۲۹ مهر ۱۳۹۷، ۱۰:۰۹
کد خبر: 83072940
T T
۰ نفر

دست هايي كه فراتر از مرزها همديگر را مي فشارند

۲۹ مهر ۱۳۹۷، ۱۰:۰۹
کد خبر: 83072940
دست هايي كه فراتر از مرزها همديگر را مي فشارند

آستارا - ايرنا - حضور اتباع خارجي براي اقامه نماز و آئين هاي مذهبي در مساجد شهرهاي مرزي ايران، اشتراكات ديني ما با كشورهاي مسلمان همسايه را نشان مي دهد و قيام و قعود برادران و خواهران و گرماي دست برادري و برابري آنها در صف هاي به هم تنيده، تجلي تار و پود امت واحده اسلامي است.

وقتي نواي روحبخش اذان از ماذنه هاي مساجد شهرهاي مرزي ايران به آسمان بلند و در آن سوي مرزها به گوش مسلمانان كشورهاي همسايه مي رسد، گويي صداي دوست در جان آنها طنين انداز مي شود و هنگامي كه در شهرهاي ايران، بدون مانع و مشكل به مساجد و حسينيه ها وارد و نماز به پا مي دارند، وجود آنها را احساسي از امنيت و آرامش احاطه مي كند و ارزش هاي ديني و شاخص هاي برادري و برابري را با تمام وجود لمس مي كنند.
مساجد شهرستان مرزي بندر آستارا در همسايگي جمهوري آذربايجان، همواره حضور اتباع خارجي و به خصوص شهروندان اين كشور مسلمان را شاهد بوده، اما اين روزها در آستانه اربعين حسيني، شمار آنها افزايش يافته است.
سيد ستار تبعه جمهوري آذربايجان كه روز يكشنبه براي شركت در نماز ظهر به مصلي آستارا وارد مي شد، به خبرنگار ايرنا گفت: از بچگي به نماز خواندن عادت دارم و بارها به آستارا آمده ام و هر وقت صداي اذان به گوشم مي رسد، براي اقامه نماز شكسته به يكي از مساجد اين شهرستان مي شتابم.
غفار احمداف يكي ديگر از نمازگران تبعه جمهوري آذربايجان نيز كه پرچم كشورش بر پيراهنش نقش بسته در صف نمازگزاران گفت: نصب پرچم به نشانه تعلق خاطر به كشور خودم است اما ايران را به عنوان كشور همسايه و منادي دين و رستگاري دوست دارم و هيچ حسي براي من، زيباتر از دست دادن با برادران مسلمان در صف هاي نماز نيست.
او افزود: ما آذري ها وقتي روزهاي جمعه به آستارا مي آئيم در نماز جمعه اين شهرستان نيز شركت مي كنيم و بسياري از زنان تبعه جمهوري آذربايجان نيز در اين فريضه شركت مي كنند و شمار ما به بيش از 150 نفر مي رسد.
بهاء الدين كريم اف از ديگر اتباع آذري نمازگزار نيز، همنشيني و عبادت مشترك شيعيان و اهل تسنن آستارا در مساجد را نشان وحدت قلبي و اهميت اشتراكات ديني دانست و از اشتراكات فرهنگي و برادري و صميمت بين پيروان اين دو مذهب در آستارا صحبت كرد.
وي گفت: رسول (ص)، كتاب آسماني و قبله مشترك، ما خارجي ها و ايراني ها را در كنار هم و در مسير عبادت معبود قرار داده است و با وجود نقاط برجسته مشترك در دين، مذهب و عقايد و باورها، فاصله اي بين ما مسلمانان احساس نمي شود و اين دوستي و صداقت ديني را بايد در همه ابعاد زندگي رعايت كنيم.
مير جواد سيدي رئيس ستاد اقامه نماز جمعه مصلي آستارا هم گفت: حضور برادران و خواهران مسلمان خارجي در مصلي، در ماه هاي محرم و رمضان افزايش مي يابد و اعضاي ستاد اقامه نمازجمعه و جماعات و هيات امناي مصلي، با روي گشاده از همه نمازگزاران و به خصوص مهمانان خارجي استقبال مي كنند.
وي افزود: نواي ملكوتي اذان و نماز، به وقت هاي شرعي از مصلي بلند مي شود و اين مكان مقدس در مركز شهر آستارا محل عبادت بسياري از مسلمانان داخلي و خارجي است و برادران و خواهران مسلمان، همچون اعضاي متعدد در پيكري واحد، سر بندگي به آستان دوست مي سايند.
حجت الاسلام ابراهيم حاتمي رئيس اداره تبليغات اسلامي آستارا نيز از فعاليت 86 مسجد و بيش از 100 هيات مذهبي در اين شهرستان خبر داد و برگزاري آئين ها و آداب ديني و اسلامي را در گرايش مسلمانان خارجي به اماكن مذهبي موثر دانست.
وي گفت: مسلمانان ايران و جمهوري آذربايجان كه به كشورهاي يكديگر سفر مي كنند، سفيران دين و دوستي هستند و شركت آنها در صف هاي نماز كشورهاي دوست، جلوه اي از اتحاد و همبستگي جهان اسلام است.
وي افزود: زمينه حضور اتباع خارجي در مساجد شهري و در بسياري از مساجد روستاهاي مرزي آستارا فراهم است و اماكن مذهبي از ظرفيت ها و قابليت هاي گردشگري ديني اين شهرستان محسوب مي شود و براي جذب مسلمانان به آنها، از هيچ كوششي دريغ نمي كنيم.
امام جمعه آستارا نيز شمار نمازگزاران خارجي در نماز جمعه اين شهرستان را بيش از ساير نمازهاي يوميه و شركت برادران و خواهران مسلمان خارجي در آئين هاي ملي و مذهبي ايران را مايه مسرت مسلمانان ايراني دانست.
حجت الاسلام كاظم حافظ نيا گفت: دين مقدس اسلام در ميان پيروان خود، پيوندهاي ناگسستني ايجاد كرده است و اين بندهاي بافته از تار و پود جان، هرگز با ضربه و فتنه از هم جدا نخواهد شد و شمار اتباع خارجي در نمازهايي نظير نماز عيد فطر چشمگير است.
وي افزود: وقتي نمازگزاران خارجي با نيت تقرب به خدا در صف نمازگزاران ايراني وارد مي شوند، يعني ايران اسلامي با آغوش باز و چهره اي گشاده از امت اسلامي استقبال مي كند و متاسفانه دنياي استكبار، تحمل اين صميميت و برادري ديني مسلمانان را ندارد.
وي ادامه داد: اسلام در ماوراي مرزهاي جغرافيايي، دل و جان بيش از يك ميليارد مسلمان را به هم گره زده است و اين پيوند ابدي بايد گرامي داشته شود و هر چه بر اهميت برادري و برابري در اسلام واقف باشيم، از مشكلات اجتماعي كشورهاي اسلامي كاسته و بر رشك و حسد معاندان افزوده خواهد شد.
در ميان همهمه بازار پر رونق آستارا اتباع خارجي زيادي را مشاهده مي كني كه علاوه بر ورود و خروج به فروشگاه ها و مغازه ها براي تجارت و تامين مايحتاج خود، گوش جان بر گلبانگ اذان و نماز دارند و با شنيدن حي علي الصلاه، با شتاب به سمت مساجد گام بر مي دارند تا از اداي فريضه واجب حتي در خارج از كشور، غافل نشوند.
شهرستان مرزي بندر آستارا با 91 هزار نفر جمعيت در منتهي اليه غرب استان گيلان و همسايگي جمهوري آذربايجان قرار دارد و سالانه ميزبان ميليون ها مسافر داخلي و خارجي است و 800 هزار گردشگر از مرزهاي آن تردد مي كنند.
گزارش از عيسي پاشاپور
7124 /6030

سرخط اخبار استان‌ها