سد آبریز؛ مطالبه جدی مردم و مسئولان کهگیلویه و بویراحمد

یاسوج- ایرنا- ساخت سد آبریز در کهگیلویه و بویراحمد را، به جرات می توان گفت یکی از پررنگ ترین درخواست های مردمی، دانشجویان و حتی مسئولان ارشد استانی است زیرا سالهاست که مردم این دیار دغدغه این سد راهبردی و امید به اجرای آن در دولت مردمی سیزدهم را دارند.

به گزارش ایرنا، سد آبریز اولین اولویت توسعه کهگیلویه و دوای درد توسعه نیافتگی این خطه است چرا که همه کارشناسان آشنا به طرح های ملی و منطقه ای و مشکلات این شهرستان به اهمیت و ضرورت این سد اذعان می کنند.

سد آبریز در کهگیلویه و بویراحمد که قرار است به عنوان دومین سد بر روی رودخانه مارون ساخته شود با داشتن امتیازهای هیدرولوژی، ژئوتکنیکی و منابع آبی موجب کنترل سیلاب های مخرب و تحول در کشاورزی منطقه خواهد شد.

مطالعات نهایی این طرح و انتخاب پیمانکار انجام شده است و به گفته کارشناسان این طرح اقتصادی بیش از ۳۰ هزار هکتار اراضی دیم شهرستان‌های کهگیلویه، بهمئی چرام و لنده را سیراب و تنش کم آبی چهار شهرستان را برطرف می‌کند.مخزن سد آبریز به حجم ۱۳۵ میلیون متر مکعب ساخته خواهد شد.

سد آبریز تنها سدی در استان کهگیلویه و بویراحمد است که مردم استان به صورت ۱۰۰ درصدی از آن منتفع می‌شوند چرا که بقیه سدها نفع کمی از آن‌ها به استان می‌رسد.

در نشست رئیس قوه قضائیه با دانشجویان موضوع احداث سد آبریز اشاره شد و دانشجویان به جد خواهان اجرای آن بودند و از رئیس قوه قضائیه پیگیر این موضوع شدند.

از عدالت شما کمک می گیریم

استاندار کهگیلویه و بویراحمد در شورای اداری استان روز گذشته، تاکید کرد: ساخت سد آبریز مطالبه جدی ما است حتی دانشجویان استان در نشست دیروز هم به این قضیه اعتراض داشتند.

سید علی احمدزاده افزود: از عدالت رئیس قوه قضاییه برای ساخت این سد کمک می گیریم، مطالعات این سد تمام شده و مجوزهای زیست محیطی آن هم انجام شده است.

احمدزاده عنوان کرد: این سد مشکل اعتبار ندارد بلکه برخی استان های دیگر نسبت به آن کم لطف هستند و امید است وزیر نیرو آن را کلنگ زنی کند.

کام مردمان این دیار تشنه است

نماینده مردم شهرستانهای بویراحمد، دنا و مارگون در مجلس شورای اسلامی گفت: سد آبریز می‌تواند کام تشنه چند شهر کهگیلویه و بویراحمد را سیراب کند و به راستی چرا ما نباید از حق‌آبه قانونی خودمان برخوردار شویم؟

حجت‌الاسلام والمسلمین سید محمد موحد نیز در شورای اداری استان با تأکید بر اینکه شهادت می‌دهم حجت‌الاسلام اژه‌ای برای نظام اسلامی نعمتی است که ارزانی داشته است، گفت: عملکرد حجت‌الاسلام‌والمسلمین محسنی اژه‌ای بسیار مطلوب است و انتظار هم همین است.

وی با تأکید بر اینکه ساخت سد آبریز مهم‌ترین مطالبه مردم کهگیلویه،بهمئی، چرام و لنده است، افزود: با راه‌اندازی سد آبریز ۳۵ هزار هکتار زمین در چرام و کهگیلویه زیر آب می‌رود همچنین حدود ۳۰ هزار شغل ایجاد می‌شود.

بگویید مشکل سد آبریز کجاست تا ورود کنیم

رئیس قوه قضائیه بعد از شنیدن حرف‌های مسئولان استان کهگیلویه و بویراحمد گفت: مشخصاً به قوه قضاییه بگویید که مشکل احداث سد آبریز کجاست تا قوه قضاییه ورود کند.

حجت‌الاسلام غلامحسین محسنی اژه‌ای تاکید کرد: اگر سد آبریز مشکل اعتباری دارد پیگیری می کنیم اما استاندار در پاسخ گفت که مشکل اعتباری ندارد بلکه کم لطفی برخی استان های همجوار مانع اجرای این طرح شده و مابقی ماجرا به طور خصوصی به عرض شما رسانده خواهد شد.

وی ادامه داد: احداث سد آبریز در کهگیلویه باید توسط کارشناسان بررسی شود و می‌توان نظرات کارشناسی را در مجلس شورای اسلامی طرح و در این زمینه تصمیم‌گیری کرد.

حجت‌الاسلام محسنی اژه‌ای یکی از مهم‌ترین مشکلات کشور را منابع آبی عنوان کرد و گفت: با اختلاف‌نظر در این زمینه ما به هیچ نقطه مطلوبی نخواهیم رسید اگر مسئولان قول دهند در زمینه سد آبریز به یک جمع‌بندی مطلوب برسند من نیز از آن دفاع خواهم کرد.

سد آبریز در یک نگاه

مارون از رودخانه‌های جنوب غربی ایران جزو ظرفیت های مهم استان کهگیلویه و بویراحمد و بخصوص شهرستان کهگیلویه که سالهای زیادی است آب این رودخانه رونق کشاورزی استانهای پایین دست را شتاب بخشیده است.

این رودخانه پرآب و دائمی با عبور از رشته کوه زاگرس در استان کهگیلویه و بویراحمد در پایین دست با اتصال دو رودخانه دائمی چاروسا و موگرمون شهرستان لنده سد بزرگ مارون را طی این سالها به یکی از سدهای مهم در جنوب کشور تبدیل کرده است.

رودخانه مارون به همراه دو رودخانه دیگر شهرستان کهگیلویه ولنده بیشترین آب را از استان خارج می‌کند.

عملیات احداث سد مارون ۲ معروف به آبریز با هدف انتقال آب به ۲۰ هزار هکتار از زمین‌های تشنه شهرستان‌های کهگیلویه و چرام که مورد تاکید وزیر وقت نیرو در سفر مهرماه سال ۹۸ به این استان بود.

با ساخت این سد، آب بصورت ثقلی از یک تونل به طول چهار هزار ۹۰۰ متر به لوله‌هایی به طول هفت هزارو ۴۰۰ متر انتقال و با احداث تونلی به طول شش هزارو ۴۵۰ متر آب به دشت‌های شهرستان‌های کهگیلویه و چرام انتقال می‌یابد.

مطالعات فاز اول و دوم این طرح از سوی منابع آب اجرایی شده است. این سد با ارتفاع ۱۵۰ متر و بصورت آر سی سی اجرا می‌شود.

بر اساس تخصیص وزارت نیرو ۱۵۰ میلیون متر مکعب آب از این سد به دشت‌های کهگیلویه و چرام منتقل خواهد شد. سد آبریز که برای آبیاری بیش از ۳۰ هزار هکتار از اراضی کشاورزی شهرستان‌های کهگیلویه و چرام پیش بینی شده است شکوفایی و توسعه بخش کشاورزی در این مناطق را در پی خواهد داشت.

سد آبریز با توجه به تولید ۲۸ هزار مگاوات برق هم برای دولت و هم برای مردم منطقه سودآوری زیادی دارد.

سد آبریز در محدوده روستای آبریز در شمال شرقی شهرستان کهگیلویه احداث می‌شود.

به گفته مسئولان این سد نه تنها مزیت های فراوانی برای استان کهگیلویه و بویراحمد خواهد داشت بلکه استان های همجوار نیز از مزیت ها و قابلیت های این سد بهره مند خواهند شد.

کهگیلویه و بویراحمدی که ۲ میلیون مترمکعب تولید آب در مارون دارد و حدود ۴۹۰ میلیون متر مکعب هم سهم دارد ۱۳۵ میلیون متر مکعب آن را حق دارد در زمستان بگیرد لذا سد آبریز با این وضعیت مطالعه شد و مجوز تخصیص آب، زیست محیطی، پدافند غیرعامل، باستان شناسی و فنی گرفت.

طبق آخرین مطالعات از سد آبریز قرار است این سد ۳۰ هزار هکتار از اراضی شهرستان های کهگیلویه و چرام را پوشش دهد به معنای آنکه ۱۲ هزار هکتار در کهگیلویه و هشت هزار هکتار در چرام عملیاتی شود.

از مجموع این ۳۰ هزار هکتار شاید ۱۷ هزار هکتار جزو بهترین اراضی زراعی دیم کشور به لحاظ حاصلخیزی خاک، شرایط آب و هوایی و میزان بارندگی هستند.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha