توسعه کهگیلویه و بویراحمد با تکمیل راه های ارتباطی شتاب می گیرد

یاسوج-ایرنا- استان چهار فصل کهگیلویه وبویراحمد غنی از ظرفیت های طبیعی و گردشگری است که با تکمیل و پیشرفت راههای ارتباطی آن با استان های همجوار، توسعه این منطقه شتاب می گیرد.

به گزارش ایرنا، حمل و نقل زمینی نقش موثری در اقتصاد و رونق یک منطقه دارد؛ از تجارت و بازرگانی با جابه‌جایی کالاها ، ایجاد فرصت‌های شغلی، دسترسی و ارتباط بین مناطق و مراکز شهری، رقابت پذیری اقتصادی توام با جذب سرمایه‌گذاری تا بهبود گردشگری که به بازدیدکنندگان امکان دسترسی به مقاصد گردشگری ، جاذبه‌ها و مکان‌های فرهنگی را فراهم می کند از جمله فرصت هایی است که توسعه حمل و نقل فراهم می کند.

استان کهگیلویه وبویراحمد در میان پنج استان جنوب، جنوب غربی و مرکزی کشور(خوزستان، بوشهر، فارس، اصفهان و چهار محال و بختیاری) واقع شده است که با توسعه راه های ارتباطی آن به خصوص تکمیل جاده پاتاوه-دهدشت، به شکوفایی ظرفیت های آن و رونق تولید این خطه کمک شایانی می شود.

جاده پاتاوه-دهدشت اتصال دهنده ۹ شهرستان استان

جاده ملی پاتاوه-دهدشت بخش مهمی از کریدور شمال – جنوب کشور است که نه تنها به کوتاه‌تر شدن مسیر اصفهان به بنادر جنوبی کشور یا استان های جنوبی خوزستان و بوشهر کمک می کند بلکه ساکنان بیش از ۴۰۰ روستا صرفا در ۲ شهرستان بویراحمد و کهگیلویه با جمعیتی افزون بر ۱۰۰ هزار نفر را از نعمت و مزیت های این راه ارتباطی بهره مند می کند.

تکمیل جاده پاتاوه –دهدشت علاوه بر اینکه دسترسی آسان و کوتاه ۶ استان بزرگ را به کهگیلویه و بویراحمد فراهم می کند اتصال کوتاه و روان تمام ۹ شهرستان این خطه را به این جاده ملی ارتباطی هموار می کند.

وصل شدن شهرستان لنده به جاده پاتاوه-دهدشت فاصله این شهرستان را تا این راه ملی ارتباطی به مسافت ۱۱ کیلومتری کاهش می دهد، همچنین با اتصال شهرستان های "لنده" به "بهمئی" از مسیر شهرهای "لنده" به "مُمبی"(از توابع شهرستان بهمئی) نه تنها این دو شهرستان به جاده ملی پاتاوه –دهدشت متصل می شوند بلکه شهرستان بهمئی را از مسیر"تَشان"(از توابع شهرستان بهبهان) به استان خوزستان وصل می کنند.

سه شهرستان گچساران، باشت و حتی چرام با تکمیل شدن راه ارتباطی چرام به "باباکلان" در نهایت به جاده ملی پاتاوه-دهدشت متصل می شوند که علاوه بر اینها زمینه اتصال استان بوشهر را به این مسیر ارتباطی ملی هم هموار می کند.

اتصال جاده یاسوج به آزادراه "شاه چراغ" ترانزیتی شدن جاده پاتاوه-دهدشت

جاده ارتباطی پاتاوه –دهدشت مسیر ارتباطی شهرستان "کهگیلویه" را به سه شهرستان "مارگون"، "دنا" و "بویراحمد" کاهش داده است و در صورت تکمیل شدن جاده یاسوج – اقلید( به آزاد راه "شاه چراغ") حلقه اصلی جاده پاتاوه- دهدشت تکمیل می شود که اتصال این استان را به ۲ استان صنعتی کشور(اصفهان و یزد) هموار می کند که نقش مهمی در رونق گردشگری واقتصادی دارد.

جاده یاسوج به اقلید این استان را برای نخستین بار به آزادراه شاه چراغ (آزادراه اصفهان–شیراز با طول ۲۱۲ کیلومتر بزرگ‌ترین آزادراه کشور است) وصل می کند اگرچه در سفر دوم رئیس جمهور چهار هزار و ۶۰۰ میلیارد ریال برای ساخت این جاده مصوب شده است.

مدیرکل راه و شهرسازی کهگیلویه و بویراحمد بتازگی اظهار کرد: چهار هزار و ۶۰۰ میلیارد ریال، از محل سفر رئیس جمهور به استان، برای توسعه جاده یاسوج – اقلید اختصاص داده شده است.

با تکمیل شدن جاده یاسوج به اقلید و در نهایت اتصال جاده ملی پاتاوه-دهدشت به این مسیر ارتباطی علاوه بر بخش های تولیدی مختلف اعم از کشاورزی، صنعتی، به رونق گردشگری در استان کمک شایانی می کند.

جذب گردشگران خوزستان با اتصال لنده و بهمئی به جاده پاتاوه-دهدشت

ایمنی راهها نقش مهمی در شکوفایی و رونق گردشگری یک منطقه دارد و استان کهگیلویه و بویراحمد که به سرزمین چشمه ساراها و چهار فصل معروف است تمام شهرستان های آن دارای ظرفیت های بکر گردشگری است که با احداث زیرساخت های لازم به خصوص جاده ها، این ظرفیت ها شکوفا شده و نقش اساسی در توسعه استان خواهد داشت.

با اتصال شهرستان های بهمئی و لنده به جاده ارتباطی پاتاوه-دهدشت، این استان مقصد مهمی برای گردشگران استان خوزستان خواهد شد چرا که هم مسافت آن کوتاه تر شده و هم نقاط بکر کهگیلویه و بویراحمد جذابیت لازم را برای گردشگران دارد.

تکمیل جاده "بابا کلانِ"گچساران به چرام و پاتاوه-دهدشت، جذب گردشگران بوشهر را در پی دارد

از طرفی تکمیل و اتصال جاده بابا کلان گچساران به چرام و در نهایت به جاده ملی پاتاوه-دهدشت ، نقاط بکر گردشگری برای ساکنان استان های بندری به خصوص استان بوشهر فراهم می کند که یکی از مقصدهای گردشگری این استان ها، مناطق گردشگری کهیگلویه وبویراحمد به مناطق سردسیری شهرستان چرام (چاسه خوار ) خواهد بود.

اما اتصال جاده پاتاوه-دهدشت به آزاد راه شاه چراغ نه تنها این این مسیررا به یک جاده ترانزیتی تبدیل کرده بلکه موجب جذب گردشگران استان های اصفهان و یزد خواهد شد چرا که مناطق بکر گردشگری"کاکان" و "سی سخت" در فصل بهار و تابستان و مناطق گرمسیری استان به خصوص کهگیلویه بزرگ و گچساران در فصل زمستان مقصد خوبی برای گردشگران استان های فلات مرکزی خواهد بود.

کهگیلویه وبویراحمد با داشتن جاذبه‌های بکر گردشگری بدلیل نبود سیاست‌های مؤثر در این بخش، هنوز نتوانسته است سهم مناسب خود را در بازار گردشگری بدست آورد این در حالی است که با تقویت زیرساخت های گردشگری، بخش مهمی از مشکلات اقتصادی و بیکاری این خطه رفع خواهد شد.

استان چهار فصل کهگیلویه وبویراحمد غنی از ظرفیت های طبیعی و گردشگری است که شکوفایی این ظرفیت های بکر نیازمند توسعه راهها این خطه است و لازم است مدیرانی توانمند با برنامه و با اولویت گذاری برنامه های توسعه استان را با دقت و در کمترین زمان به سرانجام برسانند.

بنابران دنبال کردن اتصال استان به شبکه ریلی کشور به گفته برخی کارشناسان شبکه حمل و نقل ، برای استان اولویت ندارد بلکه باید توجه و تمرکز بر اتصال جاده یاسوج به آزاد راه شاه چراخ از مهمترین اولویت های برنامه ریزان استان باشد.

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha