ميرزاكوچك به يك نسل اميد به آينده و عزم براي پيشرفت بخشيد

رشت - ايرنا - نماينده ولي فقيه و استاندار گيلان در پيامي مشترك به مناسبت فرارسيدن سالروز شهادت سردارجنگل گفتند: ميرزاكوچك جنگلي با پايه‌گذاري جنبش جنگل و رهبري آن، به يك نسل اراده اي مستحكم، اميد به آينده و عزمي پولادين براي پيشرفت و شكوفايي بخشيد.

آيت الله رسول فلاحتي و مصطفي سالاري در اين پيام كه نسخه اي از آن روز يكشنبه در اختيار ايرنا قرار گرفت، آورده اند: هرساله با فرارسيدن يازدهم آذر طنين حماسه‌ ماندگار روحاني مبارز، ميرزاكوچك جنگلي به گوش مي‌رسد كه پس از گذشت قريب به يك قرن رشادت‌هاي او و ياران دلاورش همچون مشعلي فروزان، در دل و جان مردم ايران اسلامي جاودانه مانده است.
در ادامه اين پيام اضافه شده: بي ترديد ميرزاكوچك جنگلي با پايه‌گذاري جنبش جنگل و رهبري آن به عنوان يكي از مردمي ترين نهضت هاي محلي ايران، از همت، اراده، شخصيت و هويّت خود هزينه كرد تا به يك نسل اراده اي مستحكم، اميد به آينده و عزمي پولادين براي پيشرفت و شكوفايي ببخشد.
در بخش ديگري از اين پيام مشترك افزوده شده: گيلانيان با فرهنگ، ولايتمدار، بصير و انقلابي نيز همواره با تأسي از روحيه استكبارستيزي و حق‌طلبي سردارجنگل توانسته‌اند در مسير پرفراز و نشيب انقلاب اسلامي، دفاع مقدس و دفاع از حرمين برگ زرين پرافتخاري را از خود به يادگار بگذارند.
نماينده ولي فقيه و استاندار گيلان در خاتمه اضافه كرده اند: اينجانبان در آستانه يازدهم آذر سالروز شهادت روحاني غيور ميرزاكوچك جنگلي و گراميداشت طلاب، روحانيون و علماي شهيد گيلان، ضمن آرزوي علو درجات براي آن شهداي والامقام، از مردم ولايتمدار گيلان دعوت مي كنيم تا ضمن شركت در مراسم يادواره اين شهيدان در صبح روز يكشنبه يازدهم آذر در جوار مزار ميرزا كوچك جنگلي مسجد سليمانداراب رشت با آرمان‌هاي انقلاب اسلامي تجديد عهد نمايند.
ميرزا يونس فرزند ميرزا بزرگ كه بعدها مشهور به ميرزاكوچك خان جنگلي شد، با راه اندازي جنبش جنگل و رهبري آن، يكي از مردمي ترين نهضت هاي محلي ايران را تشكيل داد كه خواستار قطع دست بيگانگان از كشور و استقلال و سربلندي ايران بود.
ميرزا كوچك جنگلي پس از چندين سال مبارزه و جنگ و گريز عليه نظام مستبد شاهنشاهي، با تعداد اندكي از ياران خود براي جمع آوري قوا به طرف خلخال حركت كرد كه در كوه هاي تالش در برف و بوران اسير شد و به شهادت رسيد.
با شهادت ميرزا كوچك خان در يازدهم آذرماه سال 1300 هجري خورشيدي (سوم ربيع الثاني 1340 ق) نهضت جنگل به نقطه پايان رسيد.
رهبر معظم انقلاب اسلامي در پيامي به كنگره بزرگداشت ميرزا كوچك جنگلي در سال 1391 ، منشأ حركت ميرزا كوچك را صددرصد ديني و اعتقادي دانستند و تاكيد كردند: ايشان يك واحد مينياتوري از نظام اسلامي را در همان محدوده خاص خود - گيلان - ايجاد كرد.
7296/2007/

سرخط اخبار استان‌ها