۲۱ اسفند ۱۳۹۷، ۱۰:۴۱
کد خبر: 83240425
T T
۰ نفر

غارهاي كهگيلويه و بويراحمد؛ ظرفيتي ناشناخته

۲۱ اسفند ۱۳۹۷، ۱۰:۴۱
کد خبر: 83240425
غارهاي كهگيلويه و بويراحمد؛ ظرفيتي ناشناخته

ياسوج- ايرنا- غارها ظرفيتي كه در كهگيلويه و بويراحمد مغفول مانده است، علاوه بر رونق اقتصادي؛ نقش قابل توجهي بر گسترش صنعت توريسم دارد و سرمايه گذاري مطلوب در اين بخش نتيجه خيره كننده اي بدنبال خواهد داشت.

به گزارش ايرنا، كهگيلويه و بويراحمد ديار برف و آفتاب، سرزمين هزار رنگ خوانده مي شود زيرا كه سرزميني است كه برف و آفتاب را در كنار هم دارد در حالي كه نيمه سردسير آن پوشيده از برف است، لطافت شقايق هاي بهار در نيمه گرمسير آن دامن سبز گسترانيده است.
طبيعت كهگيلويه و بويراحمد جاذبه‌هاي بديع و طبيعي ويژه‌اي را در خود جاي داده كه كه يكي از زيبايي هاي طبيعي و ارزشمند اين استان غارهاي تاريخي به شمار مي آيد.
غارها از موهبت هاي الهي براي مردم منطقه است كه توجه به طرح هاي توسعه آن مي تواند موجب رونق گردشگري در منطقه و حتي استان هاي همجوار شود.
بسياري از كارشناسان معتقدند ايران مي‌تواند بيش از فروش نفت از محل جذب گردشگر، ارز‌آوري داشته باشد، صنعتي كه تاكنون در ايران ناديده گرفته شده و هجوم گردشگران ايراني در روزهاي تعطيلات به كشورهاي همسايه، خود گواه روشني بر اين مسئله است.
بازديد از غارها، شنا كردن در آب زلال و بالا رفتن از صخره هاي رنگي اين غارها يكي از جاذبه هاي صنعت گردشگري به شمار مي رود به طوري كه حتي آن دسته از گردشگراني كه تمايل به غارنوردي ندارد اغلب در مقابل بازديد از اين غارها وسوسه مي شوند.
يك عضو سازمان زمين شناسي كشور گفت: غارهاي ايران از جذابيت بالايي براي گردشگران برخوردار هستند اما بسياري از آنها ناشناخته مانده اند و تنها نام غارهاي علي صدر، قوري قلعه، دربند سروچال و ديگر غارها بر سر زبان ها جاري است.
محمد اميني افزود: در حالي كه ديگر كشور ها روي غارها مطالعه كرده و اكنون تعداد غارهايي كه در معرض نمايش گذاشته بسيار بيشتر از ايران است.
وي عنوان كرد: عدم اطلاع رساني و تبليغات در شناساندن اين مكان ها براي گردشگران داخلي و خارجي و فقدان سرمايه گذاري در جهت تقويت زيرساخت ها دو عامل مهم در مغفول ماندن ظرفيت هاي عظيم در اين زمينه است.
كارشناسان محيط زيست كهگيلويه و بويراحمد عنوان كرده اند كه با توجه به اينكه كار شناسايي غارهاي كهگيلويه و بويراحمد به طور اساسي آغاز نشده آمار دقيقي از تعداد غارهاي استان در دست نيست.

**نقشه جامع اطلاعاتي غارهاي كهگيلويه و بويراحمد تهيه مي شود
مديركل حفاظت محيط زيست كهگيلويه و بويراحمد گفت: با توجه به ظرفيت بالقوه غارها براي گردشگري نقشه جامع اطلاعاتي غارهاي اين استان تهيه و تدوين مي شود.
محسن جعفري نژاد اظهار داشت: سال هاي گذشته توجه خاصي به غارها در كهگيلويه و بويراحمد نشده بود اما امسال با نگاهي متفاوت و مثبت كارگروه غارشناسي استان تشكيل و فعال شده است.
وي شناساندن غارهاي كهگيلويه و بويراحمد را از وظايف مهم اين كارگروه دانست و افزود: غارها ظرفيت بالقوه اي براي گردشگري محسوب مي شوند بنابراين لازم است در گام نخست نقشه جامع از غارهاي استان توسط اين كارگروه تهيه شود.
جعفري نژاد خواستار تدوين نقشه جامع حريم غارهاي كهگيلويه و بويراحمد با استفاده از تكنولوژي روز شد و بيان كرد: اين امر سبب جلوگيري از بهره‌ برداري بي‌ رويه از غارهاي استان مي شود.
وي با اشاره به اهميت گردشگري و زيست محيطي غارها، عنوان كرد: در دنيا غارها ظرفيت بزرگ گردشگري محسوب مي شوند پس بهتر است كه همه غارها به مردم معرفي، زيرساخت ها در آن ها ايجاد و به اندازه ظرفيت بر آن ها گردشگر تحميل شود.
مديركل حفاظت محيط زيست كهگيلويه و بويراحمد تصريح كرد: با برنامه ريزي دقيق و درست ضمن محفوظ نمودن ارزش هاي زيست محيطي غارها مي توان از ظرفيت گردشگري آن ها استفاده كافي برد.
وي ابراز داشت: برخي غارهاي كهگيلويه و بويراحمد قابليت گردشگري داشته و شماري ديگر نيز داراي كاربرد كاوشگري و پژوهشي هستند.
جعفري نژاد افزود: هرگونه استفاده و بهره‌ برداري از غارهاي كهگيلويه و بويراحمد تنها با مجوز كارگروه غارشناسي اين استان ممكن خواهد بود.
وي ابراز داشت: اين استان غار هاي بي نظيري همچون ده شيخ و دم اشكفت دارد كه جزو زيبايي هاي بكر اين ديار به شمار مي روند.

**غار ده شيخ؛ غاري اسرار آميز با عمر 135 ميليون سال
اين غار يكي از جاذبه هاي توريستي و جذاب در كهگيلويه و بويراحمد است كه در 2 كيلومتري روستاي ده‌شيخ و در 35 كيلومتري شهر توريستي سي‌سخت و 55 كيلومتري ياسوج مركز كهگيلويه و بويراحمد قرار دارد.
بر اساس بررسي‌هاي زمين‌شناسي، شكل‌گيري اين غار مربوط به دوره دوم زمين‌شناسي بوده كه در ساليان طولاني، بر اثر ريزش نزولات جوي، حفره‌هايي در غار ايجاد شده و آب درون حفره‌ها به بيرون راه يافته و به اين ترتيب سبب ايجاد قنديل‌هاي اعجاب‌انگيز و دالان‌هاي زيبا شده است.
اين غار يكي از شگفت‌انگيزترين غارهاي شناخته‌شده در كشور است كه دهانه اين غار در ارتفاع 1670 متري از سطح دريا واقع شده و بسيار تنگ و باريك است.
غارنوردان اين غار را به دليل قرار گرفتن در همسايگي و بالادست روستاي ده شيخ، به نام همين روستا نامگذاري و سرشار از جذابيت هاي بديع و شگفتي هاي حيرت آور توصيف كرده اند.
انبوه درختان و جنگل هاي زيباي بلوط، بشار زيبا و خروشان و دره هاي عميق بكر و دست نخورده بر عظمت و زيبايي اين پديده شگفت طبيعي افزوده است.
به گفته يك كارشناس غارنوردي ورودي‌هاي جديد اين غار داراي ارتفاعي حدود 15 تا 20 متر مربع است كه در مرحله نخست بايد به صورت نشسته وارد غار شد.
ابوطالب ابطحي با اشاره به وجود حوضچه‌هاي بزرگ و كوچك آبي در اين غار، گفت: اين حوضچه‌ها به شكلي حيرت آور توسط دالان‌هاي باريك به هم متصل مي‌شوند.
اين غارنورد افزود: در برخي از دالان‌هاي غار ده شيخ نيز حشرات، پرندگان و جانوران زيادي به ويژه خفاش، موش و انواع بندپايان از جمله حشرات، عنكبوت، صد پا و سوسك پيدا مي‌شود.
ابطحي با بيان اينكه غار ده شيخ به مطالعات زمين شناسي بيشتري نياز دارد، گفت: براي پيدايش اين شگفتي‌ها همچنان بايد كاوش‌هاي عميق‌تر و بيشتري به لحاظ اكوسيستمي، بيولوژيكي و حتي مطالعات معدني انجام داد.

**غار دم اشكفت، جاذبه اي شگفت
غار تاريخي ˈ دم اشكفت ˈ باشت موسوم به ˈ اشكفت آقاجوني ˈ، يكي از جاذبه هاي طبيعي كهگيلويه وبويراحمد است كه چون نگين زيبايي از بوته هاي سبز و مفرح ˈموردˈ در پيشواز گردشگران به زيبايي تمام رخ نموده است.
دهانه ورودي غار بيش از 5 متر ارتفاع دارد و به سمت عمق غار ارتفاع آن كاهش مي يابد و محوطه درون غار جاي دنج و مفرحي براي نشيمن گردشگران بويژه در ايام بهار و زمستان است.
اگرچه غار با اين چشم انداز جاذبه شگفتي است اما جاري شدن چشمه آب زلال از عمق غاز شگفتي در شگفتي آفريده و زيبايي و تنوع اين جاذبه را فروني بخشيده است.
اگرچه اوج زيبايي اين مكان سياحتي فصل بهار است اما گردش يك روز باراني زمستاني در اين غار نيز خاطره به يادماندني براي هر طبيعت گردي خواهد بود.
اشكفت با داشتن فضاي مطلوب، امكان اسكان و پذيرش همزمان چند گروه و خانوار گردشگر را در يك روز باراني دارد و چاله هاي قديمي به عمر چند قرن ، ديوارهاي دوده گرفته آن حكايت از تاريخ پرفرازونشيبي اين ديركهن دارد كه هنوز كه هنوز است ،بكر ديدني باقي مانده است.
منطقه سياحتي رودخانه ˈرونه ˈسادات و غار دم اشكفت شهرستان باشت سالانه پذيراي شمار زيادي گردشگران است و در صورت تامين زيرساخت ها مي تواند يك قطب سياحتي منطقه باشد.
غار دم اشكفت و منطقه سياحتي رودخانه سادات با داشتن آسياب هاي قديمي ، آبشار زيبا و چشم اندازهاي بديع درختان گردو و چنار در دامنه كوه خامي يكي از مناظر زيباي زاگرس واقع در حدود 140 كيلومتري ياسوج مركز كهگيلويه و بويراحمد محسوب مي شود.
اين غارها تنها گوشه اي از زيبايي هاي استان چهارفصل كهگيلويه و بويراحمد هستند.
نياز است اين مواهب الهي بيش از پيش شناسايي و به مردم شناسانده شوند تا زمينه رشد، آباداني و پيشرفت را براي جوانان فراهم شود.
كهگيلويه و بويراحمد با جمعيتي بيش از 723 هزار نفر در جنوب غربي ايران واقع شده و با استان هاي فارس، اصفهان، چهارمحال و بختياري و بوشهر همسايه است.
اين استان با داشتن 280 تفرجگاه طبيعي، 300 بقعه متبركه، 750 اثر تاريخي ثبت شده در فهرست آثار ملي و مواهب طبيعي چشم نواز مكاني مناسب براي استقبال از مسافران نوروزي است.
حرم بي بي حكيمه (س) خواهر امام رضا (ع)، آبشار ياسوج، چشمه بلقيس چرام، گردنه شلالدان، رود رونه، آبشار كمردوغ، برم الوان، بافت تاريخي دهدشت و سد كوثر از جمله جاذبه هاي گردشگري كهگيلويه و بويراحمد است.
9868/6110

سرخط اخبار استان‌ها