۳۰ دی ۱۳۹۷، ۱۰:۱۶
کد خبر: 83177086
T T
۰ نفر
پيست اسكي ياسوج جاذبه اي زيبا اما بدون امكانات

ياسوج- ايرنا- منطقه كاكان در شمال شهر ياسوج پوشيده از برف و پيست اسكي همچون نگيني در ميان آن مي درخشد ، پس از بارش برف و آغاز يك روز افتابي پيست اسكي كاكان ميزبان شمار زيادي از هموطنان از استان هاي جنوبي است.

به گزارش ايرنا، چند كيلومتر مانده به پيست اسكي كاكان هزاران خودرو با سرنشينان دوست دار ورزش هاي زمستاني در ترافيك جاده گير افتاده اند .پليس راهور هم نمي تواند گره كور ترافيك جاده كاكان را باز كند. خيلي ها پياده و وسايل ورزش زمستاني بر دوش به طرف پيست حركت مي كنند .
تابش نور خورشيد ،آسمان تمام آبي و برف سفيد ، دست در دست هم به دوست داران ورزش هاي زمستاني سلام مي كنند. دوست داران ورزش هاي زمستاني هم با گذاشتن دست بر پيشاني خود هم به سلام مثلث زيبايي احترام مي كنند و هم از اشعه تند آفتاب مي گريزند.
هركس به روشي به دل زمستان برفي مي زند از آماتور گرفته تا ورزشكاران حرفه اي تلاش مي كنند خود را به نقطه آغاز حركت در نوك تپه برسانند. تيوپ هاي پرباد در سرازيري پيست واژگون مي شوند. سرنشينان تيوپ در هم مي غلطند و هق هق خنده ،كودكان سرگرم ساختن آدم برفي، ورزشكار حرفه اي هم در كمتر از يك دقيقه طول پيست را با حركت هاي زيگزاگ طي مي كند و دقايقي از حركت مي ايستد تا دمي بياسايد و فنجاني چاي داغ ...
يك روز شادي و ورزش در ميان برف يك سر داستان است و كمبود امكانات رفاهي در پيست اسكي كاكان سر ديگر داستان كه ورزش دوستان را ناراضي كرده است.
عبود كه به همراه خانواده از سربندر به پيست اسكي كاكان آمده ، از نبود سرويس بهداشتي در محل پيست متعجب شده است.
وي مي گويد چطور براي اين مكان زيبا و چشم نواز امكانات رفاهي كافي ساخته نشده است .وي عقيده دارد كه نبود امكانات رفاهي ساده موجب مي شود كه مراجعه كنندگان ديگر عطاي آمدن به اين مكان زيبا را به لقايش ببخشند.
خانواده ديگري كه از بوشهر به پيست اسكي آمده است از ناكافي بودن فضا براي استراحت و صرف ناهار گلايه دارند و از مسئولان تربيت بدني خواستند در اين زمينه چاره انديشي كنند.
كمبود پاركينگ براي توقف خودروها در محل پيست سال هاست مراجعه كنندگان به اين مكان را آزار مي دهد و كسي هم جوابگوي اين مشكل نيست .
ورود موج گسترده گردشگران و مسافران زمستاني در هفته هاي اخير بويژه جمعه گذشته به ياسوج براي رفتن به پيست اسكي ، گرچه ظرفيت منحصر به فرد اين مكان زيبا و چشم نواز را در حوزه گردشگري به نمايش گذاشت اما كمبود زيرساخت هاي رفاهي در منطقه بر زيبايي هاي پيست سايه افكنده است.
بسياري از گردشگران در ترافيك طولاني و خسته كننده غافلگير شدند و نيامده به شب برخوردند و از راه آمده برگشتند.
كمبود آب شرب براي استفاده خيل جمعيت ،نبود سرويس بهداشتي براي استفاده گردشگران ، نبود پاركينگ و مكان مناسب براي استراحت گردشگران ،موجي از ناراحتي و نارضايتي را ايجاد كرده است.
آنچه گفته شد بخشي از كمبود ها و نبود زيرساخت هاي لازم براي پذيرايي از گردشگراني است كه كيلومتر ها راه را درنورديده اند تا روزي را در پيست اسكي كاكان به شادي به سر كنند اما با اين وضعيت نابسامان رو به رو شدند.
استقبال روز افزون گردشگران از اين پيست، توجه بيشتر مسئولان را براي تامين زيرساخت هاي رفاهي در آن مي طلبد.
پيست اسكي كاكان در دامنه‌هاي رشته كوه زاگرس و قله دنا در ارتفاع 2 هزار و 600 متري در 18 كيلومتري شمال شهر ياسوج نزديك به دهستان كاكان واقع شده است.
طول مفيد پيست كاكان 600 متر و عرض آن 150 متر است.
اين پيست يكي از زيباترين پيست هاي اسكي كشور است كه در سال 1373 با نصب يك دستگاه بالابر افتتاح شد و سپس تا سال 84 امكانات آن با سه تله اسكي شامل يك دستگاه بالابر براي افراد مبتدي و 2 دستگاه بالابر اسكي بازان حرفه اي افزايش يافت.
رئيس هيات اسكي كهگيلويه و بويراحمد با اشاره به كمبود امكانات در اين پيست، گفت: پيست اسكي كاكان از فضاهاي مهم ورزشي و گردشگري استان است.
خدابخش اميري اظهار داشت: اين پيست به طول 600 متر در جاده ارتباطي ياسوج - اقليد قرار دارد و ارتفاع آن از سطح دريا حدود 2 هزار و 600 متر است.
وي افزود: پيست اسكي كاكان نزديكترين پيست به كشورهاي حوزه خليج فارس و استان هاي جنوبي كشور است و به همين دليل شرايط خاصي دارد.
اميري بيان كرد: با وجود شرايط ممتاز پيست اسكي كاكان اما زيرساخت ها، امكانات و تجهيزات آن محدود است.
وي عنوان كرد: مهمترين مشكلات و نيازهاي پيست اسكي كاكان شامل فرسودگي دستگاه برف كوب و صندلي هاي دستگاه بالابر، كمبود چوب، تخته و لباس اسكي، آسفالت نبودن پاركينگ پيست و لزوم ديواركشي محوطه پيست، خريد دستگاه برف ساز و توسعه رستوران و خوابگاه است.
يك كارشناس بخش گردشگري معتقد است ، توسعه متناسب با حجم زياد ورودي گردشگر به پيست اسكي كاكان، نيازمند سرمايه گذاري جدي بخش خصوصي در اين پيست است.
علي پاكان مي گويد ،سرمايه گذاري بخش خصوصي علاوه بر اشتغالزايي و سود آوري ،سهم بسزايي در رضايت گردشگران و استمرار علاقه مندي آنان به آمدن به اين مكان تفريحي خواهد داشت.
وي اظهار مي دارد ،شمار زياد مسافران و گردشگران درون استاني و خارج استاني نشان داد كه پيست اسكي كاكان، به عنوان مهم ترين جاذبه گردشگري زمستاني استان از مهمترين فرصت ها براي توسعه شهرستان بويراحمد است بنابراين ضرورت دارد مسئولان ذيربط با برنامه ريزي دقيق و عملي زمينه فعاليت اين ظرفيت خدادادي را بيش از پيش فراهم كنند.
پيست اسكي كاكان در شمال شهر ياسوج از سوي مردم از درون استان گرفته تا كرانه هاي خليج فارس بخوبي ديده شده و كمي هم نياز به ديده شدن توسط مسئولان استاني دارد تا نقش خود را در توسعه منطقه ايفا كند.
9868/1662

سرخط اخبار استان‌ها