۳۱ اردیبهشت ۱۳۹۷، ۱۶:۱۳
کد خبر: 82922021
T T
۰ نفر
عرضه چاي ايراني در بورس كالاي منطقه آزاد انزلي

انزلي-ايرنا- مدير سرمايه گذاري، بورس، بانك و بيمه سازمان منطقه آزاد انزلي از عرضه چاي ايراني در بورس كالاي منطقه آزاد انزلي براي نخستين بار در كشور در راستاي حمايت از كالاي ايراني خبرداد.

به گزارش خبرنگار ايرنا، جواد كشلي روز دوشنبه با اعلام اين خبر اظهار كرد: با پيگيري هاي انجام شده و با همكاري سازمان بورس كالاي كشور، چاي گيلان در تالار بورس منطقه آزاد انزلي عرضه و معامله مي شود.
وي با اشاره به آغاز اين فرآيند از زمان شروع فصل برداشت چاي بهاره در گيلان افزود:سازمان چاي و صندوق حمايت از توسعه چاي كشور و سنديكاي كارخانجات چاي شمال در جهت اجراي ساز و كار عرضه و معامله چاي در بورس كالا همكاري مي كنند.
كشلي يادآور شد: در مرحله نخست عرضه فيزيكي چاي در چرخه كشاورزي در دستور كار قرار دارد تا با استقبال فعالان بازار، امكان عرضه چاي در قالب گواهي سپرده كالايي نيز فراهم شود.
وي خاطرنشان كرد: فروش شفاف و بدون واسطه محصولات در اسرع وقت و دريافت مطالبات در كمترين زمان ممكن به همراه توسعه بازار اين محصول در كنار بهره گيري از مزاياي منطقه آزاد انزلي و شركت بورس كالاي ايران، از مهمترين مزاياي عملياتي شدن طرح منطقه آزاد انزلي براي تجاري سازي محصول چاي استان است.
كشلي تاكيد كرد: با ورود كالاي چاي به بازار بورس كالاي منطقه آزاد انزلي، علاوه بر تأمين منافع همه فعالان بازار چاي ، زمينه عملياتي سازي شعار حمايت از توليد كالاي ايراني از سوي اين منطقه در حمايت از صنعت كشاورزي استان فرآهم مي شود.
مدير سرمايه گذاري، بورس، بانك و بيمه سازمان منطقه آزاد انزلي، افزايش زمين هاي زير كشت و ايجاد انگيزه در چايكاران را از ديگر نتايج مترتب بر عرضه چاي در بورس كالاي كشور ارزيابي كرد و گفت: با عرضه چاي استان در تالار بورس كالا ، تابلوي بورس كالا به مرجع قيمت گذاري چاي كشور تبديل مي شود.
وي افزود: تسهيل معاملات، پوشش ريسك، تأمين مالي، كاهش هزينه معاملات، افزايش شفافيت، تنظيم و توسعه بازار، كشف قيمت عادلانه و افزايش نقد شوندگي از ديگر نتايج عرضه و معامله چاي در بورس كالا است .
كشلي از امكان ايجاد صندوق سرمايه گذاري كالاي چاي و گواهي سپرده كالاي چاي با اجراي اين طرح خبر داد و افزود: با هدف استفاده از منابع مالي واسطه گران صنعت چاي مي توان صندوق سرمايه گذاري كالاي چاي را ايجاد كرد تا سرمايه گذاران به جاي خريد و نگهداري كالاي چاي و تحمل هزينه هاي حمل و نقل، انبارداري و خسارتهاي احتمالي آن، اوراق اين صندوق ها را معامله كنند.
به گزارش ايرنا، منطقه آزاد انزلي تنها منطقه آزاد ايران در حاشيه خزر است و كشورهاي حاشيه درياي خزر، تركيه و كشورهاي حاشيه خليج فارس و آسياي جنوب شرقي عمده بازارهاي صادرات و واردات محصولات از طريق منطقه آزاد انزلي هستند.
قرار گرفتن در مسير كريدور بين المللي شمال - جنوب، دارابودن موقعيت ويژه در زمينه ارتباط با كشورهاي حاشيه درياي خزر، همجواري با بنادر آستراخان و لاگان در روسيه، راسنودسك در تركمنستان، اكتائو در قزاقستان و باكو در آذربايجان، دسترسي از طريق راه هاي مناسب، به بازارهاي مصرف كشورهاي CIS، نزديكي به فرودگاه بين المللي رشت از جمله مزاياي منطقه آزاد انزلي است.
مزاياي قانوني همچون امكان ثبت، مالكيت و مشاركت سرمايه گذاران خارجي تا ميزان 100 درصد در منطقه، امكان فعاليت بانك ها و موسسات مالي - بيمه اي در اين منطقه، معافيت مالياتي 20 ساله بر درآمد و دارايي از تاريخ بهره برداري هرگونه فعاليت اقتصادي، وحدت مديريت در ارائه كليه خدمات به سرمايه گذاران و فعالان اقتصادي، اقدامات سازمان در خصوص خلق مزايا و معافيت هاي جديد براي فعالان اقتصادي - توليدي، فعاليت بورس كالاي منطقه، رونق فضاي تجاري با اجراي مصوبه كالاي همراه مسافر و برگزاري پانزدهمين اجلاس اتاق هاي بازرگاني كشورهاي حاشيه درياي خزر زمينه ساز رونق فضاي كسب و كار در محدوده منطقه شده است.
7471 /6030

سرخط اخبار استان‌ها