیری از تاراج طبیعت در بوته كنی بی رویه آموزش بهره برداران برای برداشت صحیح راهكاری دیگری برای پیشگیری از انقراض گونه های گیاهی ارزشمند است.
كهگیلویه و بویراحمد رویشگاه بیش از 2 هزار گونه گیاهی خوراكی و دارویی است.
با وجود اطلاع رسانی و اقدام های پیشگیرانه از سوی اداره كل منابع طبیعی و آبخیزداری كهگیلویه و بویراحمد اما برداشت بی رویه گیاهان مرتعی همچنان راه درآمدی موقت برای جوانان بیكار است.
**دیدگاه كارشناسان
یك پژوهشگر كه در زمینه تخریب منابع طبیعی و محیط زیست تحقیق كرده است می گوید: بهره برداری بی رویه از منابع طبیعی مانند پوشش گیاهی، آب و خاك اساسی ترین بخش اقتصاد ملی ایران را با مشكل مواجه كرده است این درحالی است كه برای رشد مجدد درخت و جنگل صدها سال و برای جایگزینی خاك از بین رفته هزاران سال زمان لازم خواهد بود.
مهدی مومنی عنوان می كند: بهره برداری از طبیعت باید با استفاده از روش هایی انجام شود كه كمترین میزان تخریب را بر منابع طبیعی تحمیل كند و تا مرزی انجام پذیرد كه طبیعت توان بازسازی منابع خویش را پیدا كند.
به اعتقاد وی باید این واقعیت تلخ را پذیرفت كه به دست انسان و شرایطی كه او در كره زمین ایجاد كرده عرصه را بر حیات خود تنگ تر و برای نسل های آینده نیز سهمی از مواهب طبیعی باقی نخواهد گذاشت.
به باور وی از نتایج مخرب دخالت انسان در محیط طبیعی و تغییر آن، بهره برداری بی رویه از پوشش گیاهی، نابودی منابع تجدید شونده، تغییر كاربری اراضی جنگلی و مرتعی و چرای بی رویه دام ها در مراتع است.
سرپرست اداره جنگلداری و جنگل كاری اداره كل منابع طبیعی و آبخیزداری كهگیلویه و بویراحمد گفت: برخی گونه های گیاهان كوهی از جمله بیلهر، بن سرخ،تره كوهی و آنغوزه در معرض انقراض هستند.
مصطفی خلفی اظهار داشت: این گونه های گیاهی به علت برداشت بی رویه در سالهای گذشته در مراتع كهگیلویه و بویراحمد كمیاب شده اند.
وی بیان كرد: برداشت گونه های گیاهی یاد شده و سایر گونه هایی كه با پیاز تكثیر می شوند ممنوع است و با افراد خاطی از سوی منابع طبیعی برخورد می شود.
وی از مردم خواست به طبیعت احترام بیشتری گذاشته و از برداشت گیاهان طبیعی خودداری كنند تا رویشگاه های طبیعی استان با خطر انقراض و نابودی مواجه نشوند و همچنین در صورت مشاهده هرگونه تخلف مورد را با شماره تماس 1504 به مسئولان گزارش دهند.
خلفی با اشاره به نقش جنگل ها و مراتع در توسعه اقتصادی و اجتماعی جوامع انسانی گفت: كاهش آلایندگی های زیست محیطی، بهره برداری به عنوان گردشگری و اجرای طرح های اقتصادی نظیر گیاهان دارویی از حداقل مزایای این گنجینه های خدادادی است.
هم اكنون 74 قرقبان كار صیانت از یك و میلیون و 300 هزار هكتار از عرصه های طبیعی كهگیلویه و بویراحمد را به عهده دارد.
كهگیلویه و بویراحمد با حدود 720 هزار نفر جمعیت دارای یك درصد مساحت و یك درصد جمعیت كشور است.
این استان با 2 اقلیم متفاوت و مناظر بكر و طبیعی دارای هشت شهرستان، 17 شهر و یك هزار و 676 روستای دارای سكنه است.
8143/1662

سرخط اخبار استان‌ها